Review: Pokémon GO

De wereld is in de ban van Pokémon GO. Landelijke kranten schrijven erover, gamejournalisten zijn ineens populair bij de journaals en op straat zie je groepen mensen verwilderd naar de telefoon staren. De nieuwe app ontstijgt gaming zoals eerder games als GTA en Call of Duty dat deden. De game is zelfs toegankelijker, omdat er geen console of game-pc voor nodig is. Op GNHQ heeft het virus eigenlijk al vanaf de eerste dag toegeslagen. Onze Marcel heeft al ruim 50 kilometer (!) gelopen en ook Daniel, Lennart en ikzelf zijn hooked. Maar wat is toch de magie van Pokémon GO? Waarom speelt iedereen die game eigenlijk?

Augmented Revolutie

Augmented Reality is niet nieuws. De techniek, waarmee je virtuele beelden projecteert op de echte wereld, bestaat al heel lang. Echter, zoals bij meer innovaties ontbrak het aan de software om een echte doorbraak te forceren. Al sinds de aankondiging van Pokémon GO zijn vriend en vijand het erover eens dat dit wel een de doorbraak kan zijn. Dat blijkt te kloppen, want de wereld is al massaal op jacht naar de 146 beschikbare Pokémon. Dat is bijna de gehele eerste generatie Pokémon, waarbij de laatste 5 vermoedelijk worden toegevoegd bij grootschalige evenementen. Het is slim dat er gekozen is voor de eerste generatie. Die keuze zorgt ervoor dat de game qua doelgroep generaties overstijgt. De eerste Pokémongames stammen immers uit 1998, dus ook dertigers zullen zich nog veel herinneren uit die periode. Natuurlijk valt het in de lijn der verwachtingen dat er later meer generaties worden toegevoegd, want in totaal zijn er inmiddels alweer 721.

Zoals gezegd vang je in Pokémon GO wezens in de echte wereld. De spelwereld ziet er dan ook uit als een variant van Google Maps. Je ziet je avatar daarin lopen en zo nu en dan verschijnt er een Pokémon die je kunt vangen. De camera schiet aan en door je telefoon zie je het monster verschijnen. Wat volgt is een behendigheidsspel, waarbij je met je vinger een bal moet gooien richting de Pokémon. In de eerste uren van dit spel is dit gemakkelijk, maar later zal je Pokémon eerst moeten verzwakken of sterkere Pokéballen moeten werpen. Zodra je een Pokémon gevangen hebt is deze van jou. Je krijgt een aantal snoepjes om uiteindelijk je Pokémon te evolueren. Deze snoepjes zijn per Pokémon verschillend. Om een Squirtle te evolueren tot een Wartortle, heb je dus specifieke Squirtle-snoepjes nodig die je alleen maar krijgt bij het vangen van Squirtles. Zo geldt dat voor alle verschillende soorten Pokémon Zo blijf je natuurlijk wel spelen! Zeker als je bedenkt dat je betere Pokémon gaat vangen als je zelf in level stijgt. Evolueren is altijd handig, want het levert veel XP op. Wil je je Pokémonlijst schoon houden, dan kun je Pokémon sturen naar Professor Willow, die je vervolgens één snoepje teruggeeft.

Lopen tot de zon komt

Het leven van een Pokémontrainer gaat absoluut niet over rozen. Je zal vooral heel veel moeten lopen om succesvol te zijn in de game. De wereld zit namelijk vol met Pokéstops, waar je gratis en voor niks nieuwe Pokéballs, Revives en Potions kunt scoren. Zelfs in Bunnik (waar GNHQ gevestigd is) zijn er genoeg landmarks te vinden, allemaal uitgerust met een heuse foto in de app. Gyms zijn iets schaarser, maar nog toffer, omdat je hier echt gaat strijden tegen Gym Leaders. Zodra je level 5 hebt bereikt, mag je een team kiezen, Team Instinct (Geel), Team Mystic (Blauw) of Team Valor (Rood). Vervolgens kun je competitief gamen tegen andere teams. Elke Gym is namelijk te veroveren door een Team. Ben je zelf van Team Blauw en zie je een Blauwe Gym, dan kun je tegen je vrienden vechten. Versla je ze allemaal, dan mag je een Pokémon van jezelf erbij zetten. Zo kan het dus voorkomen dat je Gyms met wel acht Pokémon tegenkomt. Zo dien je ook Gyms van andere Teams te verslaan. Kom je een vijandelijke Gym tegen met 5 Pokémon, dan dien je ze allemaal te verslaan om er één af te snoepen. Een gym met vijf Pokémon versla je dus na vijf rondes.

Zoals gezegd wordt vooral lopen beloond. Inmiddels gaan al de wildste theorieën over wanneer bepaalde Pokémon beter vindbaar zijn. Als het regent zijn er meer waterpokémon en deze zijn ook vaker te vinden bij water. In de nacht (na 18:00 uur) zijn er weer andere Pokémon te vinden. Je kunt je eigen kansen vergroten door Lure Modules neer te leggen bij Pokéstops. Sta niet gek te kijken als alle kinderen uit de buurt ook komen kijken, want het aantal Pokémon dat dan verschijnt is aanzienlijk groter. Insences zijn hetzelfde, maar alleen voor jezelf te gebruiken en bieden dus iets meer privacy. Pokéstops zijn overigens ook geweldig voor het verkrijgen van eieren. Deze dien je vervolgens wel uit te laten komen en dat gebeurt pas na 2, 5 of 10 kilometer. Nieuwe, goede wandelschoenen kopen is dus een pré.

Pas op!

Zoals elke bij mega-app zijn ook de eerste slachtoffers gevallen bij Pokémon GO. De politie heeft inmiddels gewaarschuwd en ook het AMC heeft inmiddels Pokémontrainers mogen verwelkomen op de Intensive Care. Hoe ver ons inlevingsvermogen ook gaat, we kunnen de game hier op geen enkele manier op aankijken. Mensen hebben zelf verantwoordelijkheid en het is niet meer dan logisch dat je weg blijft van ziekenhuizen, politiebureaus, sporen en waterwegen. Je kunt mensen maar tot een bepaalde hoogte tegen zichzelf in bescherming nemen.

Pokémon GO is een hype en wat ons betreft terecht. Natuurlijk is er nog veel meer mogelijk met de game, maar zelden is er een app geweest die zoveel mensen aan het bewegen heeft gekregen. Het zoeken van Pokémon is niet alleen goed voor de conditie, maar ook nog eens een zeer sociale bezigheid. Mensen komen samen, mensen bewegen, Pokémon GO is daarmee een game geworden die breekt met clichés en leuk is voor jong en oud. Het verdienmodel van de game is zoals we die kennen uit games als Candy Crush en slechts tijdversnellend. Iedereen kan Pokémon GO spelen en voor miljoenen mensen is de app inmiddels belangrijker dan Tinder en Twitter. Volgens ons is dat helemaal terecht.

• Unieke ervaring
  • Iedereen aan de wandel
  • Gotta Catch 'Em All!

• Meer Pokémon!

9

1.
    CelestialOhio32's avatar

ik vindt het wel een beetje erg dat ik thuis 4 GSM’s heb en op geen enkele werkt het.
    ik wil het zo graag proberen 😥 😥 😥

2.

Nee, deze hype laat ik mooi aan me voorbij gaan.

3.
    supperbam's avatar

is dit een lofzang of een review. heb je geen enkele opmerking over het Battle systeem Peter?

4.
    STRAIGHT FLUSH's avatar

Mooi cijfer en terecht! Wie daaraan twijfelt kan verhaal halen bij het aantal mensen dat de game gedownload heeft. ik had 2 weken terug mijn twijfels, ben nu 90 km verder. Er is geen enkele game die dit ooit voor elkaar heeft gekregen. Knappe ontwikkelaar die dit succes gaat evenaren!

5.
    PSPfreaky's avatar

Minpunten: Geen ruilsysteem, Geen mogelijkheden om Pokémon te trainen, Bugs, Niet tegen vrienden kunnen vechten, Het vechten algemeen is apart.

Ik denk toch dat de review een paar punten is vergeten. Maar het is zeker leuk om het te spelen!

6.
    Downzilla's avatar

Reviewen we nu een game of een nostalgische factor? Had dit ook een 9 gekregen als het andere beestjes waren of was het dan niet eens gereviewed geweest? Niet lullig bedoelt ik vraag me dit gewoon af.

7.
    Rory's avatar

pspfreaky heeft wel aardig wat punten die mee genomen hadden moeten worden, vind het een super game hoor daar niet van maar vind de 9 wel aan de hoge kant

8.
    Neolite's avatar

Hoog cijfer voor een spel wat de helft van de tijd niet functioneert. Pokemon Go voelt als een beta en speelt als een beta. Het spel crasht te vaak en er doen zich te vaak bugs voor. Een “9” aan een spel geven dat simpelweg niet goed functioneert is dan een beetje raar natuurlijk.

Het spel werkt alleen in dichtbevolkte gebieden en de locaties waar je juist pokemon zou verwachten, in het buitengebied zijn ze juist niet. Dit is dankzij het overnemen van de data van Ingress, slechte verdeling tot gevolg.

Battery Saver werkt niet goed en loopt zeer vaak vast op vele telefoons.

Afstanden worden niet goed geregisterd waardoor je soms het dubbele tot aan het vierdubbele moet lopen om een ei uit te laten komen.

Pokestops die niet functioneren en de melding “try again later” geven.

Daarnaast schijnen zeldzame pokemon in o.a Nederland amper voor te komen terwijl in bijvoorbeeld de V.S ze overal te krijgen zijn.

Nee, het spel is er nog lang niet en een 9 is gewoon te hoog.

