The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Het hoge woord is eruit. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is mijn Game of the Show van de afgelopen E3. Het verschijnen van een nieuwe Zelda-game is altijd iets bijzonders, alleen vanwege de verplichte Wii-besturing van Skyward Swords is de laatste Zelda die ik mocht beleven Twilight Princess geweest. Met Breath of the Wild doet Nintendo iets heel nieuws met hun geliefde franchise, zonder afscheid te nemen van de charme van de serie. Zelda goes Skyrim en dat is niet alleen heel vernieuwend, het is ook nog eens heel erg veelbelovend. Als Bear Grylls zal Link moeten overleven op The Great Plateau, het oude land van Hyrule…

The Great Plateau of Hyrule

Het is inmiddels 100 jaar dat je in een diepe slaap verkeert als je wakker wordt. Je weet niet zo goed wat je moet doen, maar je ziet al snel een grote deur. Als deze zich opent doet de zon pijn aan je ogen. Je zet je eerste stappen naar buiten je ziet The Great Plateau. Je weet niets meer van je oude leven en moet op ontdekkingsreis om erachter te komen wat er is gebeurd met het oude land Hyrule. In de verte zie je hoge bergen, uitgestrekte rivieren, groene bossen en een enorm kasteel, omcirkeld door een zwart wezen. De wereld van The Legend of Zelda: Breath of the Wild (BotW) is schitterend. Niet zozeer qua keiharde graphics, maar vooral qua sfeer en kleur. Alles ademt en leeft en het is deze wereld waar je waarschijnlijk meer uren in zal spenderen dan in alle andere Zelda-games.

Onze speelsessie van de nieuwe Zelda was op de Wii U, want hoewel is aangekondigd dat BotW ook op de NX verschijnt, hebben wij het nieuwe apparaat van Nintendo nog niet mogen aanschouwen. Nu is de Wii U-versie absoluut geen straf. De game is zo enorm sfeervol en voelt als een schilderij. De vergelijking met The Wind Waker is snel gemaakt, want hoewel de stijl anders is dan die geweldige game, zijn de reacties wel vergelijkbaar. Niet iedereen is blij met de nieuwe stijl, maar net als dat met Wind Waker gebeurde, zullen die stemmen niet lang te horen zijn. Het past namelijk bij Zelda om af en toe een nieuwe grafische richting te proberen.

Bear Grylls is Link

Bovendien zijn de graphics eigenlijk nog maar de kleinste verandering t.o.v. eerdere games. Veel groter is de verandering in gameplay, want voor het eerst zal Link letterlijk moeten overleven in de wereld van Hyrule. Onze speelsessie draaide dan ook om deze nieuwe gameplay. Jagen is een absolute verplichting om verder te komen in de game en dit zal je ook helpen met en upgraden van Link en zijn attributen. Sluipend zal je moeten jagen op bijvoorbeeld herten, everzwijnen en konijnen (ga voor headshots!), om vervolgens beloond te worden met verschillende soorten vlees. Dit vlees kun je vervolgens bereiden in je pannetje in je basiskamp. Daarbij zijn heel veel uitkomsten mogelijk. Combineer je lap vlees met paddenstoelen en je krijgt een ander product dan als je combineert met bepaalde plantensoorten. Dit craftsysteem is nieuw voor Zelda en biedt enorm veel mogelijkheden. Wil je ergens anders een basiskamp? Hak gewoon een boom om en gebruik het hout voor een nieuw kampvuur.

Dit hout is natuurlijk ook te gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld pijl en boog, zeker als je dat combineert met verschillende runes, om je boog en pijlen nog krachtiger te maken op verschillende gebieden. De stealth-meter laat zien hoeveel geluid je maakt in het gras, maar ook is er een temperatuurmeter aanwezig, die je laat zien of je de goede kleding draagt. Ga je naar een koude omgeving, dan zal je toch echt warme kleding moeten kopen of maken. Daarnaast is alles onderhevig aan slijtage, dus een boog zal niet meer de gehele game meegaan, tenzij je een enorm sterke boog maakt met exclusieve runes en materialen. Deze runes zullen overigens ook ervoor zorgen dat sommige dingen pas gemaakt kunnen worden als je eraan toe bent, net als in oude Zelda-games. Helemaal vrij is het dus niet.

Bovenstaande maakt BotW een heel andere game dan alle voorgangers en dat is niet voor iedereen goed nieuws. Voor mij voelt het fantastisch, want het vernieuwt de franchise, zonder dat het toornt aan de speciale aspecten van het Zelda-universum. Dit universum is overal namelijk gewoon aanwezig, van het land van Hyrule, tot de rare personages en tegenstanders. De game is alleen meer open en de vrijheid is toegenomen, waardoor je meer tijd gaat spenderen om je perfecte gear samen te stellen. Andere gameplay-veranderingen schuwt Nintendo ook niet. Link kan springen op commando en ook klimmen is een mogelijkheid, inclusief staminameter, zodat je dingen niet oneindig kunt doen. Dit geldt ook voor de nieuwe sprintknop, die ook aan stamina gebonden is. Dit zorgt ervoor dat je betere stamina nodig gaat hebben om bepaalde puzzels in de game te kunnen voltooien. Wederom een nieuwe manier van progressie binnen Zelda, dat de game nog dieper maakt.

Waar zijn de tempels?

Wat wel herkenbaar is, is het vechtsysteem. Dit is zoals we het kennen, met een knop om te locken, weg te springen en aan te vallen. Dat alles inclusief een slow motion als je op het juiste moment een aanval inzet. Wel is er nu veel meer mogelijk met de omgeving. Duw een rotsblok naar beneden om in één keer een groep vijanden uit te schakelen of laat een boomstam op iemand vallen. Verschillende Amiibo-functionaliteiten worden ook toegevoegd, waarbij Wolf Link de eerste is die is aangekondigd. Deze zal je daadwerkelijk in de game kunnen gebruiken als je de Amiibo scant.

Er zijn mensen die zich zorgen maken over de tempels in de game, omdat deze nog niet getoond zijn. Ons is ook nog geen tempel getoond, maar ze gaan weldegelijk aanwezig zijn in de uiteindelijke game. Op de E3 heeft Nintendo zich duidelijk gefocust op de vernieuwingen die BotW met zich meebrengt en vernieuwingen zijn er legio. Toch gaan we in de uiteindelijke versie natuurlijk aan de slag in verschillende tempels, inclusief puzzels. De enige puzzel die ik mocht oplossen in de gameplaydemo was er één die gebruik maakte van de nieuwe Hang Glider, die een extra mooi beeld geeft van de enorm uitgestrekte wereld.

Voorlopige conclusie

Een vernieuwende Zelda is een goede Zelda. Zoals Ocarina of Time indertijd de eerste 3D open wereld-game binnen de franchise was en The Wind Waker vriend en vijand verbaasde met de nieuwe grafische stijl. Hetzelfde flikt BotW, met een systeem van jagen, loot vinden en craften om zo verder te komen in de game. Heb je het koud, dan moet je warme kleding maken of kopen, heb je te weinig stamina, dan zal je een manier moeten vinden deze te vergroten. Daarnaast is het aantal bewegingen van Link ook uitgebreid, met sprinten, klimmen en springen komen ook nieuwe mogelijkheden tot complexere puzzels. The Great Plateau, het land van Hyrule lijkt enorm te worden, waarbij we meer dan ooit de mogelijkheid krijgen om deze wereld te gebruiken en ervan te leven. Link goes Bear Grylls in de meest vernieuwende Zelda sinds The Wind Waker. Dat maakt The Legend of Zelda: Breath of the Wild mijn favoriete game van afgelopen E3.

  1.   
    Crazysamuel's avatar

    dit gaat mijn wii u zelda edition zeker weer uit het stof doen komen.

  2.   
    Papachico's avatar

    Crazysamuel schreef, "dit gaat mijn wii u zelda edition zeker weer uit het stof doen komen.
    "

    Ik heb geen Wii U. De spellen van Nintendo zijn niet echt mijn ding enkel op Zelda na dan. Ik ben echt fan van de Zelda franchise. Deze Zelda is dan ook de allereerste Zelda waar ik enorm van baal. De game spreek me totaal niet aan. Sfeervol? Tis 1 groot kalig landschap.. Je kan koken, klimmen, zwemmen, etc. allemaal bear grylls dingetjes. Dit zou ik na een half gewoon saai vinden. Ik heb een aantal vids gezien en tis 1 groot landschap, met hier en daar wat kampjes met vijanden. Ik heb daadwerkelijk geen enkele human soul gezien gewoon..geen goron, geen zora, niks. Ja een oude vent in die trials, woehoe.

    Vernieuwend is deze game zeker. Zo vernieuwend dat het mij gewoon niet eens meer aanspreekt. Jammer, want ik keek enorm uit naar een nieuwe Zelda.

  3.   
    Sixty's avatar

    Papachico schreef, "
    Ik heb geen Wii U. De spellen van Nintendo zijn niet echt mijn ding enkel op Zelda na dan. Ik ben echt fan van de Zelda franchise. Deze Zelda is dan ook de allereerste Zelda waar ik enorm van baal. De game spreek me totaal niet aan. Sfeervol? Tis 1 groot kalig landschap.. Je kan koken, klimmen, zwemmen, etc. allemaal bear grylls dingetjes. Dit zou ik na een half gewoon saai vinden. Ik heb een aantal vids gezien en tis 1 groot landschap, met hier en daar wat kampjes met vijanden. Ik heb daadwerkelijk geen enkele human soul gezien gewoon..geen goron, geen zora, niks. Ja een oude vent in die trials, woehoe.
    Vernieuwend is deze game zeker. Zo vernieuwend dat het mij gewoon niet eens meer aanspreekt. Jammer, want ik keek enorm uit naar een nieuwe Zelda. "

    Wie weet zit er in de uiteindelijke game wel meer dan dit “kalige” landschap, ik ben zelf erg benieuwd en kijk ernaar uit met wat ze nog meer laten zien voordat de game uitkomt.