Gamersnet.nl

Dragon Quest: Builders

Dragon Quest is een Japanse RPG-serie die al zo lang mee gaat dat de meeste mensen er vast wel ooit iets van gezien hebben. De artwork wordt elke keer weer trouw door AkiraToriyama verzorgd. Akira wie? Die gast achter Dragonball natuurlijk! Gameplay-technisch beleef je in Dragon Quest doorgaans een episch verhaal, zijn gevechten turn-based en verken je een grote wereld. Dragon’s Quest Builders pakt het andersaan.

Bouwjaar 2016

Fans van Dragon Quest kunnen hun lol op met zoveel releases in een korte periode. Toch voelt dit spel niet geheel aan als een Dragon Quest. Je speelt wel door een grootschalig verhaal, je vecht ook tegen de iconische monsters zoals de slimes; het heeft de bekende art-style, maar de game is dusdanig anders van aard. Dit is niet erg. De nieuwe gameplay is verslavend maar geeft toch genoeg ruimte om niet je leven te overheersen zoals veel andere Japanse RPG’s wel doen.

You build me up

In Dragon Quest Builders verken je de wereld Alefguard. Het land zit vol met zwervende mensen die geen huizen of andere praktische middelen hebben omdat iedereen vergeten is hoe ze dingen moeten bouwen. Als protagonist wordt je ontwaakt uit een lange slaap door de godin Rubiss die wel wat Ikea meubilair kan gebruiken. Jij bent als protagonist namelijk de enige die weet hoe je dingen kunt bouwen. Het is dus aan jouw om een nieuw bestaan op te bouwen en mensen naar je stadje te lokken. Als je stad meer te bieden heeft kruipt het level van je stad ook omhoog en kun je meer dingen.

Wat direct opvalt aan Dragon Quest Builders is dat het aan een ander spel doet denken. Ongetwijfeld komt de vergelijking met Minecraft omhoog. De wereld is in blokken ingedeeld en bouwen heeft er ook veel van weg. Je personage krijgt ook honger, dus eten zoeken is belangrijk.Ook is er een dag-en-nacht-systeem waarin er in het donker meer gevaar schuilt.

Bouw van jouw

Dit zou geen Dragon Quest-game zijn als er geen dik verhaal aan te pas zou komen. Bij het verkennen van de wereld word je op dat gebied in ieder geval goed aangestuurd. Dat neemt niet weg dat je zelf vrij bent om te doen wat je wilt. Als jij even geen zin hebt om de rotzooi van een slechterik op te ruimen, dan ga je gewoon een meesterwerk maken. Als je meer zin hebt om monsters in elkaar te stompen kun je dat gewoon doen.


De vrijheid om lekker te ontdekken voelt fris. Dat is in veel Japanse RPG’s wel eens anders. Sowieso begint Dragon Quest Builders al met een frisse wind omdat het afstapt van het traditionele level-systeem. De enige manier waarop je in het spel sterker kunt worden is door betere wapens en uitrusting te maken en door speciale items te gebruiken die je verdient met quests. Verder wordt je overgelaten aan je creativiteit en reflexen.

Humor is de bouwsteen van het leven

Dragon Quest Builders staat vooral veel in het teken van humor. Het spel heeft wel een serieuze kant, maar vaker dan niet wordt er aan situaties een grappige draai gegeven. Nu is dit niets nieuws, maar het werkt wel voor dit type spel. Met hier en daar wat zelfspot kom je een heel eind.

Voorlopige conclusie

Ik moet heel eerlijk bekennen dat de Dragon Quest franchise mij nooit zo heeft gegrepen. Ik ben er bekend mee, maar het was nooit echt mijn ding. Minecraft is ook iets waar ik nooit veel interesse in heb gehad. Om die reden was ik verbaasd dat ik zoveel plezier met Dragon Quest Builders kon hebben. Het bouwen van een stad en hierop doorgaan is zeker verslavend, maar niet indringend. Je kunt ten alle tijden het spel opstarten, zelfs als je niet van plan bent lang te spelen. Het spel neemt zichzelf niet al te serieus en dat waardeer ik. Oude fans kunnen zichzelf verliezen in Alefguard en nog steeds die Dragon Quest charme voelen. Spelers die niet zo van traditionele Japanse RPG’s houden hoeven zich daar geen zorgen over te maken en de game voor hele andere redenen waarderen. Het spel voelt fris en is zeker een kijkje waard.