Final Fantasy XV hands-on preview

Final Fantasy is een reeks die voor vele gamers terug gaat naar hun jeugd. Bij mij begon het met Final Fantasy VII. Mijn broer vond er niets aan en gaf de game aan mij. Ik dook daarentegen in de bijzondere wereld van de RPG’s en Final Fantasy kreeg een permanente en prominente plek in mijn hart. Tot zij het roer omgooide met Final Fantasy X. Nu is verandering natuurlijk vaak een goede zet, maar op één of andere manier werd het allemaal te anders voor veel fans van de oudere delen in de serie. Ondanks goede reviews, raakte Final Fantasy een beetje op de achtergrond. Tot nu! Final Fantasy is weer helemaal terug. Het voelt voor mij als een echte comeback en dat is ook te merken aan Square Enix. Zij pakken dit keer echt uit. De release van Final Fantasy XV wordt namelijk vergezeld met een anime-serie, meerdere toffe demo’s en krijgt zelfs een volledige geanimeerde film met Lena Heady (Game of Thrones), Sean Bean (Lord of the Rings) en Aaron Paul (Breaking Bad) in de hoofdrol. Ik werd gevraagd of ik een paar uur met Final Fantasy XV aan de slag wilde gaan en daar kon ik als fan van de oude serie geen nee tegen zeggen. Lees gauw verder wat ik ervan vond!

Als vanouds, in een nieuw jasje.

Zoals hierboven al vermeld, is Final Fantasy sinds Final Fantasy X erg veranderd. Van een open wereld met een luchtschip naar een lineair verhaal zonder echte mogelijkheid om vrij rond te reizen. Dit wordt nu weer bijna helemaal weer teruggedraaid. Vanaf het moment dat je begint, wordt je opgeslokt door de magie die de oude Final Fantasy’s hadden. Het combineren van middeleeuwse setting, gemengd met het moderne, cyberpunk-achtige van Final Fantasy VI, VII en VIII, bracht mij weer helemaal terug. De introductie van Noctis en zijn vrienden gebeurt op een fijn tempo en je wordt snel in het verhaal gegooid. Eén van de grootste veranderingen aan het spel is de toevoeging van een open wereld. Je krijgt een stuk meer vrijheid dan in voorgaande delen. Het is natuurlijk geen hele open wereld, want je volgt een lineair verhaal. Toch krijg je veel vrijheid en zul je ongetwijfeld later heen en weer kunnen rijden tussen locaties.

Naast dat je lopend hele velden kunt ontdekken, heb je een auto tot je beschikking. Eén van je maten is tevens je chauffeur, dus je hoeft niet zelf te rijden. Je kunt echter wel de besturing een beetje overnemen. Verwacht geen Grand Theft Auto-stijl rijden, want het is erg makkelijk om van A naar B en C te rijden. Als je zelf rijdt hoef je alleen maar gas te geven, sturen gaat helemaal vanzelf. Terwijl je naar je bestemming rijdt, zul je vaak een kort gesprek tussen de kameraden meemaken. Het is mij echter wel opgevallen dat het soms erg lang duurt voor je bij je eindpunt bent. Het duurde soms zeven minuten voor ik mijn bestemming had bereikt. Ondanks dat de omgeving een streling voor het oog is, hoop ik dat er later een fast travel-mogelijkheid zal zijn. De wereld van Eos is namelijk behoorlijk groot dus als je later weer naar een eerdere locatie wilt gaan, kan te lang rijden een afknapper zijn.

Queeste

Natuurlijk kan een RPG niet zonder een episch hoofddoel en laat Final Fantasy daar nou meestal in uitblinken. Ik mag niets vertellen over het verhaal, maar wel uitleggen hoe het in zijn werk gaat. Doordat Final Fantasy XV nu meer open wereld is, verkrijg je je quests en sidequests door middel van het praten met karakters. De main story-missies wijzen zich vanzelf en je krijgt je sidequests door local tipsters. Dit zijn meestal mensen die achter de bar staan of in een restaurant werken. Deze missies bestaan vooral (voor zover de preview duurde) uit het halen van objecten of aanschatten of het afmaken van een beestje. Dat laatste zal ook je primaire bron van inkomsten zijn in het begin. Je kunt namelijk op monsters jagen. Zo maak je de wereld wat veiliger en krijg je ook nog een beetje Gil toegeschoven. Het is echter wel te hopen dat je later ook op andere manieren geld kunt verdienen, want het gevaar loert dat dit eentonig gaat worden. Wat opviel tijdens het spelen is dat de wereld zo mooi is om te ontdekken. De side-quests lonkten dan ook en de verleiding was moeilijk te weerstaan om de weinige beschikbare uren daar aan te besteden.

