World of Final Fantasy

Wat Square Enix bezielt om een Final Fantasy-game vlak voor de release van hun gigant Final Fantasy 15 uit te brengen ontgaat mij, maar ik ben er blij mee. Met de schattige game World of Final Fantasy brengt Square Enix een ode aan hun meest bekende franchise. De echte FF-fanaten kunnen hun sociale leven voorlopig dus wel even op een laag pitje zetten.

Klein maar fijn

Wat direct opvalt aan World of Final Fantasy is de stijl. Het draait allemaal rond kleine schattige personages die Lilikin heten. De echte Japanofielen onder ons herkennen dit natuurlijk als een “chibi”. De hoofdpersonages Lann en Reynn zijn speciaal, want zij kunnen ook de vorm van een Jiant aannemen. Voor ons ziet dat er heel normaal uit, maar in die wereld is dat dus reusachtig. Het is stilistisch en charmerend. Wat precies het verband is was voor mij nog onduidelijk omdat ik tijdens mijn speelsessie aan het einde van hoofdstuk 2 begon.

Je kunt te allen tijde tussen je Lilikin- en Jiant-vorm wisselen. Niet alleen is het een leuke afwisseling om naar te kijken, het is ook handig in het vormen van een strategie tijdens gevechten. Je kunt namelijk teamleden op elkaar stapelen voor bonussen, of personages los hun ding laten doen. Natuurlijk kun je de personages naar eigen wens voorzien van uitrusting, zoals Mirajewels. Deze stenen kun je dragen en geven talloze effecten.

David en Goliath

Een ode kan natuurlijk niet zonder retro mechanieken. Daarom is het random encounter-systeem terug van weggeweest. Zelf heb ik er niets tegen. Je komt buiten de steden op willekeurige momenten dus vijanden, vaak monsters, tegen. De meeste van deze monsters kun je vangen om aan je eigen team toe te voegen. Dit is ook nodig om sommige puzzels op te lossen. Het doet sterk aan Pokémon denken, maar ik klaag niet want het is leuk om te doen. Je kunt ze zelfs namen geven. Laat die nuzlockes dus maar komen.

In gevechten zelf lijkt het in eerste instantie alleen maar of je beschikking hebt tot voorgeprogrammeerde acties als aanvallen, verdedigen, unstacken of vangen. Je kunt deze commando’s wel zelf aanpassen voor acties die je veel gebruikt. Dit is meer voor de vlotheid want je kan hiermee bijvoorbeeld geen specifieke vijand selecteren. Gelukkig is daar het klassieke menu waarin alle opties gewoon aanwezig zijn. Beurten verlopen op klassieke wijze met het wachtsysteem dat we ook in eerdere delen als Final Fantasy 7 of 8 zagen. Het is niets nieuws. Wel kun je gelukkig de tijd versnellen om het wachten dragelijker te maken.

Wereldreiziger

Tot nu toe klinkt er misschien nog niet zoveel dat echt als ode omvat kan worden. Het spel bevat echter personages en summons van andere Final Fantasy-delen. Squall, Sephiroth, Yuna, Cloud, Lightning en nog veel meer komen allemaal voor in dit avontuur. Ik denk dat dit voor veel fans een grote plus is. Waarschijnlijk komt er in ieder geval veel fan-fictie van.

Wat mij persoonlijk opvalt is dat de visuele stijl van World of Final Fantasy veel weg heeft van Kingdom Hearts. Kingdom Hearts 3 laat nog steeds op zich wachten. Persoonlijk denk ik dat World of Final Fantasy wel alvast een goede toon zet voor hoe de atmosfeer in een Kingdom Hearts game van de huidige generatie aan voelt.

Voorlopige Conclusie

Zelf ben ik enorm te spreken over World of Final Fantasy. Ik zag op Gamescom al wat beelden en was niet echt onder de indruk, maar na het spelen van dit spel kan ik eigenlijk niet meer op de release wachten. Het voelt oud en vertrouwd, maar ook fris en relaxed. Hoewel het verhaal van World of Final Fantasy misschien niet echt hoogstaand zal worden, lijkt het wel een comfortabele game te gaan worden om lekker rustig aan te spelen voordat Final Fantasy 15 uit komt.

  1.   
    jelte23's avatar

    Ik heb nog nooit een final fantasy game gespeeld, maar deze is al gepreordered voor de Psvita