Sniper: Ghost Warrior 3

Hoewel zowel Sniper: Ghost Warrior als Sniper: Ghost Warrior 2 niet bepaald daverend werden ontvangen, blijkt de franchise toch succesvol genoeg om een derde deel te rechtvaardigen: Sniper Ghost Warrior 3. Met Sniper Ghost Warrior 3 debuteert de sniperserie van City Interactive op de huidige generatie consoles en of dit een veelbelovender spel op gaat leveren dan de voorgaande titels, dat lees je in deze preview.

Zwaar leven

Het leven van een scherpschutter gaat niet over rozen. Terwijl je urenlang buiten in de kou ligt, kan de minste of geringste beweging al fataal zijn en op het moment dat je doelwit zich laat zien, heb je maar één kans om je taak te volbrengen. Een gemist schot betekent immers onherroepelijk dat je ontdekt wordt en probeer dan nog maar eens je missie te voltooien. Dat constant vanaf honderden meters afstand je doelwitten een rood gaatje in het hoofd bezorgen op den duur wat saai kan gaan worden, dat begrijpt City Interactive ook wel en daarom is Sniper: Ghost Warrior 3 gebaseerd op een drietal pijlers. Deze drie speelstijlen zijn al op te maken uit de naam van de serie en zijn dus sniper, ghost en warrior.

De speelstijl als sniper moge duidelijk zijn, van een grote afstand scout je de omgeving, waarvoor je de beschikking hebt over een handige drone, waarna je je doelwitten één voor één met een goed gemikt schot uitschakelt. Gedurende het scherpschieten dien je uiteraard rekening te houden met de omstandigheden waarin je je bevindt. Indien het gewenste slachtoffer zich op een grote afstand van je bevindt, zal je je vizier moeten aanpassen voor de bullet drop en op het moment dat er veel wind staat zal je hier ook rekening mee moeten houden. Dit hoef je echter niet op de gok te doen, de hedendaagse technologie staat immers voor niets, want als je op het slachtoffer in spé mikt, zie je bovenin je scherm gewoon de afstand en het effect van de wind staan.

Hoewel het snipen van je tegenstanders zo een koud kunstje lijkt, is deze strategie toch niet altijd afdoende om hele gebieden schoon te vegen. Sommige tegenstanders bevinden zich bijvoorbeeld in een groep; zodat ze je altijd door zullen hebben als je er eentje neerligt, of bevinden zich buiten je blikveld. Voor zulke tegenstanders zal je dan uit een ander vaatje moeten tappen, bijvoorbeeld door over te schakelen naar de ghost-tactiek. Als ghost is de schaduw je grootste vriend en zal je door voorzichtig te sluipen dichtbij je tegenstanders komen om ze zo uit te schakelen met een goed gemikt werpmes, een schot met je pistool met geluidsdemper of door je tegenstander buiten gevecht te stellen met een mêlee-aanval.

Rambo

Hoe goed je ook kunt mikken en hoe bedreven je ook bent in het besluipen van opponenten, een rechtstreekse confrontatie is soms ook niet te voorkomen. Op dat moment is het wel zo fijn dat je kunt overschakelen naar een automatisch geweer en kunt vertrouwen op je warrior-vaardigheden. Als warrior bedien je je van de gekende run & gun-tactieken die we al zo vaak gezien hebben in andere shooters en pomp je je volautomatische geweer leeg in de talloze tegenstanders die gealarmeerd worden door dit geweld.

Aan het einde van een missie wordt je score verdeeld in deze drie subcategorieën. Als je bijvoorbeeld voornamelijk tegenstanders geruisloos van lange afstand hebt uitgeschakeld, ontvang je vooral sniper-experience. Deze kun je gebruiken om weer nieuwe skills aan te schaffen die je ondersteunen bij deze speelstijl, zodat bijvoorbeeld je vizier minder beweegt tijdens het mikken. Heb je juist als een ware Rambo een weg door de missie gebaand, dan zorgt dit ervoor dat je meer skillpoints in de warrior-categorie kunt investeren zodat je over bijvoorbeeld meer health en gadgets kunt beschikken.

Voorlopige conclusie

Met de drie speelstijlen die CI Games bij Sniper Ghost Warrior 3 ondersteunt, belooft de game de nodige afwisseling te gaan bieden en is er zeker potentie aanwezig bij dit derde deel in de bekritiseerde Sniper Ghost Warrior-franchise. Het trackrecord van City Interactive is echter niet bepaald hoopgevend en dat lijkt de nodige scepsis voor Sniper: Ghost Warrior 3 toch wel te rechtvaardigen. Daarnaast is het nog de vraag in hoeverre de open wereld van Sniper Ghost Warrior 3 je echt de vrijheid geeft om als sniper, ghost of warrior te spelen of dat je bij missies voornamelijk geforceerd wordt om tot een bepaalde tactiek over te schakelen. Of CI Games de potentie van Sniper Ghost Warrior 3 weet te benutten, dat zien we als de game in januari 2017 verschijnt.

  1.   
    gamerfriend01's avatar

    Nog een redelijk positieve preview in vergelijking met anderen. Ik heb al gelezen dat de AI blijkbaar heel slecht is en dat je ook punten krijgt als je zelf geraakt wordt ofzo. Dit zouden ze doen om het spel niet te moeilijk te maken heb ik gelezen. Ik weet niet of het klopt.