Fallout 4 VR & DOOM VR hands-on

Het mooie van games als Fallout is dat ze je compleet onderdompelen in de spelwereld. Heel even ontsnap je van het echte leven en waan je je een Lone Wanderer, verdwaald in de weidse vlakten van de Commonwealth. Al snel groeit je ontdekkingstocht uit tot een avontuur van een uur en voordat je het weet is dat ene uurtje verhonderdvoudigd. Om je tocht door de Commonwealth nog immersiever te maken, werkt Bethesda momenteel aan een VR-versie van Fallout 4. Ik mocht ermee aan de slag op de Gamescom en vergat heel even alles om me heen.

Fallout 4

Je speelt de VR-versie van Fallout 4 niet met een traditionele controller, maar met de twee nunchucks van de HTC Vive. Deze bevatten geen analoge sticks en dus heeft Bethesda enkele ingrijpende veranderingen doorgevoerd in de gameplay. Zo beweeg je je voort door te teleporteren. Je richt op de plaats waar je naartoe wilt en springt daar vervolgens automatisch naartoe, alwaar je stil blijft staan totdat je de volgende teleportatie uitvoert. Het voelt wat onwennig en de gameplay wordt een stuk statischer, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een stukje stabiliteit, waardoor de onvermijdelijke ‘VR sickness’ hopelijk wat langer uitblijft.

Zolang je niet aan stukken gescheurd bent door de Ghouls, beschik je in Fallout 4 gewoon over twee handen. In je rechterhand houd je je wapen vast, om je linkerhand is de iconische Pip Boy gebonden. Dankzij de ontzettend vette Collector’s Edition kon je eerder al ervaren hoe het is om zo’n computertje op je pols te hebben, maar dat kan niet tippen aan het gevoel in Fallout 4 VR. De Pip Boy is namelijk volledig functioneel en doordat je hem bestuurt met de nunchuck in je linkerhand, krijg je een Pip Experience waar de Vault Boy een thumbs up voor zou geven.

DOOM

Ook mocht ik aan de slag met de VR-versie van DOOM. Waar de VR-versie van Fallout 4 al iets completer voelde, was DOOM vooral een aaneenschakeling van demolevels. Gelukkig was dat absoluut geen straf, want ik ontdekte al snel dat DOOM zich nog veel beter leent voor VR dan Fallout 4. De game staat bekend om zijn snelle en bloederige gevechten en die komen nog beter tot hun recht in virtual reality. Ik heb meermaals hartverzakkingen gehad wanneer ik me omkeerde en plotseling oog in oog stond met een demoon.

Hoewel DOOM een prima game was, werd het spel door sommigen bestempeld als ‘schiettent’. Dat is echter juist een zegen voor de VR-versie van de game. Het “om je heen kijken en schieten op alles wat beweegt”-concept werkt nog beter met de HTC Vive en doordat de monsters je nog steeds agressief zullen bestormen, krijgt de game zelfs een vleugje horror mee! Het is echter niet alleen de kwantiteit, maar ook de omvang van de vijanden die zorgen voor broekbewaterende ervaringen. Toen ik oog in oog kwam te staan met een Spider Mastermind en naar het plafond moest kijken om zijn ogen te zien, kreeg ik de neiging om mijn HTC Vive af te rukken en huilend naar huis te rennen.

Voorlopige conclusie

Bethesda heeft op de Gamescom bewezen dat het heel goed raad weet met VR. De demo’s van Fallout en DOOM illustreerden dat beide games zich lenen voor een VR-ervaring die niet simpelweg gimmicky aanvoelt, maar ook leuk blijft voor een langere periode. Tegelijkertijd maak ik me wel zorgen over de staat van beide spellen. De demo’s van Fallout als DOOM bestonden uit losse, afgeschermde levels en zaten vol met bugs, dus ik kreeg het idee dat Bethesda nog lang niet in staat is om beide games volledig in VR af te leveren. Er is nog veel werk aan de winkel voor Pete Hines en zijn team, maar met zo’n solide basis als deze kan het bijna niet meer fout gaan.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren