Gamersnet.nl

Civilization 6

Civilization is weer terug! Na het ruimtelijke uitstapje met Civilization: Beyond Earth keert de Sid Meier’s serie nu weer terug naar de vaste Latijnse nummering. Het vijfde deel, dat alweer in 2010 verscheen, maakt nu plaats voor een gloednieuw Civizilation VI. En zoals in de lijn der verwachting lag, is Firaxis weer bereid te experimenteren met de formule van weleer. Hoe worden nieuwe spelers aangetrokken, zonder de oude garde overboord te gooien? We probeerden het te achterhalen tijdens deze perspresentatie van Civ VI op de E3 2016…

Oud, en nieuw

Met Civilization 6 komt Firaxis weer terug op de kern van het spel, de basisformule van het alles. Geen focus op ruimtevaart of een andere spin-off binnen de franchise, maar gewoon weer volkeren opbouwen vanuit het Stenen Tijdperk. Met jou aan het roer als leider van een stam, dien je de gemeenschap naar hogere sferen te tillen. Breid hun land uit, laat ze floreren in het een of ander en overrompel alle vijandige obstakels die de mens kan verduren. In een bijbehorende trailer wordt nog wel gehint naar het afvuren van een raket in de ruimte, maar de focus ligt voor nu vooral op aardse taken.

Maar vanaf een eerste blik op de aardse gameplay wordt het dan ook al duidelijk: Civilization is weer eens gestroomlijnder dan ooit tevoren. Was het overzicht soms zoek bij eerdere Civ-spellen, blijkt dat nu verholpen met een versimpelde look voor de franchise. Ongetwijfeld een bijkomstigheid van het gebruik van een volledig nieuwe engine (met geïmplementeerde ondersteuning voor mods). De zeshoeken keren natuurlijk terug, maar in de visuele stijl lijkt alles een stuk tekenachtiger. Kleuren en contrasten zijn harder, animaties zijn koddiger en de HUD oogt simpeler dan ooit. Uiteraard stuk voor stuk pogingen om nieuwe spelers minder snel te laten overdonderen, maar anderzijds misschien niet wat alle die-hard fanaten voor ogen hadden met deze volledige nieuwe Civilization.

Steden spreiden

Bovendien wordt in het aanleggen van steden de onderliggende gameplay wat simpeler gemaakt. Waar je in eerdere Civilizations nog eens kon verdwalen in je eigen stad, omdat het een kleinschalige smeltkroes van alles wat, hoopt Firaxis dat nu te verhelpen met de zogenaamde Districts. Hiermee spreid je de stad uit over het landschap, in plaats van deze volledig te ‘stacken’. Aan de hand van de nieuwe districten kun je steden (en buitenwijken) ook wat gemakkelijker toespitsen op een bepaalde taak. Zo kun je bijvoorbeeld een buitenstad maken die zich met name focust op cultuur, terwijl je volop voor de wetenschap knalt in je grotere hoofdstad. Firaxis maakt hierbij duidelijk dat bij het uitspreiden van je stad, ook de omgevingen van meer belang dan ooit kunnen zijn.

Tactisch plannen

Sommige gebouwen moeten immers ook grenzen aan bepaalde Districts of van zichzelf al liggen op een specifiek terrein. Een Egyptisch wonder bouwen gaat bijvoorbeeld het makkelijkst in de woestijn. Het bouwen van een gigantische bibliotheek kan dan alleen weer met een nabijgelegen Universiteit in de buurt. Voor militaire basissen kan de plaatsing nog extra tactisch voordeel leveren. Plaats je deze bijvoorbeeld buiten de stadsmuren in plaats van binnen, dan kunnen je troepen stadsbelagers weer in de rug aanvallen. Aan de hand van deze restricties en bonussen wordt een speller wat sneller gedwongen om met thema’s (en een groter plaatje) te werk te gaan in de verschillende wijken en steden. Dat levert mogelijk meer en verschillende spelervaringen op, maar komt bovendien het overzicht ten goede. Al helemaal voor spelers die graag een stadje of twee meer hebben.

Maar naast tal van kleine en grote nieuwigheden, barst Civilization uiteraard weer van spelelementen die trouw zijn aan de eerdere delen. Zo is religie weer terug van weggeweest om het volk trouw en bijeen te houden en vormt uiteraard het voeren van zowel handel als oorlog weer een prominenter deel van de game. In hoeverre deze elementen dieper gaan dan ze tevoren deden, werd op E3 nog niet volledig duidelijk, maar het is al goed nieuws om te zien dat Firaxis ook hier veel aandacht aan wil besteden. De nieuwe engine en versimpelde formule kunnen mogelijk schuren met liefhebbers van de oude garde, maar Firaxis zegt: jullie zijn nog niet vergeten.

Voorlopige conclusie

Het was een vlotte en ietwat basale E3-demonstratie, maar Firaxis blijkt meer dan ooit een visie uit te willen dragen met Civilization VI. De grafische omhaal oogt als een daadkrachtig zet voor nieuwe spelers, maar men laat tenminste ook weten dat fans van de eerdere Civ’s niet hoeven te vrezen. In de gameplay blijft de kern immers staan, zij het dat de stadsbouw ‘unstacked’ wordt en meer keuze met zich meebrengt. Die-hard fans zullen het wellicht niet zien zitten, maar het belooft wel een vele diepere toespitsing voor steden, met meer tactiek bovendien. Hoe de game de twee uiteenlopende doelgroepen precies zal gaan pleasen, dat gaan we zien als de Civilization VI verschijnt, op 21 oktober aanstaande…