Dragon Ball Xenoverse 2

Fans van de Dragon Ball-serie zaten er al jaren op te wachten: een online wereld waarin zij zelf een held uit de wereldberoemde anime mochten creëren en mee mogen vechten met de gevestigde orde. Dragon Ball Xenoverse vervulde die wens subliem, begin vorig jaar. De formule bleek vermakelijk, maar had misschien wat beter gepolijst mogen worden. Daarom komt Namco Bandai dit jaar nog over de brug met Dragon Ball Xenoverse 2, het vervolg dat tracht alle missers van het vorige deel weg te vagen.

De lat hoger leggen

Het originele Xenoverse bleek de best verkopende Dragon Ball-game ooit, en daarom ligt de lat ook bijzonder hoog voor Xenoverse 2. Het ontwikkelteam heeft gekeken naar de feedback die fans leverde op de voorganger en probeert zich nu te richten op het verbeteren van precies die spelelementen. En dat begint al meteen met het maken van je eigen Dragon Ball-held. Werd deze voorheen met open armen ontvangen, wordt de character customization nu nog vele malen dieper. Niet alleen zijn er meer rassen en andere opties om uit te kiezen, als speler krijg je nu ook de keuzes aan welke kant je wilt staan bij sommige gevechten. Het maken van een karakter gebeurt niet alleen aan de hand van uiterlijk, maar ook met welke keuzes je maakt in grotere gevechten. Meer dan ooit sta je echt ín de Dragon Ball-wereld.

En die wereld is sowieso een stuk interessanter dan in het originele Xenoverse. De Hub, waarin spelers vrijuit rond kunnen paraderen, is nu een goede zeven keer groter dan voorheen. Meer bekende locaties om te ontdekken en meer mensen om te ontmoeten. In Xenoverse 2 kunnen er in totaal driehonderd online speler tegelijkertijd in rondlopen, -vliegen en -hoveren. Want ja, ook de mobiliteit wordt geüpgradet om de vergroting beter te kunnen overzien. Saiyans kunnen hun vliegkrachten gebruiken om snel van A naar B te reizen, maar ook de hoverboard van Capsule Corp is inzetbaar. Toffe nieuwe toevoegingen voor de liefhebbers, wat uiteindelijk zonder twijfel uit zal monden in chaotische conflicten zodra honderden spelers overgaan naar illegale straatraces op de zweefplanken. Daar hoop ik dan weer op, in ieder geval.

Qua visuele pracht en praal is het geheel niet bijzonder veel bijgeschaafd sinds het vorige deel. In ieder geval niet in of rondom de Hub. Animaties ogen her en der nog wat houterig en echt heel current-gen is het geheel nog niet bepaald te noemen. Al is dat ook niet de drijfveer. In het vechten valt er dan weer wel iets meer te genieten van de verbeterde graphics. De gevechten streven naar een soepelere zestig frames per seconde, alsmede meer grafische effecten zoals extra particles en shaders. Dat eerste lijkt vooralsnog niet helemaal waarheid te zijn, maar de toegevoegde effecten spatten wel iets meer van het spreekwoordelijke scherm.

Snel vertoeven

Maar uiteindelijk draait het allemaal om de schreeuwerige en explosieve gevechten zelf, dezelfde die de anime diens enorme gevolg gaf. Ook dit spelelement is uitgebreid en verbeterd, in dit geval met name door wederom de mobiliteit. Spelers kunnen nu vrijer vliegen in de vechtomgevingen, alsmede zogenaamde ‘dashes’ inzetten. Aan de hand van deze nieuwe bewegingen kun je snel afstand tussen jezelf en de tegenstander creëren, of juist vlot naar iemand toesnellen als deze in het nauw gedreven lijkt. Dit wordt dan weer gebalanceerd aan de hand van een Stamina-meter, die bepaalt welke moves je wel en niet in kan zetten op bepaalde momenten.

Mocht je Stamina-meter op cruciale momenten te leeg blijken, dan kun je gebruik maken van de nieuwe Stamina Break. In deze korte periode wordt vechten een halt toegeroepen, zodat de ene of de andere speler snel weer Stamina toe kan laten nemen. Met deze vlotjes gewonnen energie is het dan weer mogelijk om gebruik te maken van bijvoorbeeld de broodnodige dashes. En die blijken meteen aardig belangrijk, gezien ze de hand-op-handgevechten wel degelijk een verhoogd tempo geven. Je dient tactisch om te gaan met de dashes om de ultieme moves aan elkaar te rijgen, maar tegelijkertijd kunnen ze ook gebruikt worden om krachtige aanvallen snel uit de weg te gaan.

Superieure support en slechte slapbass

Met de verbeterde formule van Xenoverse hoopt Namco Bandai ook langer mee voort te kunnen leven met de game. Dragon Ball Xenoverse 2 dient eind dit jaar al weer uit te komen (PlayStation 4, Xbox One en Steam), maar de belofte voor een jaar aan support en updates is inmiddels al gemaakt. Het team achter de game hoopt spelers bezig te kunnen houden met gratis content, extra gevechten, unieke acties en uiteraard meer tweaks die de spelersbasis nodig acht. Denk aan te sterke tegenstanders of andere tempo’s voor de gevechten: Xenoverse 2 staat nog lang niet vast als het aankomt op de fijnere details.

Ik heb wel al meteen een puntje ter verbetering en dat is de tergende muziekkeuze. Het is een gegeven dat anime-gevechten per definitie bijgestaan worden door bizarre songteksten en compleet irrelevante rockballades, maar Xenoverse 2 mag allereerst meer variatie bieden. Elk gevecht wordt nu gevochten met een hyperactieve slapbass-funk die erin slaagt ruim drie minuten lang te klinken als een vastlopende beatcomputer. Gruwelijk irritant om slechts even aan te horen tijdens een persdemonstratie, waarschijnlijk des te tergender als je er honderden gevechten dient te settelen onder het constante ‘genot’ van die klanken. Geef me dan ook maar een paar van die slechte rockballades om het even mee af te wisselen.

Voorlopige conclusie

Liefhebbers van het eerste Xenoverse weten waar ze naar uit kunnen kijken eind dit jaar. Dragon Ball Xenoverse 2 biedt eenzelfde concept als de goed ontvangen voorganger, maar nu op maat aangepast aan de spelersbasis. De gevechten zijn sneller en groter, de Hub is uitgebreider en de belofte op betere support zal ook niemand storen: al met al lijkt het lot goedgezind met dit vervolg. De enige smetjes die tot dusver aan de orde van de dag zijn, betreffen de laatste optimalisatieprobleempjes en misschien een wat eenkennige en vreselijke muziekkeuze, maar er is nog tijd. Richting het eind van 2016 zal Dragon Ball Xenoverse 2 verschijnen op PlayStation 4, Xbox One en op pc via Steam, dan is het aan de explosieve game zelf om de trouwe Dragon Ball-fans weg te blazen.

  1.   
    Crazysamuel's avatar

    Nice future gohan in de trunks/cell saga spelen sweeet.

  2.   
    meatball's avatar

    Heb deel 1 nog niet eens uitgespeeld, kom maar niet langs Frieza vreemd genoeg…