Tijdens je verschillende missies, zij het sidequests of verhaalmissies, zul je natuurlijk ook moeten knokken. Het vechten is ook helemaal omgegooid. Geen vervagend beeld, geen vaste posities, maar heerlijke hack and slash. Mensen die Kingdom Hearts hebben gespeeld zullen zich dan ook direct thuis voelen in de besturing. Het is nog een beetje wennen om te vechten en te blokkeren maar het vloeit heerlijk en zit vol met actie. Tevens is het vechten erg uitdagend. Zelfs de bossfights van simpele sidequests hielden mij erg lang bezig. Deze manier van vechten verlangt ook meer vaardigheid van je doordat je ditmaal geen menu hebt waar vanuit je vecht. Het gaf echt een enorm goed gevoel om een gigantisch beest neer te maaien nadat de strijd nogal onvoorbereid begon.

Normaliter krijg je bij RPG’s direct te zien of je een level omhoog bent gegaan na een gevecht. Final Fantasy XV pakt dit anders aan. Je moet namelijk een plek vinden om te rusten. Dit kan bij één van de vele kampeerplekken of in een motel of hotel. Als je kiest voor kamperen, krijg je steeds een leuke interactie tussen Noctis en zijn maten. Daarnaast zal Ignis een gerecht naar keuze voorbereiden. Voedsel in Final Fantasy XV ziet er niet alleen geweldig en heerlijk uit, maar geeft je ook voordelen in gevechten. Zo zal een gebakken eitje met rijst voor extra kracht zorgen en meer Health Points. Als je eenmaal slaapt wordt je XP toegekend. Dit voelt wat realistischer en houdt de vaart er in.

Kort gezegd, Final Fantasy is weer helemaal terug. De gameplay is omgegooid op een fantastische manier. De wereld is schitterend en ondanks dat ik tijdens de korte uren maar een topje van het verhaal heb meegemaakt is duidelijk te merken dat het een geweldige ervaring wordt. Eos is een levendige wereld met kleurrijke karakters en mooie omgevingen. Het nieuwe vechten vloeit geweldig en is enorm uitdagend. Het stemacteerwerk is van hoog niveau, echter zijn de verschillende overdreven accenten binnen je team een beetje vreemd. Zo heeft Ignis een nogal bekakt Engels accent. We moeten nog een paar maandjes langer wachten, maar Final Fantasy XV wordt absoluut een titel die vele vrije uren gaat kosten.

1.
    sjaak19832015's avatar

Ik ben benieuwd of dat tweede gedeelte van de game wat linear moet zijn je nog trekt.
    Persoonlijk krijg ik er een beetje een gevoel bij dat ze niet genoeg tijd hadden en het dan zo maar oplossen.

We zullen het maar moeten afwachten hoe het verder maar voor nu ga ik lekker verder met Skyrim Enderal.

2.
    DaxPg's avatar

Ja mijn preview is geschreven voordat dit bekend werd. Toch blijf ik bij mijn mening. Ik werd aangenaam verrast en ik heb niet direct problemen met lineair spelen mits het maar goed gedaan is. Iets wat bijvoorbeeld Last of Us en Uncharted goed doet. En iets wat de vorige FF’s minder goed deden.

Ik ben erg benieuwd wat het lineaire gedeelte in gaat houden

3.
    King of Heroes's avatar

DaxPg schreef, "Ja mijn preview is geschreven voordat dit bekend werd. Toch blijf ik bij mijn mening. Ik werd aangenaam verrast en ik heb niet direct problemen met lineair spelen mits het maar goed gedaan is. Iets wat bijvoorbeeld Last of Us en Uncharted goed doet. En iets wat de vorige FF’s minder goed deden.
    Ik ben erg benieuwd wat het lineaire gedeelte in gaat houden "

Ze hebben iets of wat uitgelegd wat het in ging houden maar dat zijn dan wel spoilers.

SPOILERS

De rest van de reis wordt per trein gedaan. Je kan dus waarschijnlijk niet terugkeren naar oudere gebieden. Waarschijnlijk ga je nog altijd open gebieden hebben met sidequests. Het zal niet opnieuw FFXIII zijn in ieder geval.
    Voor het einde van het spel zal dit weer omdraaien.

Klinkt goed als je het aan mij vraagt.