Injustice 2 hands-on – Wederom een clash van DC-helden

Injustice: Gods Among Us was de zoveelste fighting game, ware het niet met een unieke twist en daar borduurt Injustice 2 op voort. De DC-formule werkte blijkbaar zo goed, dat een sequel van de superhelden-fighter verplichte kost moet zijn. Onze helden met speciale krachten zijn immers populair en het tilt het genre naar een ander niveau. Ik kreeg op Gamescom een aantal personages onder de knoppen, waaronder nieuweling Harley Quinn – toepasselijk met de film Suicide Squad – en ik wist niet dat ik Injustice zo tof zou gaan vinden. Is de vernieuwing echter genoeg of is het meer van hetzelfde?

Super vs. Super

Het concept staat als een huis en met een aantal frisse toevoegingen wordt Injustice 2 voorzien van de nodige extra content. Ten eerste krijgen we met nieuwe personages te maken, namelijk Harley Quinn en Deadshot. Jammer genoeg was de laatstgenoemde nog niet speelbaar, maar met Harley was al te knokken. Deze pittige dame houdt wel van een stootje uitdelen en kan ook prima wat klappen incasseren. Met haar lenige lichaam trapt ze je helemaal kapot en ze heeft best een aardig scala aan moves en specials om gevaarlijk uit de hoek te komen. Ik voelde bij haar nog geen vlugge combo collector en haar vechtkunst is enigszins stroef, al kan dat een smaak dingetje zijn. Divers is ze wel met haar vuisten en benen, met daarnaast pistolen om af te vuren, gemene grabs en haar twee hyena’s Bud en Lou, die de tegenstander aan stukken scheuren. Het typerende gedrag, de snerende uitspraken en haar ongelooflijke bitchy attitude geven de authentieke smaak van Harley Quinn aan de game.

Creëren met gear

Naast nieuwe personages is ook het gearsysteem uitgebreid. Voor elke superheld is nieuwe gear toegevoegd waarvan je, ongeacht of je wint of verliest, na elke match een stuk verkrijgt. Dit kan een armstuk zijn, maar ook gear voor je romp, een masker of bijvoorbeeld een geweldig schild. Deze stukken armor zijn niet alleen cosmetisch, ook veranderen ze compleet je stats. Zodoende kun je offensief sterker worden, juist een betere verdediging hebben of extra health verkrijgen. Met een nieuwe reeks aan gear kun je buiten het vakkundig uitbouwen tot jouw gebalanceerde fighter ook een ziekelijk vet character maken. Er zijn gigantisch veel stukken bijgekomen, dus zul je online zeer uiteenlopende en unieke superhelden tegenkomen. Het leuke aan het krijgen van uitrusting is dat je het na een match direct aan je personage kunt toevoegen. Zo kan elke match zowel visueel als qua statistieken weer net even anders aanvoelen.

Een kanttekening hierop is hoe de balans zich staande zal houden. Zijn het daadwerkelijk maar kleine tweaks of is een robotisch uitgebouwde Batman, black armored Superman of een tot evil Red Lantern geëvolueerde Atrocitus straks te sterk voor een net beginnende speler? Dat is een prangende vraag die wij onszelf stellen, want een verstoring in de balans online kan game breaking zijn. Natuurlijk houdt de ontwikkelaar voet bij stuk en moeten we geloven dat het wel goed komt. Echter, met nieuwe upgrades, sterkere armor en desnoods een stukje skills erbij kan het voor Injustice 2 erg lastig worden om voor iedereen de speelbaarheid te behouden. Anderzijds kan het systeem zo opgebouwd zijn dat elke upgrade, dus of het health, offensive of een andere tweak is, er ergens anders in je stats genoeg punten verloren gaan om matches eerlijk te houden. De tijd zal leren hoe de ontwikkelaar hier mee omgaat.

Omgeving is een ding

Zoals in steeds meer fighting games is ook in Injustice 2 de omgeving je vriend en vijand. Er zijn genoeg voorwerpen te pakken om jouw tegenstander mee te meppen, waaronder palen, stenen, prullenbakken, barkrukken en zelfs mensen die tijdens de match in een pub gewoon rustig een pilsje aan het nuttigen zijn. Legio mogelijkheden om buiten de vuisten en benen te knokken. Dit geldt daarnaast ook voor verandering van stages. Het is een superhelden ding om je vijand zo hard te rammen, dat deze honderden meters ver vliegt, door gebouwen heen, knallend tegen stoplichten, hoofd beukend door ramen en noem maar op. Injustice 2 pakt dit element lekker overdreven op en geeft met deze eerdergenoemde feature de vibe mee van superheldenfilms. De stages worden tevens gebruikt voor supermoves, waarbij vooral Batman en Superman een fly high special hebben. Activeer je deze move, dan word je tot in de wolken de lucht in geramd, kapotgeschoten door de Batwing of in de ijle lucht bont en blauw geslagen door Superman zelf. Elk character heeft een eigen unieke supermove die het tij van de match kan keren en daarmee hopelijk ook de balans geeft die zo’n game nodig heeft.

Voorlopige conclusie

Meer superhelden, meer gear, andere stages, nieuwe (super)moves en combo’s, dat is wat Injustice 2 ons brengt. De talloze vernieuwingen lijken de franchise een uitbreiding te geven om het echt tot een vervolg te maken. Gear is belangrijker geworden, die je na elke match aan je personage toe kunt voegen en zowel cosmetisch als voor je stats zijn werk doet. Het is even afwachten of de balans behouden blijft, want iemand met een uitgebouwde Batman, Wonder Woman of Deadshot tegen de standaard versie zou niet eerlijk zijn. De ontwikkelaar belooft ons dat het goed komt en misschien zijn de supermoves daar wel de oplossing voor. Het gebruiken van de omgeving is ook weer een leuke feature die wat meer variatie schenkt, dus genoeg om naar uit te kijken voor Injustice 2.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren