The London Heist

Ons drukke E3-schema stond ons niet toe alle VR-games van de beurs te bekijken. Gelukkig organiseerde PlayStation daags na de E3 een eigen event in Amsterdam, om een aantal van hun VR-games te bekijken. Voor ons een mooie gelegenheid om in alle rust die PlayStation VR-headset echt te voelen en wat langer met een aantal games te spelen. De verrassing voor mij was The London Heist, een game waar ik nog niet van gehoord had, maar mij wel liet zien dat actiegames absoluut meeslepend kunnen zijn in Virtual Reality.

Geen ontsnappen aan

Dat horror zich perfect leent voor VR is overduidelijk, Until Dawn: Rush of Blood is daar een mooi voorbeeld van en ook Resident Evil 7 gaat ons doen opspringen van angst. De grootste gamechanger van VR is dat je er absoluut niet aan kunt ontsnappen. Zodra je de bril op hebt en een audiosysteem op de oren hebt ben je weg van de Aarde, helemaal in een nieuwe wereld. Bij The London Heist verbaasde het me hoe erg je het gevoel hebt in een andere wereld te zitten. Bij het opstarten van de demo zit je zelf naast een bestuurder op de snelweg nabij Londen. De man spreekt lovend over je. Je hebt goed werk geleverd en de buit is binnen. Met de Move-controllers bestuur je beide handen. Door op de knop te drukken activeer je dingen. Zo kun je letterlijk die milkshakebeker op het dashboard oppakken. Je draait het om te kijken of er nog iets inzit, leeg. Je doet het handschoencompartement open en je ziet een leeg blikje en een aantal patronen. Je kunt alles letterlijk oppakken en zo bewegen als je dat in het echte leven ook zou doen. Je draait aan de knop van de radio om hem harder te zetten en de zender te veranderen.

Dat de Move-controllers perfect je bewegingen registreren was al bekend toen Sony de controller lanceerde in 2010. Echter, het was indertijd een wanhopige poging om weerstand te bieden aan de Nintendo Wii, maar dan zonder de toffe en meeslepende software. Het is grappig om te zien dat Sony nu toch een goede en nuttige toepassing voor de controllers heeft gevonden. De registratie is namelijk één op één.

Herladen is herladen

Terug naar de bijrijdersstoel, waar je nog steeds rustig aan het rondkijken bent. Er zit zelfs een foto onder de zonneklep. Je schuift de klep weer omhoog als de bestuurder naar je schreeuwt. We worden achtervolgt door een rivaliserende bende en langszij is al snel een motorrijder te zien, inclusief machinegeweer. Als hij de auto passeert besluiten we hem te rammen. Zijn lijk ligt op de voorruit, waarna hij er vanaf schuift. Je krijgt een uzi in je handen gedrukt en de actie begint.

Zelden heb ik me zo betrokken gevoeld bij een vuurgevecht. En dat terwijl de game grafisch niet eens bijzonder is. Het is echter de manier waarop je je wapen vasthoud en net zo schuin of recht staat als jij je hand houdt. Je kunt zelfs met je hoofd het raam uit hangen om achter je te schieten. Motorrijders pop je in het hoofd en achtervolgende auto’s probeer je uit te schakelen door op de banden te schieten. Als je geen kogels meer hebt, dan dien je zelf een nieuwe clip te pakken en deze met je linkerhand in je wapen in je rechterhand te plaatsen. Of andersom natuurlijk, want je wapen kun je ook gewoon overpakken in je andere hand. VR is moeilijk te omschrijven in beeld, maar geloof me dat je echt het idee hebt een bendelid te zijn op de vlucht van zijn rivalen.

Voorlopige conclusie

Helaas was de demo in totaal vijf minuten lang en dus heb ik direct gevraagd om hem nog een keer te mogen spelen. Na twee rondes is me duidelijk geworden dat The London Heist je meesleept, ondanks dat de actie natuurlijk op rails verloopt. Omdat je alles in de auto kunt vastpakken, je wapen letterlijk moet herladen en je ook achter je kunt kijken, voelt het enorm realistisch en bevredigend. Het is bijna een dooddoener, omdat we bij iedere VR-game dezelfde vraag stellen. Hoe groot gaat deze game worden? Als techdemo is het enorm vet en heb ik me zelden zo in een spelwereld gewaand, maar als volledige game mogen we wel wat meer meemaken. Wanneer de game precies verschijnt is nog niet bekend, maar meer informatie zal ongetwijfeld volgen richting de release van PlayStation VR op 13 oktober aanstaande.

  1.   
    Gabbersouth's avatar

    vr zit ik niet op te wachten doet voor mij pijn aan mn ogen plus zwevende handjes in de licht hmm doe mij maar games met controller