Final Fantasy 15 hands-on

Als je een echte gameliefhebber bent, dan volg je eigenlijk alle games. Toch ben je van de ene serie meer fan dan van de andere. Zo weet ik wat Final Fantasy met mensen doet, maar kwam ik nooit veel verder dan Kingdom Hearts. De Westerse stijl van de Disney-karakters spreekt me simpelweg aan en het Japanse gevoel van Final Fantasy trok ik veel minder. Totdat ik de persconferentie van Final Fantasy 15 in zijn geheel mocht bekijken, twee maanden geleden. Final Fantasy 15 breekt met heel veel kenmerken die de franchise zo groot heeft gemaakt. Dat kan een riskante zet zijn, maar voor mij is het een verademing. Je gaat een roadtrip maken met je vrienden in een enorme open wereld en mag daarnaast doen waar je zin in hebt. Fallout met auto’s en Chocobo’s, wat wil je nog meer?

Roadtrip baby!

Is Final Fantasy 15 een Westerse RPG? Dat is de vraag die ik mezelf stel en een gevaarlijke gedachte als je spreekt over een Final Fantasy-game. Square Enix wil een game maken die zowel fans als nieuwe spelers aanspreekt en het heeft overduidelijk gekeken naar wat Westerse games succesvol maakt. Een open wereld, voertuigen, hele directe combat en bovenal, een low fantasy world, zoals Square Enix het zelf noemt. De wereld van Final Fantasy 15 kan zomaar de wereld van ons zijn. Een woestijn, een kustlijn, wegrestaurants, een autogarage, alles zou echt kunnen bestaan, behalve dan de mythische wezens die ook in de wereld leven.

Jij kruipt in de huid van Noctis, de Prins van het land Lucis. Bijna alle landen in FF XV hebben hun macht vergaard door middel van magische kristallen, maar door oorlogen heeft alleen Lucis nog zijn kristal. Dankzij dit kristal heeft het land zich met magie kunnen ontwikkelen. Andere landen konden dit niet met magie en daarom hebben zij zich gefocust op technologie. Als jij onderweg bent om te trouwen met Lady Lunafreya van buurland Tenebrea, breekt thuis de oorlog uit en wordt het kristal gestolen door keizerrijk Nilfheim. Winter is Coming… Een roadtrip richting je bruiloft verandert in een quest om het kristal terug te krijgen en je land te redden.

Kamperen en levellen

Het gaat hier om een roadtrip in de letterlijke zin van het woord. In een auto rijd je samen met je vrienden/bewakers door een enorme open wereld, waarbij je op ieder moment kunt kiezen om je hoofdmissie te doen of iets anders waar je maar zin in hebt. Je kunt direct overal naartoe rijden, waarbij je ook tussenstops zal maken. Je bouwt dan een kampvuur op, de klapstoelen worden erbij gepakt, er wordt gekookt, gegeten en gelachen. Je kunt alleen maar levellen als je geslapen hebt, dus net als in het echte leven moet je echt je rust pakken. Dit alles in een enorm sfeervolle en realistische wereld. Ga langs een wegrestaurant en speel een arcadegame, bestel wat eten en praat met de eigenaar voor extra informatie en tips over de omgeving. Je kunt daar submissies vrijspelen om je weer met alles bezig te houden behalve het hoofdverhaal. Het is bijna Fallout.

Het is gaaf om te zien dat Final Fantasy zich afspeelt in deze realistische wereld, maar het blijft wel degelijk Final Fantasy. Dat heeft niet alleen te maken met de monster en Chocobo’s die de wereld bevolken, maar ook met de magie die je bezit. Magie maakt gebruik van verschillende elementen. Vuur, ijs, water, bliksem, dat soort elementen. Deze kun je vervolgens naar eigen inzicht mixen. Mix 30 vuur met 10 ijs en een potion en de uitkomst van de spell is weer heel anders dan wanneer je bliksem met ijs en vuur combineert. De combinaties zijn niet allemaal even nuttig, maar uiteindelijk heb je meer dan 200 verschillende spells als uitkomst. Spells die dubbel zo goed tot hun recht komen in een zeer realistische wereld. Zeker ook omdat de omgeving daadwerkelijk geraakt wordt door je spells. Vuur verspreidt zich door de planten en bomen en ijs zorgt voor prachtige beelden in de hete woestijn, zeker in de nacht!

De combat is direct en de ontwikkelaar zegt dat het easy to learn, but hard to master is. Je kunt met je zwaard al snel wat vijanden verslaan, maar zonder mooie combinaties duurt het lang om van je tegenstanders te winnen. Veel sneller gaat het als je magie, teamgenoten en Warp-functies gebruikt. Met warp kun je snel naar de zwakke plek van een tegenstander springen, om vervolgens met je in-game vrienden een mooie combo te maken. Dit, in combinatie met magie, maakt het vechten rijker en dieper. Daarnaast zijn er ook bizarre summons. Wij kregen hulp van de Titan Gaia, die extreem groot is. Als hij een enorme rots naar jouw vijanden gooit, maken ze geen schijn van kans.

Voorlopige conclusie

Final Fantasy 15 is de eerste game uit de franchise die ik ga spelen. De wereld is zo uitgebreid, de vrijheid is enorm en het realisme helpt mij om binding te krijgen met de karakters. Het “vage” Japanse is er vanaf, terwijl we toch kunnen genieten van toffe spells, wapens, enorme monsters en natuurlijk Chocobo’s! Met de prequel-film Kingsglave: Final Fantasy en de Anime Brotherhood kom je helemaal in de vibe. Hoe de game inhoudelijk leuk blijft weten we nog niet, maar ik ga in ieder geval voor het eerst in de wereld van Final Fantasy duiken. Final Fantasy 15 verschijnt op 30 september en dan volgt natuurlijk ook onze review.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren