Destiny: Rise of Iron

Het is inmiddels alweer bijna twee jaar geleden dat Bungie met Destiny hoge ogen wist te gooien. Toch was de game zeker niet perfect en in het vorig jaar verschenen The Taken King wist de Amerikaanse ontwikkelaar diverse kritiekpunten te verhelpen. Nu zijn we wederom een jaar verder en er staat ons wederom een nieuwe Destiny-uitbreiding te wachten. Wat je van deze expansion mag verwachten? Dat lees je in deze preview.

Veelbelovend

Waar The Taken King een broodnodige update voor Destiny was, die problemen rond bijvoorbeeld het verdienen van gear verhielp, lijkt dat voor Rise of Iron veel minder te gelden. Logisch, want Destiny is momenteel in een veel betere staat dan dat de game was voor de release van die eerste grote expansion. In plaats daarvan biedt Rise of Iron simpelweg meer content, of, zoals een community manager van Destiny het omschreef, Rise of Iron biedt alles wat je tof vindt aan Destiny, maar dan meer én beter. Veelbelovende woorden.

Een goed voorbeeld hiervan is de Crucible, de PvP-sectie van Destiny, die voorzien wordt van een viertal nieuwe maps. Namelijk Last Exit en Floating Gardens op Venus en Skyline op Mars, PlayStation-gamers krijgen daarnaast exclusieve toegang tot een vierde map: Icarus op Mercury. Daarnaast introduceert Bungie met Supremacy ook een nieuwe multiplayermodus, die heel wat bekender aandoet dan de naam in eerste instantie doet vermoeden. Deze gamemodus is namelijk sterk geïnspireerd op Kill Confirmed zoals we dat kennen uit Call of Duty en laat je ‘crests’ verzamelen die verschijnen als je een tegenstander gedood hebt. Zoals vertrouwd bij deze gamemodus kun je eveneens de ‘crests’ van teamgenoten oppikken om zo te voorkomen dat het andere team punten kan verzamelen. Een andere nieuwe toevoeging aan Crucible die met gejuich ontvangen kan worden is de introductie van private matches waarbij je met je vrienden ook zelf de regels op kan stellen die in het privépotje gelden, waaronder de spelmodus, tijdslimiet en het Light Level waarmee je speelt.

Erg diep

Voor Destiny-spelers die niet zoveel met het PvP-onderdeel van de game hebben, maar Destiny vooral opstarten vanwege de coöperatieve modi biedt Rise of Iron ook meer dan genoeg interessants. Natuurlijk is er een nieuwe verhaallijn waarmee je weer de nodige uren aan de slag kan. Dit verhaal voert ons naar de Plaguelands, een nieuwe locatie op de aarde, waar het barst van de Fallen. Deze tegenstanders zijn gemuteerd door SIVA-technologie, een technologie die ontdekt is door de Iron Lords ten tijde van de Golden Age. Nadat deze technologie zich tegen de mensen bleek te keren, stopten de Iron Lords het maar veilig ver weg, diep in de grond. Niet diep genoeg echter om voor eeuwig verborgen te blijven, want de Fallen hebben toch de SIVA gevonden en dat zul je merken ook.

Naast deze verhaallijn kun je ook aan de slag met een nieuwe strike: The Wretched Eye. Verwacht geen grootse vernieuwingen in deze strike ten opzichte van zijn voorgangers, want The Wretched Eye houdt zich braaf aan de conventies die we van de Destiny-strikes gewend zijn. Desalniettemin biedt het nieuwe strijdtoneel van The Wretched Eye een welkome afwisseling voor liefhebbers van strikes en je mag je opmaken voor een interessante nieuwe eindbaas. Waar we tijdens Gamescom de nieuwe strike van Rise of Iron zelf mochten spelen, bleef de nieuwe raid, Wraith of the Machine, die de uitbreiding biedt in nevelen gehuld. De raid is immers het absolute slotstuk van de Rise of Iron-verhaallijn en moet wederom het uiterste vergen van eenieder die een poging durft te wagen. Omdat Bungie er prat opgaat dat communicatie van groot belang is bij het ondernemen van zo’n raid, betekent dit dat je ook bij deze nieuwe raid geen matchmaking hoeft te verwachten.

Voorlopige conclusie

Rise of Iron biedt eigenlijk precies datgene wat je van de uitbreiding zou verwachten: meer Destiny. Op wereldschokkende, gamebrekende vernieuwingen hoef je niet te rekenen. Voor eenieder die de gamemechanieken van Destiny kan waarderen, maar ondertussen wel uitgekeken is op de content van de basisgame en The Taken King, is Rise of Iron echter exact hetgeen je nodig hebt om weer tientallen uren in Destiny te stoppen. Want nieuwe wapens, nieuwe gear, specialere artifacten en meer gebieden om te gaan knallen, welke Destiny-speler wordt daar niet blij van?

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren