Fallout 4 – Far Harbor

Driemaal is scheeprecht, right? Automatron bleek een te mager verhaallijn te hebben, en Wasteland Workshop weinig interessant voor spelers die niet van bouwen houden. Weet Far Harbor de verwachtingen wel waar te maken? De uitbreinding zou namelijk de grootste van Bethesda ooit worden…

Een berichtje. Of ik langs het detectivebureau van Nick Valentine wil komen. Natuurlijk, ik was net bezig met het vakkundig omleggen van iedereen die ik kon leggen, dus een beetje tijdverdrijf is nooit mis. Eenmaal aangekomen in het kantoor van Valentine in Diamond City word ik gebriefd. Ouders zijn hun kind kwijt. Koud kunstje, denk ik bij mezelf. Uit ervaring weet ik namelijk dat het waarschijnlijk een verwend mormel was dat nu ergens in een door Ghouls omringde fabriek zit. Eenmaal bij het stekje van de ouders aangekomen, blijkt het een stuk ernstiger te zijn. Ik ontdek dat het meisje gek werd van het geruzie van haar ouders en haar onlangs overleden opa mist. Ze stond via een zelfgemaakte radio in contact met een groep Synths op het eiland Far Harbor… Tijd om op onderzoek uit te gaan!

Far gezocht

Mijn aankomst per boot in Far Harbor blijkt niet de meest vriendelijke te zijn. Met nog geen voet aan wal wordt er al een geweer op me gericht, met de mededeling dat mainlanders hier niet welkom zijn. Het is maar goed dat de nederzetting precies op dat moment wordt aangevallen, want anders had ik zelf waarschijnlijk met een paar kogelgaten in het radioactieve water gelegen.

Als de rust eenmaal – mede dankzij mijn hulp – is wedergekeerd, blijkt men een pietsie vriendelijker tegen me. Ik leer over Far Harbor, en het feit dat ze niet van mensen uit de Commonwealth houden, en de ruzie tussen de mensen van Far Harbor, de Synths van Arcadia en de Children of Atom van Nucleus. Dat laatste, de ruzie, is dan ook waar de gehele verhaallijn van Far Harbor om draait. En belangrijker: strijd je voor vrede of kies je een kant en maak je de rest af?

Pampers

Het voornaamste van Far Harbor is dan ook het kennismakingsrondje. Met wie heb ik te maken? Al snel leer je dat de Harbormen van Far Harbor zonder enige vorm van regels leven, maar wel een leider hebben die de titel ‘captain’ draagt. De Synths hebben een klein groepje leiders, waarvan DiMa de voornaamste is. Bij de Children of Atom draagt High Confessor Tektus de leiding. Het is dan ook tijdens je kennismakingsrondje dat je merkt hoe immens het eiland eigenlijk is. Met ongeveer een derde van grootte van de map van de Commonwealth, ben je stiekem toch gauw tien tot vijftien minuten bezig om naar de overkant van de map te komen. Dat wil zeggen, als je niemand tegenkomt. Far Harbor is namelijk de meest vijandige plek in een Fallout-game ooit. Naast de eerdergenoemde facties zijn daar ook de Trappers, een soort goed georganiseerde Raiders, Anglers, Gulpers, Fog Crawlers en wolven. Vooral de Fog Crawlers blijken linke figuren. Deze buitenproportionele bidsprinkhanen zijn naast verdomde snel ook nog eens sterk in de aanval en kunnen goed tegen een stootje.

Tel daarbij op dat er een dikke laag mist op het eiland rust en je companion eigenlijk de enige is die je kan vertrouwen. Met dit in het achterhoofd moet ik eerlijk toegeven dat er zoveel onderbroeken zijn gesneuveld tijdens het spelen van de uitbreiding, dat ik uiteindelijk maar ben overgestapt op pampers. Toch zijn luiers niet de enige oplossing voor het gevaar dat Far Harbor heet. De uitbreiding brengt namelijk een nieuwe companion met zich mee en een shitload aan nieuwe wapens. Vijanden van een afstandje aan een stok rijgen? Tuurlijk, daar hebben we de vishaak voor! En ze in stijl tegen aan een muur nagelen? Harpoeneren! Toch blijft mijn onbetwiste favoriet de Radium Rifle, een wapen dat naast gewone schade óók nog eens radioactieve sporen achterlaat op je doelwit en een supermutant met een paar goed gemikte schoten uitschakelt. Precies die hoeveelheid nieuwe content maakt Far Harbor tot een uitbreiding waar je makkelijk vijftien tot twintig uur mee zoet kan zijn. Niet verkeerd, dacht ik zo.

Conclusie

Is driemaal dan daadwerkelijk scheepsrecht? Far Habor biedt een toffe verhaallijn met met onnoemlijke veel keuzes en nieuwe gear. Tel daarbij de grootte van het eiland, dat je natuurlijk helemaal wil verkennen, op, en Far Harbor is de uitbreiding die we willen hebben. Veel en unieke nieuwe dialogen, uitdagende vijanden en een tikkeltje eng. Bethesda, je hebt jezelf overtroffen!

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    De speeltijd viel wel mee en het aantal quests.. nou ja – het is geen Old World Blues of Broken Steel – maar biedt zeker wel een mooi level aan. Al helemaal wanneer er ineens een reuzen-krab naar je toe komt lopen terwijl je enkel zijn huisje wou looten.

  2.   
    Menthalla's avatar

    Deze review over de nieuwste uitbreiding klinkt mij als muziek in de oren. De vorige was leuk, maar helaas kort en enigszins voorspelbaar, maar toch goed speelbaar. Kopen en spelen dus, ben zeer benieuwd!

  3.   
    JesseTheunZzz's avatar

    Heel goede review!

  4.   
    Sopkip's avatar

    Ik vond de impact van de speler op de fracties erg leuk. De vijanden redelijk uitdagend. Maar toch kan ik niet positief zijn over deze uitbreiding: de wereld voelt leeg (deels door die mist) en de verhaallijk voelt vaak beetje recht door de bocht, geen toffe plots maR beetje voorspelbaar allemaal..

  5.   
    Kaiszer's avatar

    Hmm toch maar eens doorspelen dan. Was al snel afgehaakt…

  6.   
    Menthalla's avatar

    Al met al de eerste behoorlijk uitbreiding voor Fallout 4. De verhaallijn bied een aantal leuke opties, van totale oorlog met fracties tot een gehele vreedzame oplossing. Voor de een is de mist een minpunt in deze uitbreiding voor de ander niet. Persoonlijk vindt ik het een nieuw sfeertje toe voegen. Meer van dit soort uitbreiding graag.