God of War

God of War gaat Noors! Na de Griekse mythologie gaan we ons nu begeven in de schitterende Scandinavische omgevingen die we allemaal natuurlijk kennen van de serie Vikings. Ook die goden komen voorbij en daarnaast lijkt Santa Monica Studio goed gekeken te hebben naar die andere serie van de uitgever: The Last of Us. De wereld is niet open, maar de level zijn wel enorm. Daarnaast zal je vanaf het begin van de game tot het einde je zoon op sleeptouw nemen. Alhoewel, op sleeptouw? Later in de game zal hij je meer dan eens uit de brand helpen. Welkom bij de nieuwe God of War.

Noorse mythologie

Voor mij persoonlijk is deze vernieuwing een verademing. Grootse open levels zijn iets waar mijn hartje sneller van gaat stromen, zeker als het de Noorse mythologie betreft. Zoals we allemaal hebben kunnen zien in gameplay-beelden, ziet de game er nu al fantastisch uit. God of War is dan ook al drie jaar in ontwikkeling, met een volledig nieuwe visie. Dat betekent overigens niet dat we hier spreken over een volledig open RPG, zoals bijvoorbeeld een Skyrim. Het draait primair om de combat, alleen moet de wereld zelf nu het verhaal vertellen en niet tussenliggende cutscenes. Zo zal je in de wereld zelf zien wat er is gebeurd. Een dode trol, die hangt aan een touw, opengesneden en verorberd. Als je dat ziet, dan weet je dus dat er iets in de buurt is dat nog veel sterker is dan een trol. Oppassen geblazen dus. Op die manier wil de ontwikkelaar zijn verhaal vertellen door middel van de wereld.

Natuurlijk zijn cutscenes nog steeds belangrijk en gaan we ook de bekende quick time events (QTE’s) terugzien. God of War blijft immers God of War, alleen is de gameplay met je zoon (ja, het is wel degelijk zijn zoon) wel degelijk vernieuwend. Je gaat namelijk je zoon steeds meer gebruiken als wapen. In het grote gevecht dat we hebben gezien op de persconferentie, zien we het zoontje ijspijlen vuren op de trol en de kleinere dragers. Dit doet hij niet uit zichzelf, maar jij zal als speler daadwerkelijk richten op een doelwit en op een knop drukken die je zoontje aanstuurt. Zo is hij een extra wapen, die later in de game veel sterker dan zijn dan als we gezien hebben in de demo. De gameplay met het zoontje is ook alleen maar mogelijk dankzij de nieuwe, vrije camerabewegingen.

Groter, beter, fijner

Levellen is nog steeds enorm belangrijk en Kratos en zijn zoon zijn beide los te upgraden. Hoewel je alleen Kratos onder je knoppen krijgt, is zijn offspring een belangrijk wapen in de strijd. Verzamel dus zoveel mogelijk Runes en Resourches als Asgardian Steel om de beide helden zo sterk mogelijk te maken. Gelukkig is je zoontje slechts een extra wapen, want de echte kracht zit natuurlijk in Kratos zelf. Zijn Rage is altijd belangrijk geweest in de serie en in het verhaal komt ook de interne strijd van Kratos goed naar voren. Kan hij zijn Rage genoeg onderdrukken om zijn kind goed op te voeden? Soms kan dat natuurlijk niet, als er grote gevechten betreft.

Dit vechten zal geschieden met heel veel wapens, die je via upgrades vrijspeelt, maar tijdens de aankondiging stond zijn nieuwe bijl centraal. De gameplay met dit wapen staat als een huis. Je kunt de bijl op ieder moment gooien en op ieder moment magisch terughalen. Dit, in combinatie met de vele combo’s die te maken zijn, geeft de game echt een eigen gezicht. Gooi je bijl naar een vijand, sla een andere in elkaar met je blote vuisten en laat de bijl tijdens het vechten weer terugkomen om een genadeslag te geven. Het voelt allemaal enorm dynamisch en zeer bevredigend.

Dat alles natuurlijk in een schitterende omgeving, want ik ben oprecht verbaasd dat dit uit de PlayStation 4 te halen is. Sneeuwvlokjes vallen letterlijk los op de stenen, waarna ze langzaam opgaan in de omgeving. Het doorploegen van sneeuw laat schitterende sporen achter en het effect van magisch vuur op ijs is indrukwekkend. Kratos slaat letterlijk wonden in grote en kleine vijanden. Het is indrukwekkend hoe dit in beeld is gebracht, zeker als je bedenkt dat de ontwikkelaar geen laadtijden wil zien in de game. Of dat helemaal gaat lukken is nog niet helemaal zeker, maar de ambitie is aanwezig.

Voorlopige conclusie

God of War is terug en lijkt daadwerkelijk de bezem door de franchise te halen. Het afscheid nemen van vaste camerastandpunten is een logische stap, maar hoe ze verder invulling geven aan de grote open levels is geweldig om te zien. De game is nu al prachtig, de combat is gevarieerd en vernieuwend en de toevoeging van een compagnon als extra wapen is tof. Persoonlijk heb ik enorm veel zin in de Noorse mythologie van de game en hoewel er nog geen releaseperiode genoemd is, kan ik niet wachten om mijn knuisten te zetten in deze God of War 2.0. Al vind ik die baard wel een beetje te hipster…

  1.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik kan niet wachten breng maar een demo uit in de tussentijd 😛

  2.   
    Kardinalus's avatar

    Ik kan ook niet wachten! Helemaal grijs gespeeld vroeger dus kan er niet wachten tot ik aan de slag kan met deel 4 :)!

  3.   
    Myzzle's avatar

    Eindelijk weer een nieuwe! Laat maar komen

  4.   
    Slayer61's avatar

    Vind het toch wel jammer dat je Kratos’ zoontje het hele game lang met je moet meeschouwen.