Paper Mario Color Splash

Paper Mario is een franchise waar heel veel mensen een zwak voor hebben. De turned based gameplay is misschien wat langzaam, het ontbreekt zeker niet aan tactische en strategische keuzes. Ook is het vooral de verhaallijn die opvalt. De vierde muur wordt meer dan eens onderbroken en de serie is de enige met Mario in de hoofdrol, waar een verhaal van belang is. Paper Mario: Color Splash is inmiddels het vijfde deel uit de reeks en wij kregen bij Nintendo een allereerste kijkje.

De strijd tegen de kleurloosheid

De gameplay van Paper Mario is te vergelijken met een game als South Park: The Stick of Truth. Net als in die game is het vooral het verhaal dat de game smaak moet geven. Dat probeert Nintendo al jaren door woordgrappen, het wegvallen van de vierde muur en gekke karakters. Wij kregen een eerste kijkje en daarin werd direct duidelijk dat het recept voor de game ongewijzigd blijft. Mario mag een festival bijwonen van de Toads op Kleureneiland, terwijl hij ook nog eens kleur aan de wereld moet brengen. Niet dat de game zwart-wit is, maar bepaalde delen van de game zijn inderdaad wat minder kleurrijk. Door middel van Paint Stars dien je de wereld te redden van kleurloosheid.

Deze Paint Star zijn op verschillende manier te verdienen. Zo dien je heel veel puzzels op te lossen. Toads die verstoppertje spelen en jij moet vinden. Een spelletje balletje-balletje met sleutels, waarin je duidelijk wordt geflest. Verf de Toad die de sleutel krijgt om dat te bewijzen en je wordt ook beloond. De grootste sterren zijn te verdienen door verschillende eindbazen te verslaan. In de demo die ons werd getoond was dat Morton Koopa, die door middel van een aantal woordgrappen zijn “evilheid” aan ons laat zien.

Een gevecht van ijs en vuur

Wat volgt is het gevecht, waarbij je uit verschillende kaarten moet kiezen. Daarbij zijn er ook tegenstanders als Koopa’s en Goomba’s in te zetten middels enemy cards, maar ook verschillend wapentuig. Meestal zijn dat natuurlijk schilden, paddestoelen en hamers, maar de enorme power moves zijn zeker indrukwekkend. Het volledige scherm verandert als Morton Koopa door een enorme brandblusser wordt geblust en gesust. Sommige kaarten hebben geen kleur en die kun je verven. Hoe meer kleur je ze geeft, hoe krachtiger ze worden, maar let wel op, want je verf is beperkt te gebruiken. De drie kleuren geel, blauw en rood kun je aanvullen in de spelwereld, maar niet in de gevechten. Zo ontstaan er een tactisch gevecht. Verschillende magische krachten met vuur en ijs zijn ook in te zetten.

Het is tof om Paper Mario te zien schitteren op de Wii U, want de kleurrijkheid spat ervan af en wederom wordt er tof gebruik gemaakt van het feit dat alles plat is in de wereld. De papieren zee is prachtig en stijlvol en dat geldt voor heel veel papieren delen van de wereld. Ook heb je een Cut Out Ability, die ervoor zorgt dat je delen van de wereld kunt losknippen waardoor bepaalde obstakels verdwijnen. Toch vraag ik me af of Nintendo ook echt iets vernieuwends gaat brengen met Color Splash. De gameplay is vermakelijk en de dialogen zijn zeer geestig, maar met vier eerdere delen verwachten wij wel een vernieuwing hier en daar.

Conclusie

Onze eerste kennismaking met Paper Mario: Color Splash was van korte duur, maar het geeft ons wel een beeld van de richting die Nintendo neemt met de game. Dat laat ons zien dat er niet zoveel nieuws onder zon is. Nog steeds zal de game enorm geestig zijn en zal er slim gebruik gemaakt worden van de platte karakters in de 3D-wereld. Dat de game een grafische stap neemt is goed nieuws, al willen we wel wat nieuwe dingen zien. De gameplay in combat en in de wereld kennen we inmiddels van haver tot gort en wij zijn dan ook benieuwd of Nintendo nog iets uit de hoge hoed weet te toveren. Dat kan Paper Mario: Color Splash zeker gebruiken.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren