Halo Wars 2

In 2009 bewees Microsoft met Halo Wars dat consoles wel degelijk geschikt zijn voor real time strategy-games. Het spel werd lovend onthaald en vergaarde al snel een grote fanbase, waarvan velen nog steeds actief zijn. Helaas was Halo Wars ook meteen de laatste succesvolle console RTS, maar het lijkt erop dat daar nu, ruim zeven jaar later, eindelijk verandering in komt. Halo Wars keert namelijk terug!

Halo: Total War

De originele Halo Wars werd ontwikkeld door Ensemble Studios, maar die studio ging helaas failliet nog voor de game verscheen. Voor dit tweede deel moest Microsoft dus op zoek naar een nieuwe ontwikkelaar en uiteindelijk vond het die in Creative Assembly.

Creative Assembly is een ontwikkelaar met een indrukwekkend cv. De studio maakte in 2014 een opvallend uitstapje met Alien: Isolation, maar staat vooral bekend om zijn legendarische Total War-franchise. Hoewel dit onbetwistbaar goede RTS-games zijn, roept het wel de vraag op of Creative Assembly de juiste ontwikkelaar is voor Halo Wars. De Total War-titels zijn immers pc-games pur sang, terwijl Halo Wars juist uniek is omdat het een consolespel is. Gaat het Creative Assembly lukken zijn iconische RTS gameplay over te dragen naar de Xbox-controller? Daar kan ik helaas nog geen antwoord op geven, want de build die ik speelde, werd bestuurd met een toetsenbord.

Easy to learn…

De Halo-serie heeft een grote schare fans, maar de meeste daarvan zijn geen fervent RTS-spelers. Creative Assembly realiseert zich dat goed en daarom doet het hard zijn best Halo Wars 2 zo toegankelijk mogelijk te maken. Dat betekent echter niet dat fans van het eerste deel teleurgesteld zullen zijn. Het clichématige motto “easy to learn, hard to master” is hier namelijk zeker van toepassing.


Dat ondervond ik ook tijdens mijn speelsessie op de Gamescom. Ik ontdekte dat de basis van Halo Wars 2 zeer simpel is: na enkele korte instructies was ik in staat eenheden in te zetten, voertuigen te bouwen en aanvallen uit te voeren. Ik speel zelden RTS-games, maar toch lukte het me een aardig leger op te bouwen en voor ik het wist, had ik zelfs mijn eerste basis veroverd! Veel verder kwam ik echter niet, want in het team van de tegenstander zat een Halo Wars-veteraan van het eerste uur. Toen ik even achter me keek en zag hoe hij driftig door tientallen menuutjes klikte, realiseerde ik me dat Creative Assembly absoluut niet heeft ingeleverd op het gebied van diepgang.

Speciaal voor mensen die op zoek zijn naar een wat meer ontspannen ervaring, heeft Creative Assembly de Stronghold-modus in het leven geroepen. Hierin worden zaken als het beheren van je power, voorraad en resources automatisch voor je geregeld. zodat je je volledig kunt focussen op het inzetten van troepen en veroveren van bases. Het zorgt voor een relaxte vibe die perfect geschikt is voor een middagje bankhangen.

Voorlopige conclusie

Je kunt veel zeggen van de ontwikkelaars bij Creative Assembly, maar niet dat ze geen ballen hebben. Aan de ene kant wil de studio een zo breed mogelijk publiek aanspreken, terwijl de die-hard Halo Wars-spelers een game eisen die nog diepgaander en uitgebreider is dan zijn voorganger. Vooralsnog lijkt het erop dat Creative Assembly hierin een goede balans heeft gevonden, al is het nog even afwachten hoe Halo Wars 2 zich op de console laat besturen. Blijkt dat ook de besturing met de Xbox-controller prima werkt, dan zou dit zomaar eens de game kunnen worden die het console RTS-genre opnieuw op de kaart zet.

  1.   
    Coppersan's avatar

    Als deze game goed is haal ik een Xdoos

  2.   
    DB Ries's avatar

    Deel 1 was echt heel leuk, dus ben benieuwd