In 2014 verscheen Titanfall, de debuuttitel van Respawn Entertainment. Het spel groeide al snel uit tot mijn Game of the Year dankzij de unieke (en bizar goed uitgevoerde) combinatie van run-and-gun-gameplay enerzijds en bloedstollende mech battles anderzijds. Gedurende twee maanden speelde ik Titanfall helemaal kapot, maar na verloop van tijd begon het spel zijn charme te verliezen. De gameplay werd repetitief, het unlock-systeem bleek kariger dan verwacht en gebreken die je aanvankelijk afdeed als “schoonheidsfoutjes”, begonnen plots te irriteren.
Het gevolg: na een half jaar waren de Titanfall-servers zo uitgestorven als een PVV-bijeenkomst in een moskee. Dat was pijnlijk, zeker aangezien de game uit zijn voegen barstte van de potentie. Gelukkig geeft EA de serie een tweede kans en Respawn Entertainment heeft die met beide handen aangegrepen. Ik mocht op de Gamescom met het spel aan de slag en ontdekte dat Titanfall 2 wél de potentie heeft om je maandenlang zoet te houden. Omdat top 5’s hipster zijn en top 10’s clickbait, presenteer ik: de top 7 redenen waarom Titanfall 2 je nieuwe verslaving wordt.
1. Titanfall 2’s titans zijn minder titaan en meer fluffy
Elke match in Titanfall begint hetzelfde: je springt met een groep soldaten uit een hovercraft, trekt je wapen tevoorschijn en begint te schieten op alles wat beweegt. Dat is vermakelijk, maar het is ook een beetje als de karamel in een Twix: die smaakt extra lekker omdat je weet dat het beste nog gaat komen. Binnenin zit namelijk de karamel, of zoals we het in Titanfall noemen: de Titans.
Met een Titan is het namelijk pas echt knallen geblazen. Dat geeft een geweldig machtig gevoel, maar helaas was dat in de originele Titanfall soms iets te machtig. De Titans waren namelijk erg sterk en als simpele voetsoldaat stond je in veel gevallen machteloos. In Titanfall 2 is de verhouding tussen voetsoldaten en Titans beter gebalanceerd en dat zorgt voor eerlijkere, overzichtelijkere en vooral leukere matches.
2. Titanfall 2 grijpt naar de winst
Het is een algemeen geaccepteerde wet dat een grijphaak alles vetter maakt. Batman begreep dat jaren geleden al en nu is dit besef ook tot Respawn Entertainment doorgedrongen, want iedere piloot heeft in Titanfall 2 de beschikking over zijn eigen grijphaak.
Dankzij deze grijphaak kun je sneller over de map bewegen en eenvoudiger hooggelegen platformen bereiken. Klungelig springen om over dat ene muurtje te komen is er voortaan niet meer bij; met één druk op de knop bevind je je in de lucht en lijkt dat muurtje niet meer een verkeersdrempel. Ook kun je dankzij de grijphaak beter ontkomen aan Titan-aanvallen, waardoor geraakt worden door een Titan niet langer direct het einde betekent.
3. Titanfall 2 heeft gesnoept van de ritalin
Titanfall was ontzettend snel en dat was precies de reden waarom ik de game zo vet vond. Als een ADHD-patiënt on drugs sprong, gleed en vloog je door de maps, onderwijl schietend op de andere spelers die als muggen over het scherm bewogen. Die fast-paced-gameplay was echter ook wat veel nieuwkomers afschrok.
EA heeft er daarom voor gekozen Titanfall een flinke dosis ritalin te geven. Het tempo ligt wat lager en dat is vooral te merken tijdens de parkour-gameplay. Toen ik dat voor het eerst hoorde, baalde ik ontzettend: had EA nu het grootste pluspunt uit Titanfall 2 de kop ingedrukt?
Gelukkig kan ik na mijn speelsessie concluderen dat het best meevalt. Het tempo ligt inderdaad wat lager, maar de vliegensvlugge en chaotische gameplay is wel degelijk nog steeds aanwezig. Tegelijkertijd zorgt het lagere tempo ervoor dat de matches iets overzichtelijker zijn en dankzij de hierboven genoemde grijphaak kun je nog steeds snel over de map bewegen. Er moet nog wel het een en ander getweakt worden, maar gelukkig heeft Respawn daarvoor nog een paar maandjes (en twee beta’s) de tijd.
4. Titanfall 2 geeft meer!
Zoals ik hierboven al aangaf was het karige progressiesysteem één van de redenen dat de originele Titanfall snel uitgestorven raakte. Dat laat Respawn Entertainment geen tweede keer gebeuren en dus zit Titanfall 2 tjokvol wapens, gadgets, vaardigheden en andere unlocks. Ook heb je dit keer meer mogelijkheden om je reeds vrijgespeelde wapens aan te passen, waardoor je minder vaak identieke soldaten op het slagveld tegen zult komen. Dit introduceert tevens nieuwe mogelijkheden voor tactisch teamspel, dat dankzij de nieuwe Networks (Titanfalls variant op squads) aantrekkelijker wordt dan ooit tevoren.
