Review: Deus Ex: Mankind Divided

Een complottheorie, augmentaties en een kick ass ingebouwde zonnebril. Adam Jensen is terug om de wereld nogmaals te redden van al het corrupte in Mankind Divided. Ik zal er geen doekjes om winden, Deus Ex is een game waar ik me helemaal in thuis voel. De sfeer, de stemacteurs, het diepgaande verhaal, alles in deze game spreekt mij aan.

Mankind Divided

Het verhaal begint deze keer in Praag, waar Adam Jensen zich staande moet houden in een wereld vol discriminatie en geweld tegen augmented mensen of augs. Voor degene die Deus Ex Human Revolution hebben gespeeld komt dat niet als een verrassing. Op het einde van Human Revolution brak namelijk compleet de pleuris uit. Alle augs, behalve onze Adam, draaide door en vermoordde iedereen die ze tegen kwamen. Dit heeft er voor gezorgd dat niemand augs eigenlijk nog vertrouwt. Je wordt dan ook voortdurend gecontroleerd door agenten. Heb je Human Revolution niet gespeeld? Geen zorgen, bij het starten van een new game kun je er voor kiezen om een 12 minuten lange herhaling te zien van het verhaal. Zo ben je meteen weer op de hoogte.

Deus Ex is een game die je speelt om het verhaal, maar net als bij bijvoorbeeld een Fallout is er genoeg ruimte om de wereld te verkennen en side-missies te spelen. Door heel Praag zijn verborgen doorgangen zoals putdeksels en roosters waar je weer freaky shit of verborgen missies kunt ontdekken. De eerste keer dat ik vrij los mocht lopen in Praag was ik dan ook bezig met garageboxen te hacken en in te breken bij de buren. Pas toen de eerste quest letterlijk begon te schreeuwen dat het nu wel erg heet onder de voeten werd begon ik aan het hoofdverhaal.

Cynische klootzak of Positieve weldoener?

Net als bij de vorige Deus Ex kun jij bepalen hoe Adam Jensen in het leven staat. Wordt je een cynische klootzak die iedereen netjes uit de weg ruimt of ben je meer iemand die mensen verdoofd met je stungun? De keuze is geheel aan jou, kom je liever gangsterstijl schietend binnenvallen of al hackend en kruipend via de achterdeur? Tijdens de gesprekken die je voert kun je Adam laten overkomen zoals jij dat wilt. Je noemt iedereen een eikel en slaat ze in elkaar of je gaat poeslief akkoord en helpt een paar gangsters uit de brand. Uiteindelijk heeft het allemaal weinig invloed op het verhaal, en dat is jammer. Welk pad je ook kiest, je bereikt toch hetzelfde doel.

Augments

In deze Deus Ex worden de augments van Adem flink uitgebreid. Het nadeel is dat je in het begin niet alles tegelijk kan gebruiken zonder dat je oververhit. Dit geeft een extra dimensie aan Deus Ex en zorgt er voor dat je altijd afweegt welke augments je aanzet en welke je achterwegen laat. De nieuwe augments zijn overigens echt heel tof en voegen echt iets toe aan je vechtstijl. Zo kun je bijvoorbeeld je arm veranderen in een energie kanon of juist kiezen voor een beschermend nano-schild. Net als bij de vorige Deus Ex krijg je Praxis punten waarbij je jou augments kunt upgraden.

Wat valt op?

Deus Ex: Mankind Divided is een super toffe game waar ik lang naar uitgekeken heb maar toch zijn er een aantal dingen waar ik mij aan stoorde. Zo heb je in deze Deus Ex weer een korte animatie wanneer je een take-down uitvoert. Deze maakt het spel na mijn mening erg traag en het ziet er niet super uit. Daarnaast is de A.I. niet heel intelligent. Wanneer je een vijand bewusteloos slaat en vervolgens achter een bureau of kast gaat zitten kun je de bad guys die komen kijken, één voor één uitschakelen. Ook lijkt het in eerste opzicht dat de stad leeft maar de man die bij de metro om zijn ID wordt gevraagd wordt 1 uur later nog steeds om zijn ID gevraagd. Hoe dan ook speelt de game lekker weg. Je wordt net als bij de vorige Deus Ex in het verhaal meegezogen. Als je opzoek bent naar een vette singleplayer-game dan raad ik Deus Ex: Mankind Divided zeker aan.

• Geweldig verhaal

• Beperkte A.I.
  • Stad leeft niet echt
  • Take down-bewegingen wat traag

8.7

1.
    gamerfriend01's avatar

Een review geschreven door Marcel? Tof, een korte maar krachtige review. Ik vind het cijfer wel redelijk hoog voor het aantal minpunten, maar dat lijkt overal zo te zijn. De game krijgt overal mooie cijfers terwijl de AI niet goed is de game niet zo mooi is…. Maar iedereen heeft een andere mening

2.

Een 8.7 is een prima cijfer 🙂 niet de hele review gelezen aangezien ik niet zo heel veel tijd heb, maar uit de conclusie kan ik wel al zien dat de game erg goed/leuk is.

3.
    GamerJaime's avatar

Ik sluit me volledig aan bij de plus en minpunten. Qua verhaal heb ik het idee alsof ik een aflevering van 24 in de toekomst aan het spelen ben. Aangezien ik een groot fan ben van die serie, vind ik dat een groot pluspunt.

De takedowns kan ik als minpunt begrijpen, alleen ervaar ik dat niet zo. Sterker nog ik vind ze best tof, al had daar wat meer variatie in mogen zitten. Maar ik ben ook nog niet zo super ver dus misschien komt dat nog. En ik wil daar ook nog aan toevoegen dat er best wat glitches in zitten. A.I’s die nadat ik ze heb neer gehoekt door de vloer zakken of in een deur of muur komen vast te zitten. Dat is gewoon slordig, en niet meer van deze tijd. En daarnaast zorgt het er ook wel eens voor dat ik faal in een missie omdat ik vervolgens gespot wordt door een camera. En inderdaad, irritant dat dezelfde politieagenten iedere keer om mijn ID vragen.

Maar dat neemt niet weg, dat ik ondanks dat minpunt toch ook onwijs veel plezier ervaar aan deze game. Je kunt een missie inderdaad op onwijs veel mogelijkheden spelen, en ik wil gewoon weten hoe het verhaal in elkaar steekt. En ik vind het super tof om als een soort van Jack Bauer 2.0 aan de slag te gaan en af en toe wat regels te breken waar nodig. Ik zou de game vooralsnog zelf een 8 geven. Toffe game, die af en toe wel wat ouderwets aanvoelt en beter afgewerkt had mogen worden.

4.
    sjaak19832015's avatar

Ik hoop dat ze die korte animatie eruit halen met een patch of op zijn minst dat je kan kiezen dit uit te zetten.