Eén van de verrassingen tijdens de E3 persconferentie van PlayStation was voor mij Days Gone. Hoewel de eerste trailer nog een beetje vaag was, wist de gameplaydemo mij zonder twijfel te overtuigen van de charme van de game. Zombies die je koste wat kost willen grijpen is niets nieuws, maar de manier waarop dat gebeurt in Days Gone is dat des te meer. De zombies, Freakers genoemd, zullen altijd de weg van de minste weerstand kiezen en dat je dat nog nooit hebt meegemaakt in een game, weet je pas als je de eerste gameplay ziet van Days Gone. De Freakers vinden altijd een weg.
Bijna onvermijdelijke dood
In Days Gone kruip je in de huid van Deacon St. John, iemand die zijn leven als biker achter zich moest laten en inmiddels de kost verdient als Bounty Hunter. Het opgeven van zijn oude leven is natuurlijk niet vrijwillig gebeurd. De wereld van Days Gone is namelijk overspoeld door Freakers, wezens die vroeger mensen waren, maar door een pandemie zijn getransformeerd in Gollum look-alikes. Ze zijn overigens niet ondood, want ze zijn gewoon om te leggen. De spelwereld is daarnaast volledig open, zodat je ook met je motor de woeste omgevingen kunt verkennen en altijd in gevaar bent. Bijna nergens zal je je veilig wanen, want de Freakers zijn snel, klein en kunnen bijna overal doorheen.
Het feit dat Freakers bijna overal doorheen komen is de meest unieke feature van Days Gone. Het is niet het één op één gevecht tegen een zombie, maar simpelweg het uitstellen van de bijna onvermijdelijke dood, die zoveel indruk op ons maakte. Als een golf van water zullen de Freakers je altijd bereiken en de gunplay is dan vooral het uitstel van executie. Je schiet niet om Freakers te doden, maar om de bewegende Freakers te laten struikelen over lijken, zodat je weer een beetje meer tijd hebt om te ontsnappen. Dat is de unieke gameplay van de game, het sluiten van deuren, het zetten van vallen, ervoor zorgen dat stapels hout de weg blokkeren, het ervoor zorgen dat Freakers nog maar één pad hebben die je vervolgens in de fik kunt zetten met een molotovcocktail. Alles om maar extra tijd te kopen om te ontsnappen, waarbij heel veel van de omgeving te gebruiken is. Zo zakt een brug in elkaar als er teveel Freakers overheen lopen.
Open wereld
Hoewel bovenstaande de game uniek maakt, is dat niet waar de ambitie van ontwikkelaar Bend Studios (Resistance Retribution, Syphon Filter) stopt. Zoals gezegd gaat Days Gone een volledige open wereld worden, inclusief een dag en nacht cyclus en verschillende weerstypen. Daarnaast zal het verzamelen van loot een belangrijk aspect zijn van de game. Deze spullen kun je vervolgens opslaan in je motor en later gebruiken om nieuwe voorwerpen mee te maken. Denk daarbij aan silencers voor je wapens of verschillende explosieven. Deze loot is op veel plekken te vinden een deel van de gameplay is ook het zoeken van deze loot in oude auto’s, keukens en huizen. Met deze loot zijn weer wapens te bouwen, een beetje zoals we dat eerder gezien hebben in The Last of Us.
Toch hebben we nog te weinig gezien van de game op het direct te kunnen vergelijken met een grootheid als The Last of Us. Persoonlijk vond ik het aantal scripted events nogal aan de hoge kant voor een open wereld. De game lijkt een verhaal te willen vertellen, maar in hoeverre je vrijheid wordt onderbroken door gestuurde gebeurtenissen is nog niet bekend. In de demo voelde het wat geforceerd aan, al kan dat ook speciaal gemaakt zijn om dit te tonen op de E3. Persoonlijk vind ik dat een open wereld open moet voelen en niet constant onderbroken worden door gedwongen filmpjes.
Voorlopige conclusie
Toch heeft Days Gone in basis een enorm goede indruk achter gelaten. Het doel van de game is overduidelijk niet om Freakers te verslaan, maar om ervan te ontsnappen. Daarvoor is de omgeving op veel manieren te gebruiken om ze te vertragen. Dit gevoel van het vertragen van een waterval is erg indrukwekkend en heel anders dan we gewend zijn. Dat dit zich ook nog in een volledig open wereld afspeelt, inclusief dag- en nachtcyclus en verschillende weerstypen is zeer ambitieus. Op de E3-demo werd de gameplay wel heel vaak onderbroken door verplichte filmpjes en verplichte handelingen, persoonlijk vraag ik me af of dat niet heel storend is in een open wereld. Hoe dat gaat uitpakken gaan we later ongetwijfeld nog zien. De game is voorlopig nog in ontwikkeling en heeft nog geen releasedatum, er dus nog tijd genoeg om ons echt te overtuigen.