5. Titanfall 2 is ook leuk in je eentje
Titanfall was een multiplayer-only-ervaring en dat zorgde voor veel boze reacties. Persoonlijk begreep ik dat niet zo: Titanfall is een game die je speelt vanwege de multiplayer en ik zie liever dat een relatief kleine ontwikkelaar als Respawn Entertainment al zijn mankracht in de multiplayer stopt, dan dat het een singleplayer integreert ten koste van de multiplayer.
Ik behoor echter tot een minderheid en daarom krijgt Titanfall 2 wel een campaign-modus. Ik heb deze niet mogen spelen en zal de je details over het verhaal besparen (daarvoor kun je ook gewoon naar Wikipedia), maar ik wil toch even benoemen dat hij er is. Heb jij ook je zin. Veel plezier ermee!
6. Titanfall 2 kun je zelf proberen
Het vervelende van previews als deze is dat je mij op mijn woord moet geloven. Als ik zeg dat Titanfall 2 vijftig modi en een teddyberenkanon krijgt, zul je moeten wachten op de release om te ontdekken of ik echt verstand heb van zaken, of dat ik simpelweg onzin opschrijf omdat ik betaald krijg per woord (was dat maar waar).
Gelukkig geeft EA je de mogelijkheid om zelf te ontdekken of Titanfall 2 beter is dan zijn voorganger. De game krijgt namelijk twee beta’s, waarvan de eerste dit weekend al start. Check de officiële Titanfall-website voor alle details!
7. Titanfall 2 is Titanfall
Je hebt ongetwijfeld al veel top zevens gelezen in je leven en dus weet je inmiddels dat elke top zeven eindigt met het belangrijkste argument. Dit artikel vormt daarop geen uitzondering. De belangrijkste reden waarom Titanfall 2 straks ontzettend vet wordt, is omdat het nog steeds de Titanfall is die je gewend bent.
De vernieuwingen die ik hierboven noemde, zullen duidelijk maken dat Titanfall 2 geen baanbrekende game wordt. Het spel voert weinig aardverschuivende vernieuwingen door en zal dit najaar absoluut niet meedingen naar de originaliteitsprijs. Is dat een probleem? Naar mijn mening niet. Fans van het eerste deel krijgen precies wat ze willen: de Titanfall gameplay waar ze in 2014 verliefd op werden, maar dit keer beter uitgewerkt met meer waar voor je geld. Tegelijkertijd gaat er een compleet nieuwe wereld open voor PlayStation 4-bezitters en de massa’s pc- en Xbox One-gamers die Titanfall in 2014 oversloegen. Zij maken direct kennis met Titanfall in zijn puurste vorm en dat is niets minder dan een ware traktatie.
Ik moet toch nog wennen aan het feit dat de game veel minder snel is en dat de titans veel minder sterk zijn. Tot nu toe vind ik de titans zelf te slap voor hun omvang. Ook tegenstanders killen duurt langer, want je hebt veel meer kogels nodig dan in deel 1. Heb de open beta een paar uurtjes gespeeld en tot nu toe valt hij toch wat tegen. Anderzijds moet ik er gewoon nog wat aan wennen en wordt het een prima game.
Titanfall (1) was echt een mooi spel, jammer dat er heel weinig spelers waren. Twijfel nog wel tussen BF1 en Titanfall 2, zien er beide zo goed uit 🙁
In de multiplayer tech test zit wel veel lagg
Wie heeft dit geschreven? Het pr team van Titanfall?
Chocolade in een twix moet natuurlijk caramel zijn haha. Ben benieuwd naar de beta, nu aan het downloaden
Wat een prachtige metaforen 😉
De snelheid was toch wel een pré van Titanfall, daarmee een van de weinige games waar ik echt goed in ben. Als zodanig ben ik het dan ook niet eens met het feit dat je zegt dat een pilot tegen een titan geen kans heeft. Die heb je wel, maar dat moet je leren 8)
Geen idee waarom, maar ik kan niet meekomen in de hype voor het tweede deel, het eerste deel vond ik veel fijner spelen dan de nieuwe en moeilijk om titans te killen als pilot in deel 1… Beter je best doen, want dat was prima te doen.
Dan moet je naar de onderkant van het artikel scrollen en zoeken naar een dikgedrukte naam. Daar vind je vast je antwoordt mee. 😉
Kleine lettertjes worden nooit gelezen 🙄
Dat hebben ze aangegeven. Ook werkt het Invite Friends nog voor geen meter. Ga er wel vanuit dat dat straks bij de release gefixt is.
Afgelopen weekend de Tech Test geprobeerd, een enorm lekker shooter maar weinig vernieuwing…