Horizon: Zero Dawn

Guerrilla Games is natuurlijk Neerlands trots als het gaat om game-ontwikkelaars. De gameboer is inmiddels de grootste van ons land en natuurlijk vooral bekend van de Killzone-franchise. Hoewel die serie niet volgens iedereen even sterk is, is iedere game van hun hand een potentiële topper. Dat geldt misschien wel dubbel voor Horizon: Zero Dawn! Het lijkt erop dat Guerrilla echt heeft gewacht op de kans om een RPG te gaan maken. De gameplay staat inmiddels al als een huis, maar het is vooral de enorm interessante setting die ervoor zorgt dat ik niet kan wachten op Guerrilla’s eerste RPG. Eindelijk!

Welkom in de toekomst

Horizon: Zero Dawn speelt zich ongeveer 1000 jaar in de toekomst af. Anders dan de huidige mensheid, staat de mensheid niet meer bovenaan de voedselketen. Jij kruipt in de huid van Aloy, die moet overleven in een wereld gedomineerd door mechanische wezens, die hun uiterlijk meestal lenen van de dinosaurussen. Deze Machines regeren (letterlijk) met ijzeren hand, waarbij de mensheid in stammen achter muren wordt gehouden. Dit geldt niet voor Aloy, die wegloopt uit haar stam op zoek naar antwoorden. Waarom wordt de wereld geregeerd door Machines, wat is hun doel?

De open wereld van Horizon oogt nu al fantastisch, zoals we allemaal hebben kunnen zien tijdens de speelsessie op de PlayStation persconferentie op E3. Enorme witte bergen lonken in de verte, beekjes stromen rustig en het prachtige kleurenpalet van de bebossing is oogstrelend. De game is dan ook echt gemaakt als een vrije spelwereld, waarbij je constant moet kiezen wat de beste oplossing is voor jezelf. Het aanvallen van Machines kan verstandig zijn, omdat deze loot laten vallen die je nodig kunt hebben, maar soms zal het verstandiger zijn om door te lopen, aangezien een aanval ook risico’s met zich meebrengt. Gelukkig kun je Machines van tevoren scannen om te zien waar mogelijke zwakke plekken te vinden zijn.

Kies je tactiek

Sommige wezens (als de Corruptor in de demo) zijn kwetsbaar voor vuur, waarbij het gebruik van vuurpijlen een mooie tactiek kan zijn. Andere wezens zijn weer beter te bestrijden met het leggen van vallen, die elektrische stoten afgeven. Je kunt nu denken dat het erg gemakkelijk is om van tevoren te weten wat de zwakte is van een Machine, maar hoe groter de vijand, hoe meer lagen van verdediging ze hebben. Persoonlijk kijk het meeste uit naar de gevechten met kabels, waarmee je Machines aan de grond kunt nagelen. Dit soort gadgets zijn in een open wereld altijd enorm fun, omdat je kabels natuurlijk overal kunt bevestigen.

Een zeer vernieuwende feature is ook het temmen van Machines, zodat je ze zelf kunt gebruiken als wapen. Deze optie geeft aan hoe diep de game eigenlijk is, want dit is natuurlijk een extra mogelijkheid naast alles wat er te looten en de bouwen is in de game. Hoewel we hier nog niet veel van gezien hebben, zal daar de diepere laag te vinden zijn die veel RPG-spelers zo waarderen. Wat kun je maken met welke loot en hoe kun je dat het beste gebruiken in de spelwereld. Dit alles afhankelijk van het level van de speler natuurlijk, sommige dingen kun je pas later in de game bereiken en is ook afhankelijk van je focus in gameplay.

Voorlopige conclusie

Horizon: Zero Dawn is een verademing en het lijkt alsof Guerrilla Games zijn echte liefde gevonden heeft. Grafisch is de game al enorm indrukwekkend en het lijkt erop dat dit zeker een paradepaardje voor de PlayStation 4 wordt. Dat de open spelwereld bevolkt wordt door Machines, die als verschillende kuddes bewegen is enorm spannend. Je staat immers niet bovenaan de voedselketen en de drang om te overleven is dus altijd voelbaar. Persoonlijk hoop ik op een enorm diep levelsysteem, maar over het lootsysteem maak ik me absoluut geen zorgen. Je gaat enorm veel wapens en gadgets bouwen die passen bij je speelstijl. Nu deze game er aan komt, voelt het bijna alsof Killzone een simpele opstap was. Horizon: Zero Dawn is het echte werk.

  1.   
    mattioza's avatar

    Zag er heel erg vet uit in de E3 en de preview! 🙂

    Wel veel te vroeg aangekondigd (vorig jaar) helaas. Moest het deze E3 aangekondigd geweest zijn met die beelden, was het waarschijnlijk deze game mijn hoogtepunt van de E3.

  2.   
    MaTriXX's avatar

    Een game waar menig gamer op zit te wachten.

  3.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Dikke preview! Lijkt me een erg interessante titel, helaas dat we nog zo lang moeten wachten :'(