WRC 6

Sinds DiRT Rally hebben veel rally-games het zwaar. Het nieuwe paradepaardje wist afgelopen jaar hogere ogen te gooien dan concurrenten als Sebastian Loeb, Project CARS en WRC 5. Dat is absoluut niet onterecht, want DiRT Rally is qua gameplay gewoon een enorm sterke simulator. Dat concurrentie goed is laat WRC 6 zien op de E3. Zij willen namelijk op alle fronten een betere, mooiere en realistischere ervaring leveren dan de voorganger. Of dat gaat lukken weten we natuurlijk pas bij de launch, maar de presentatie tijdens E3 was prima in orde.

Bijna alles op de schop

WRC 6 is de gelukkige game die de WRC-licentie in handen heeft. Dat heeft natuurlijk heel veel voordelen voor de echte fans, maar omdat er geen nieuwe auto’s en coureurs in de competitie zijn verschenen, zullen we op dat front niets nieuws zien als WRC 6 verschijnt. Gelukkig is dat ongeveer het enige dat niet vernieuwd zal worden, want WRC 5 is volledig op de schop gegaan. Allereerst is de game veel mooier dan alle concurrenten en wat dat betreft maken ze al een mooie stap. De vegetatie is dik in orde, er is meer publiek dan ooit aanwezig, al is deze nog wel een beetje statisch. Er zijn nieuwe shaders gebruikt voor de auto’s en WRC 6 doet ook een poging om het wegdek perfect op de wielen te laten reageren. Als je een stukje achteruit rijdt zie je direct het effect van de wielen op de weg. Op asfalt lig je beter op de weg dan in zand en in de sneeuw is het nog moeilijker om te navigeren.

Een enorm vette toevoeging zijn de heuvels en hobbels in de weg. Dit klinkt erg simpel, maar het maakt het wel enorm belangrijk dat je naar je copiloot luistert. Soms kan er namelijk zomaar een dikke hobbel op de linkerhelft van de weg liggen en als je daar plankgas overheen rijdt, dan lig je op de kant. Het maakt WRC 6 net wat uitdagender. Ook zijn de wegen wat smaller gemaakt, waardoor ook het navigeren in het algemeen lastiger wordt. Als je naast de weg komt dan is er geen onzichtbare muur te vinden, maar dikke geulen en veel vegetatie.

Super Specials

Er is ook een parcours toegevoegd, net als in de WRC. We gaan voor het eerst racen in China en dat gaan we ook nog eens doen met Super Specials, die in veruit de meeste parcours zijn toegevoegd. Daarnaast is ook de audio en het weersysteem op de schop gegaan. Vooral de mistige weersomstandigheden zien er geweldig uit. Als laatste is de game offline te spelen in spliscreen, waarbij je vijf parcours head-to-head kunt spelen (de rest time trial).

Wij mochten de game ook proberen in een Thrustmaster D-Box en Oculus Rift. Het racen met een D-Box is fantastisch (zoals we ook al met DiRT hebben ervaren), maar een racegame is vooral geweldig in Virtual Reality. Dichter tot de race kun je niet komen. Wij raden Bigben dan ook aan om de game lekker de releasen met PlayStation VR. Er zijn nog weinig volwaardige games daarvoor onderweg en een goede racegame zou absoluut niet misstaan. Check onze WRC 6 VR-avonturen in GNE3 Vlog #5.

Voorlopige conclusie

WRC 6 wil leren van de fouten en de ambities zijn enorm. Bijna alles is op de schop gegaan sinds WRC 5 en dat lijkt ons een geweldige zaak. Grafisch lijkt alles dik in orde en dat de auto’s nu beter reageren op de ondergrond is te prijzen. Toch kunnen wij gebaseerd op twee races niet beoordelen of WRC 6 echt concurrentie gaat bieden aan DiRT Rally, maar de voorwaarden zijn wel geschept. Als de game later dit jaar verschijnt zullen we het definitief weten.

  1.   
    willow-spooky's avatar

    Is deze game te spelen met de Trustmaster 150 racestuur voor de PS4?