Until Dawn: Rush of Blood

Onze mening over VR is niet anders dan over andere grote innovaties. Alles valt of staat met de software. De hardware kan perfect in orde zijn; Kinect, Vita, Move, 3D, als de games er niet zijn, dan zal de hardware uiteindelijk niet slagen. Toch geloven we bij GamersNET in VR. Dat is eigenlijk onterecht, want er wordt bijna alleen maar gesproken over de hardware. HTC Vive, Oculus, Playstation VR, het zijn mooie systemen, maar echte games zijn nog niet aanwezig, met uitzondering misschien van Resident Evil 7. Until Dawn: Rush of Blood gaat verschijnen tezamen met PlayStation VR in november. Met het gevaar om als een Nederlander te klinken; leuke game, maar wat gaat dat kosten?

De kracht van VR

Het is bij Rush of Blood wel degelijk een terechte vraag. Zoals bij vele “games” voor PlayStation VR, gaat het om een spin off, in dit geval van de game Until Dawn. Deze game werd fantastisch ontvangen, maar hoe goed we ook zoeken, we hebben geen idee hoe deze game de naam Until Dawn kan dragen. Het masker van de Psycho Killer wordt gebruikt en daar is ook alles mee gezegd. Wat krijg je verder? Een on rail shooter die volledig gemaakt is voor PlayStation VR. Daarbij wordt elke kans gegrepen om de functionaliteiten van VR te tonen. Dat betekent dat de game spannend is en bij vlagen eng.

Je zit letterlijk in een karretje van een achtbaan als je de game start. Je linker- en rechterarm worden perfect herkend door de twee PlayStation Move-controllers, zodat je exact je armen kunt bewegen. Je kunt je armen schuin houden om als gangster te schieten, of gewoon recht. Er is een knop om te schieten en een knop om te herladen, dat is alles wat je hoeft te doen. Daarnaast moet je natuurlijk om je heen kijken, want dat is het VR-gedeelte van de game. Er wordt gretig gebruik gemaakt van schrikmomenten. Zo dien je in het begin alleen maar rond te kijken. Kijk links en je ziet niks, kijk rechts en je ziet niks, kijk weer links en er staat een zombie voor je neus. Je schrikt, je schiet en het karretje begint te rijden. Varkenskadevers passeren je, alsmede veel cirkelzagen die je met je hoofd moet ontwijken en een paar schietschijven die je kapot moet schieten. Hoe beter je dat doet, hoe meer punten je krijgt.

Achtbaanrit

Na een aantal kamers zal je echt merken dat je in een achtbaan zit. Een helling naar beneden zal effect hebben op je maag, waarna je rechtdoor een draaiende kamer passeert. Het level eindigt met een aantal zombies die je mag afslachten. Het schieten werkt overigens fantastisch, de PlayStation Move registreert je bewegingen perfect en van lag is geen sprake. Het kijken is één op één zoals je dat in het echt zou doen en wat dat betreft doet PlayStation VR het fantastisch. Je bent echt bang, je voelt je maag en de beleving is dik in orde en zeer vernieuwend.

Voorlopige conclusie

Toch blijft die eerste vraag staan: wat gaat het allemaal kosten? Deze on rail shooter van Until Dawn is vet, maar het voelt wel als een uitgebreide tech-demo. Net als het losse X-Wing-level van Battlefront en de Arkham-ervaring zijn het geen volwaardige games. Ze zijn net iets meer als een tech-demo, maar geen epische, meeslepende ervaringen zoals hun grote broers. PlayStation VR gaat al 400 euro kosten, dan is het de vraag wat je daar per game bij op mag tellen. Totdat we een antwoord krijgen op die vraag, is een voorlopig oordeel over Until Dawn: Rush of Blood moeilijk te geven. De beleving is top, de hardware werkt perfect, maar meer dan een techdemo+ is het niet. We hopen daar dan snel antwoord op te krijgen richting de release in november.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren