South Park: The Fractured But Whole

Na het commerciële succes van South Park: The Stick of Truth was het niet geheel verrassend dat een vervolg de kop op zou steken. Showmakers Matt Stone en Trey Parker slaan wederom de handen met Ubisoft ineen om een nieuwe game rondom South Park te ontwikkelen. De vaste kwajongens uit het rustige dorpje leggen de stokken neer en halen het maillots tevoorschijn. Het speelkwartier verschuift van thema en in The Fractured But Whole spelen Cartman en zijn vrienden hun iconische superheldhaftige alter ego’s. Vigilantebureau The Coon & Friends wordt gevormd, en iedereen is uit op zijn eigen bejubelde filmfranchise…

“How come I have to have the Netflix series?”

In de kern van The Fractured But Whole staat nog immer het achterliggende idee van voorganger The Stick of Truth. De game laat zich ontrafelen aan de hand van ludieke quests, die vooral bestaan uit milde role-playing elementen en turn-based gevechten. Maar waar dat in het laatste deel gebeurde in een quasi-fantasy setting, staat nu alles in het teken van superhelden en -schurken. Aanvallen en vaardigheden zijn gebaseerd op verschillende parodiërende superkrachten, maar uiteindelijk is het natuurlijk allemaal het knullige fantasiespel van de kinderen. Verwacht dan ook veel meta-opmerkingen en de haast verplichte verschijningen van alle populaire South Park-personages in dit nieuwe avontuur van de jongens.

Aan de speler is het om plaats te nemen in het grote gevecht tussen alle superhelden. The Coon & Friends probeert iedereen aan een achtergrondverhaal te helpen en een compleet productieplan om de helden te bouwen, maar het duurt niet lang voordat de ruzie losbarst. De groep splitst en zo ontstaan The Freedom Pals, die zich tegen Cartmans egocentrische clubje keren. Jij neemt plaats aan Cartmans zijde als je eigen unieke superheld, die uiteraard naar wens te smeden is. Samen met verschillende andere namen dien je de burgeroorlog tussen de helden uit te vechten en jezelf ondertussen een ongeluk te lachen aan alle iconische South Park-grappen.

Bigger, Better and Uncut

The Fractured But Whole klinkt en oogt daarin grotendeels als een kopie van The Stick of Truth, maar er wordt wel degelijk gekeken naar verbeteringen aan de formule. Daarin zijn grote pijlers bijvoorbeeld een uitgebreider crafting systeem met alle vindbare loot, recepten en bouwplannen, maar ook een vergroting van de in-game gevechten. Deze turn-based krachtmetingen zijn nu tactischer dan ooit, omdat er gewerkt wordt met grotere afstanden, obstakels en meer verschillende personages. Het grote aanbod aan helden en klassen maakt het dat je beter na dient te denken over je keuzes. Gevechten lijken daarmee iets meer op een potje schaken, waarbij je daadwerkelijk vooruit dient te denken over wie je aanvalt en wie je opoffert. Elke held of schurk heeft namelijk zijn eigen vaardigheden, aanvallen en nu ook bereik, waardoor het spelletje tactischer wordt dan ooit.

Interessant is ook dat jij als superheld ook niet zonder keuze zit. In totaal kent The Fractured But Whole een som van twaalf verschillende klassen, elk met hun eigen set aan vaardigheden en een unieke skilltree. Momenteel zijn alle de Speedster, Blaster en Brutalist bekend, maar ga er maar van uit dat de resterende negen evenals parodieën zijn op welbekende superkrachten van Marvel of DC Comics. Echter hoef je je niet voor altijd aan één klasse te binden, door terug te gaan naar Cartman kun je bijtijds wisselen tussen de verschillende krachten. Wel zo handig voor de twijfelaars, of gamers die gewoon maar niet kunnen settelen met hun keuze.

Ook in het verkenningselement van de sequel zijn wat aanpassingen gemaakt. De omgevingen van South Park zijn in The Fractured But Whole vrijer te verkennen, met meer geheimen om te ontdekken. Zo zul je in de open wereld gebruik moeten maken van unieke vaardigheden en andere helden om op alle plekjes te kunnen komen. Denk aan het inschakelen van The Human Kite om hogerop te vliegen, of door het nieuwe ‘Fartkour’ in te zetten om lastige locaties te bereiken. Enorm diepgaand is het allemaal niet, maar het biedt wel nieuwe manieren om grappige verwijzingen naar de serie te verbergen en iconische personages in de wereld te verstoppen. En daar doen we het uiteindelijk allemaal voor, toch?

“It’s just an E3 demo, get it over with!”

Wat rest voor The Fractured But Whole is zo veel mogelijk onderbroekenlol en iconische South Park-referenties in de mix stouwen. The Stick of Truth slaagde daar al aardig in, maar we zijn inmiddels twee seizoenen verder en Stone en Parker weten waar ze mee bezig zijn. Games als deze leven bij de gratie van het bronmateriaal, dus zaak is vooral dat deze goed benut wordt. In het geval van The Fractured But Whole ziet het ernaar uit dat dat helemaal goed komt te zitten. De game lijkt in zijn alles een heerlijke sneer richting de superheldentrend van Marvel te worden, terwijl het ook prachtige meta-humor aaneenschakelt. Toppunt van deze E3-presentatie was dan ook een woordvoerder die snoeihard onderbroken werd door Kyle, vanuit het spel. “It’s just an E3 demo, get it over with!” roept The Human Kite vanaf de zijlijn. Precies die onverwachte klappen hopen we veel terug te zien in het uiteindelijke product.

Voorlopige conclusie

South Park: The Fractured But Whole lijkt in alle opzichten een prima opvolger van The Stick of Truth te worden. De iconische humor van de cartoon blijft gewaarborgd, de gameplay-formule wordt uitgebreid en het thema wordt netjes verschoven naar een andere meta-wereld. Dat somt uiteindelijk op in een geheel waar liefhebbers van het voorgaande deel geen nee tegen kunnen zeggen. De grootte van het spel lijkt verbeterd, alsmede de mogelijkheden voor tactische keuzes en diepere crafting. Zelfs het zelf kunnen poepen in de game is banaal geüpgraded tot “Total Ass Control”. Nu is het alleen nog aan de vele meta-humor en de wendingen van het verhaal om de fans helemaal te kunnen overtuigen, maar met Matt en Trey aan het roer, hoeven we daar niet voor te vrezen. En lang wachten hoeven we ook niet meer, want South Park: The Fractured But Whole staat al te verschijnen voor 6 december.

  1.   
    Gabbersouth's avatar

    een nieuwe sp in 3d zou vet zijn dit vind ik eerlijk gezegt niet uitzien en dan is dat turn based niet zo erg

  2.   
    Tom's avatar

    Dat vind ik dan juist weer tof aan deze set-up voor de game: het ziet er precies zo uit als de cartoon. Combineer dat met schrijfwerk van de originele makers en je hebt gewoon een speelbare South Park film om in los te gaan. Absoluut geen slechte zaak, dat is immers ook wat het vorige deel een groot part van het succes opleverde.

  3.   
    Gabbersouth's avatar

    oke tom dat klopt dan weer wel precies zoals de serie ik wacht het effe af

  4.   
    Kardinalus's avatar

    Heb deel 1 2x uitgespeeld dus ga deze zeker kopen! Van mij had alleen je class kunnen switchen niet gehoeven. Ben zelf meer van het nadenken over je keuze en er alles mee oplossen dus ik blijf de hele game waarschijnlijk de zelfde class. Maar voor mensen die het wel leuk vinden om te switchen is het ideaal 🙂

  5.   
    zowilco's avatar

    heb hem al ge pre-orderd hoop dat er niet een flop word

  6.   
    MaTriXX's avatar

    De reden dat deel 1 super vet was komt omdat je het idee had dat je een aflevering van de cartoon serie speelde, deel 2 komt er gewoon bij en dat terwijl ik geen fan ben van turn based vechten maar in South Park werkte dat prima.

  7.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Komt de spellocatie erg overeen met het vorige deel of zijn er veel nieuwe gebieden binnen South Park ontdekken?

  8.   
    Tom's avatar

    In hoeverre de locaties verschillen was nog niet echt te zien in deze presentatie. Duidelijk is wel dat ze willen inspelen op meer zaken om te ontdekken in de overworld van South Park, maar of dat echt gebeurt op radicale nieuwe locaties, geen idee.

  9.   
    PrinncesNicky's avatar

    HYPEEE

  10.   
    007Nightfire's avatar

    Ben benieuwd, hoop dat er echt iets meer afwisseling in zit. Stick of Truth wel helemaal doorgespeeld, maar was geen re-run waard (imo).