Gamersnet.nl

Battlefield 1

Het is algemeen bekend dat veel GamersNET-bezoekers groot fan zijn van de Battlefield-serie. Vooral het derde deel is de parel van de laatste jaren. Met de aankondiging van Battlefield 1 ging het dan ook los. Eindelijk gaan we terug naar een oude oorlog! Geen honderden wapens en attachments, wel één ouderwetse oorlog met gebalanceerd wapentuig, langzamere voertuigen en volledig destructieve omgevingen. Dat we dat mochten beleven op de E3 was al bekend, maar dat we met 64 man op pc aan de slag mochten was een grote verrassing. Conquest in de Eerste Wereldoorlog! Wij nemen jullie mee naar het schitterende, pittoreske plaatsje Saint Quentin, in het noorden van Frankwijk, net onder de grens met België.

Met de grond gelijk

Het schitterende, pittoreske plaatsje was om precies te zijn vijf minuten schitterend en pittoresk. Volledige destructie is terug van weggeweest en met het spelen van Battlefield 1 vraag je je eigenlijk af waarom dit in Battlefield 3, 4 en Hardline zo beperkt was. Het kon immers al in Bad Company (2) en het is fantastisch om werkelijk alles met de grond gelijk te maken. De tanks uit de Eerste Wereldoorlog zijn natuurlijk belachelijk langzaam, om een gebouw heenrijden zou nog veel meer tijd kosten en dat moeten we niet hebben. Je kunt daadwerkelijk overal doorheen rijden en dat voelt geweldig.

Battlefield 1 kent een klassensysteem, waarbij je kunt kiezen uit Scout, Medic, Support en Assault. De wapens die je standaard meekrijgt zijn behoorlijk herkenbaar als je Tweede Wereldoorlog-shooters gewend bent. De Scout heeft een fantastisch vuurwapen met de Gewehr 98, uitgerust met een vizier. Geen red dot, geen night vision, gewoon een stukje glas om een beetje te kunnen inzoomen. Het mooie daarbij is dat andere spelers in het spel ook met vergelijkbare wapens vecht, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je geen kans maakt. Gewehr 98 schiet heerlijk en mijn eerste kills waren dan ook met dit wapen. Als Medic kreeg ik de semi-automatische MP18 onder de knoppen, maar ook krijg je als Medic natuurlijk de mogelijkheid om medespelers te genezen. Dit kan met het gooien van een medkit, maar je kunt ook direct medespelers injecteren om ze beter te maken.

Kleine afstand, directe combat

Zoals spelers van Battlefield wel weten: Conquest is groot en 64 spelers lijkt een drukke bedoeling. Toch heb je in Battlefield 1 een gecontroleerde drukte. Groepjes vechten één op één in de huizen en in loopgraven, daaromheen zijn tanks aan het werk. Tanks die absoluut niet overpowered zijn. Wel hebben sommige voertuigen zes zitplaatsen met allen een machinegeweer tot hun beschikking. Gelukkig zijn de voertuigen erg langzaam, zeker als ze in de modder rijden. Hierbij speelt het weer een grote rol. Wij speelden terwijl het hard regende en dan hebben Scouts (die van afstand schieten) het significant moeilijker dankzij de mist. Ook tanks zijn dus langzamer als het regent.

Het schieten zelf voelt iets sneller dan in Battlefield 3 en 4. De afstanden zijn kleiner en daarom is de actie directer. Dat wil overigens niet zeggen dat je eerder sterft, want je kunt net wat meer kogels incasseren voordat je het loodje legt. De actie lijkt dus sneller, maar je kansen zijn ook groter. Voor de mensen die de arcadegame Battlefield 1943 hebben gespeeld, qua speelsnelheid voelt Battlefield 1 als die (ondergewaardeerde) game.

Hoe prachtig oorlog kan zijn

De game is daarnaast ook nog eens schitterend. Mensen die Star Wars: Battlefront hebben gezien, weten waar DICE op grafisch gebied tot in staat is. Weerseffecten, licht, impact, destructie, explosies, wapens, iedereen die de trailers heeft gezien weet dat Battlefield 1 een prachtige shooter is, zeker als je je bedenkt dat er in de lucht ook nog veel gebeurt. Er zijn zelfs twee aparte klassen gemaakt voor de voertuigen, de pilot en de tanker. Als je een voertuig selecteert om in te spawnen, dan ben je een tanker, stap je uit je tank, dan heb je slechts een side-arm ter beschikking. Wees dus zuinig op je primaire wapen (je tank). Helaas hebben wij nog niet gevlogen in de game, wellicht gaat dat later deze week nog gebeuren.

Omdat de actie zich dichterbij je afspeelt, zijn ook melee-wapens belangrijker dan ooit. Je bajonet is daarvoor een mooie keuze, al kun je ook gebruikmaken van andere “gadgets” als spades of pikhouwelen. Ze waren zo lekker tactvol in de Eerste Wereldoorlog…

Voorlopige conclusie

De allereerste kennismaking met Battlefield 1 is mij zeer goed bevallen. Het voelt heel erg als Battlefield, maar toch anders. De afstanden zijn kleiner, de wapens gelijkwaardiger, de tanks zijn langzamer en de omgeving destructiever. Je kunt meer kogels hebben voordat je neervalt, maar omdat de actie dichterbij is, voelt het toch sneller. Saint Quentin is een prachtig dorp, totdat je het vijf minuten later schitterend aan puin hebt geschoten. Ik ben zo blij dat deze vorm van destructie terug is van weggeweest, zeker met de prachtige graphics die DICE tegenwoordig op de pc weet te toveren. Battlefield 1 is vanwege de in-game afstanden en de gelijkwaardigheid aan wapentuig competitiever dan zijn voorgangers en dat voelt heerlijk. Hoe de balans met vliegtuigen en zeppelins uiteindelijk zal uitpakken, gaan we zien dichterbij de release op 21 oktober.