9.
    petiertje's avatar

Hmm, ik kan niets zeggen over het spel zelf, ben er niet zo heel erg in geïnteresseerd eerlijk gezegd. Maar wil wel even inhaken over wat ik lees over dat mensen zelf verantwoordelijk zijn, dat is zeker zo. Maar voor dit spel uit kwam zag je al iedereen op straat continu op zijn/haar mobiel kijken. Dat is nu alleen maar erger geworden. Ik zit vrij veel op de weg voor mijn werk, en als ik prenten mocht uitschrijven en 5 euro zelf mag houden voor niet ‘handsfree’ aan het verkeer deelnemen dan had ik waarschijnlijk niet meer hoeven werken. Iedereen is verantwoordelijk, dat is zeker zo, maar ik vind dat daar wel meer nadruk op mag gelegd worden. Het is gevaarlijk om zo’n spel te spelen terwijl je deelneemt aan het verkeer. Nu is omgeving Bunnik (werk er zelf vlakbij) nog rustig, maar bedenk je eens dat half Den Haag/Amsterdam/Rotterdam/Utrecht/etc. nog meer op zijn mobiel aan het staren is en nog minder op let. Ieder is, zoals gezegd, zelf verantwoordelijk, maar zeg dat maar eens zo ‘laconiek’ tegen slachtoffers/familie van slachtoffers. Maargoed, dat was mijn ‘kritiekpuntje’ op de review wat dat betreft. Ik heb geen idee hoe accuraat de review is t.o.v. het spel zelf, maar als ik de reacties boven mij lees had er wel een iets kritischer toon mogen zijn, laat een ‘Pokemonvirus’ niet jullie, normaal gesproken, helder en kritische blik beïnvloeden.

10.
    Karbas's avatar

Ben benieuwd hoe deze tak van gaming het gaat doen in de toekomst. Je ziet al hoe bedrijven er op inspelen. Zo had de Mediamarkt pas al een ludieke actie met lures en komen er sponsordeals aan. Deze games zijn voor veel partijen interessant. wat wordt er bijvoorbeeld met de data gedaan die van de gamers wordt verzameld? Vanuit mijn studie heb ik hier ook mijn afstudeerscriptie over gehouden. Reuze interessant nu Pokémon Go uit is en het zo massaal wordt gespeeld!

11.
    Jarek's avatar

Ik speel het zelf niet maar deze game heeft wel bewezen dat het qua hype prima mee kan met populaire AAA titels op consoles en pc, zal dit dan het begin zijn van het mobile gaming tijdperk?
    Helaas niet voor mij, want ik kan niet langer dan 10 minuten een game op mijn mobiel doen voordat ik weer terug naar mijn pc of PS4 wil.

Maar het cijfer is volgens mij meer gebaseerd op de hype dan op de kwaliteit.

12.
    ChrisBoers's avatar

Nou jongens, snel deze review weghalen, de comments eens rustig doorlezen, en dan een ECHTE review schrijven. Er zijn genoeg kritiekpunten om in ieder geval even te benoemen, en daar rekening mee te houden bij de beoordeling.

En het f2p concept is NIET helemaal hetzelfde als bij Candy Crush, hoe hoger je level is, hoe moeilijker het wordt om pokemon te vangen, ze breken eerder uit, je krijgt minder ballen ed, ofwel, je wordt langzamerhand ‘gedwongen’ richting aankoop van ballen met echt geld.

Dat, en de vele, vele crashes van de app en goed beschouwd weinig functionaliteit had best benoemd mogen worden.

13.
    Dr_Oetlul's avatar

Riot

14.
    Moodey's avatar

PmGoGate trending op twitter

15.
    Overload14's avatar

Zelf nu 1 dag mee bezig en toch wel vrij amuzant, is eigenlijk een beetje een kinderdroom dat uitkomt vind ik, want vroeger wou iedereen toch wel net als Ash buiten de wereld in gaan op zoek naar pokémon op straat 😀 alleen vind ik dat er toch een hoop mensen er een beetje te hard op ingaan.

16.

Er zijn inderdaad wel wat (extra) negatieve punten te bedenken.

Maar we moeten Pokémon GO ook wat krediet geven, het is voor hen ook een sprong in het onbekende. Het is sowieso al mooi dat het initiatief er is. Vermoed ook wel dat er nog extra (generatie) pokémon gaan komen, kan bijna niet anders als ze het spel levendig willen houden.

17.

Iedereen probeert een graantje mee te pikken van dit succes. Ik vraag me wel af hoeveel Pokemon je zal spotten door de verrekijker 😳

18.
    Batman360x's avatar

Eindelijk komt de jeugd nog eens op straat zo 🙂

19.
    PaNNa's avatar

mattioza schreef, "Er zijn inderdaad wel wat (extra) negatieve punten te bedenken.
    Maar we moeten Pokémon GO ook wat krediet geven, het is voor hen ook een sprong in het onbekende. Het is sowieso al mooi dat het initiatief er is. Vermoed ook wel dat er nog extra (generatie) pokémon gaan komen, kan bijna niet anders als ze het spel levendig willen houden."

Zit wel iets in, het is tenslotte ook de eerste keer dat ze hun intrede doen in de mobiele game industrie.

20.
    CupcakeGamingNL's avatar