Battlezone

Battlezone is niet een game die bij iedereen bekend is. Toch heeft de game een bijzondere historie, want het origineel stamt alweer uit het jaar 1980. Indertijd als arcadegame, maar in 1998 alweer werd er een remake gemaakt door Activision. Inmiddels is het alweer 36 jaar na dato en is Rebellion aan de slag gegaan met een nieuwe remake (zij maakten eerder de Redux-versie), ditmaal voor VR. De mannen van Sniper Elite gaan nu de wereld van de tanks betreden en wij mochten in Amsterdam al even aan de slag met de game. Met PlayStation VR wel te verstaan.

Volledige controle

Battlezone zal niet exclusief voor PlayStation VR verschijnen (ook voor Oculus), maar het was wel het platform waarop wij aan de slag mochten met de game. In Battlezone staat first person gameplay centraal en dat allemaal in je eigen tank genaamd Cobra. Je bestuurt de game met een controller en dat betekent dat je volledige controle hebt over je voertuig. De game kent daarnaast een heus verhaal. De mensheid staat op het punt van uitsterven. De Rotberg Corporation is de nieuwe baas van de in Neon onderdompelde Aarde. Jij bent degene die ze moet tegen houden en de mensheid te redden. Toegegeven, het verhaal is verre van diep, maar het geeft je wel de kans om lekker te knallen in je tank.

De game begint en je krijgt daadwerkelijk een controller in je handen, ook virtueel. Dit is een mooie oplossing, want zo kun je nog steeds zien op welke knoppen je moet drukken en hoef je dat niet te gokken. Je kijkt om je heen in je tank en je ziet een computerscherm voor je, wat knoppen links en rechts en al snel waan je je een echte tankpiloot. Na het selecteren van je missie gaat het scherm van de tank open en zie je de omgeving. Het is duidelijk oorlog, want overal zie je wapentuig en soldaten die de machines aan het klaarmaken zijn. Aan de linker- en rechterzijde van je tank zie je grote kanonnen. Je selecteert het linkse kanon, drukt omhoog en je ziet de loop stijgen. Het zijn dit soort directe effecten op de omgeving die VR enorm geloofwaardig maken.

Duizelingwekkend VR

Als je het slagveld betreedt heb je dus twee kanonnen. De eerste is verantwoordelijk voor raketten, de andere is een minigun van formaat. De Neon-wereld neemt je mee terug naar tekenfilms uit de jaren 80 en al snel moet je de eerste tanks uitschakelen. Het is tof dat dit geen on-rail shooter is, maar dat je de gehele besturing in eigen hand hebt. Dit maakt wel dat dit de eerste VR-game is waar ik daadwerkelijk een beetje duizelig werd. Straven van link naar rechts, draaien en dan ook nog eens kijken. Mijn hersens moesten er erg aan wennen en ik vraag me af hoe lang je dit gaat volhouden als de game daadwerkelijk verschijnt. Het kan natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn, want VR staat nog maar in de kinderschoenen. Vergeet niet dat onze voorouders ook hun vingers tegen televisieschermen duwde, omdat ze niet begrepen waar die beelden vandaan kwamen.

De eerste lading tanks had ik snel verslagen, waarbij het constant de bedoeling is om tactisch te kiezen tussen je twee wapens. Zwaardere tanks die je overduidelijk met raketten te verslaan. Dit geldt ook voor turrets, maar niet voor drones. Het besturen van je tank is het uitdagends met deze vliegende tegenstanders. Dat waren ook de momenten dat ik even mijn ogen moest sluiten om even te bekomen van de letterlijk duizelingwekkende actie. Veel strategischer dan het kiezen van het juiste wapen wordt het overigens niet, de actie is enorm snel, de neon-beelden zijn kleurrijk en het voelt echt aan als een ouderwetse arcadeshooter.

Voorlopige conclusie

Mijn eerste kennismaking met Battlezone was erg bijzonder, want voor het eerst in mijn gamende geschiedenis werd ik duizelig tijdens het spelen. Dit kan natuurlijk een kwestie zijn van wennen aan VR, het is immers de eerste vrije game die ik speelde en me niet meenam onrails. De actie is lekker snel en je hebt wel degelijk het gevoel echt in een tank te zitten. De game is niet diep maar een echte arcadeshooter. Dat maakt het natuurlijk wel een gemakkelijk introductiegame voor VR. Daarvoor gaat de game dan ook dienen. Battlezone is vanaf 13 oktober verkrijgbaar op PlayStation VR en in een later stadium ook voor Oculus.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Hey Peter, had je wel goed gegeten? Of was de presentatie (bijna) op het einde van een lange dag dat je wat duf en suf voelt.

    Want als je dan nog met een VR aan de slag gaat, iets wat toch inspanning kost (op je ogen en brein) kun je best snel niet lekker voelen. 🙂

  2.   
    Petor's avatar

    ”DutchGamer-W-“ schreef, "Hey Peter, had je wel goed gegeten? Of was de presentatie (bijna) op het einde van een lange dag dat je wat duf en suf voelt.
    Want als je dan nog met een VR aan de slag gaat, iets wat toch inspanning kost (op je ogen en brein) kun je best snel niet lekker voelen. 🙂 "

    Tja, ik had natuurlijk nog wel een klein beetje een jetlag, maar ik voelde me echt goed die dag. Eigenlijk altijd wel. Dus het verbaasde me oprecht dat een game dat met me kon doen. Wellicht is het inderdaad wennen. Al is het volledig besturen van een tank wel heftig, aangezien je ook kunt straven. Bij een racegame rij je alleen maar rechtdoor en naar link en naar rechts, niet zijwaarts. Snap je? 🙂

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    De grafische stijl is apart, weet niet precies wat ik ervan moet vinden! 🙄

  4.   
    Overload14's avatar

    Doet mij op één of andere manier toch wel aan tron denken. Maar dat is niet echt bepaald iets slechts :p