Hitman – Episode 3: Marrakesh

Episode 3 van Hitman is aan de beurt en ditmaal ruilen we de mediterrane zon van Sapienza in voor de meer zanderige hitte van Marrakesh. Onze kale Agent 47 reist de hele wereld over en na Parijs (Frankrijk) en Sapienza (Italië) gaat de huurmoordenaar richting Marokko – met een vleugje Zweden – om weer een aantal hoge piefen en criminelen de eeuwige jachtvelden te laten bezoeken. Afwisseling in omgeving, dat is met zekerheid te zeggen, maar is deze episode net zo interessant als de vorige twee?

Svenska konsulat

Nee, maar daar kom ik later op terug. Jouw twee nieuwe doelwitten zijn een Zweedse bankier die zich schuilhoudt in het Zweedse consulaat van Marrakesh, omdat hij mogelijk geld heeft verduisterd, en een Marokkaanse legerleider die graag een coup wil plegen richting de overheid. De taak van 47 dus om deze twee ‘vijanden’ uit te schakelen die een groot contrast met zich meebrengen. Enerzijds een wijk met huizen, marktkramen, terrassen, een waterpijpparadijs en een oude school waar bijna alleen nog de fundering van overeind staat (en waar de legerbasis met onze legerleider zit). En anderzijds het Zweedse consulaat, een megalomaan westers pand midden in Marrakesh, dat dus een volledig ongepaste stijl heeft, maar waar een woedende menigte voor staat. Waarom dit allemaal gebeurt, waarom er zoveel militairen op de been zijn en de beveiliging tot code rood is opgeschroefd, daar kom je vanzelf achter.

Britse jurk

Wat eigenlijk direct opvalt, is dat de Marokkanen in de stad niet met een eigen accent Engels praten, maar een volledig Brits accent opvoeren. Je zou verwachten dat de gewone arbeider, met een jurk aan en een hoedje op, niet zo heel strak Engels spreekt, maar in de wereld van IO Interactive blijkbaar wel. Daarnaast is deze episode minder groot van schaal opgezet. Waar Parijs één paleis bevat met ontiegelijk veel kamers, ruimtes en kelders, Sapienza een Italiaans dorpje is met legio mogelijkheden om de mansion in te komen, voelt Marrakesh veel minder overweldigend. Het leveldesign is eigenlijk zelfs matig, want de straten voelen niet zo divers, de mogelijkheden om vallen te zetten, de aandacht van je af te halen en obstakels te slopen is eveneens in beperkte mate beschikbaar. Zo zijn er behoorlijk wat brommers onklaar te maken, waterpijpen te vergiftigen en ventilatoren te overbelasten.

Een sterk punt is echter wel dat er veel mensen op de been zijn in de stad, waardoor een andere aanpak nodig is in Episode 3 van Hitman. Je wordt sneller en gemakkelijker gezien, waardoor het lastiger is iemand te wurgen en zijn outfit over te nemen. Helaas zijn de mogelijkheden hierin wel weer beperkter dan in de vorige episodes. Dat maakt het dat het in Marrakesh eerst een uur rondzwerven wordt eer je een beetje door begint te krijgen hoe je de missie aan kunt pakken. Ergens binnendringen lijkt onmogelijk doordat je snel gesnapt wordt, maar ook omdat er weinig variëteit zit in de aanpak, en hier had ik dan ook heel veel moeite mee. Eenmaal, eindelijk na veel ergernis, wist ik een militair pakje te grijpen en dat maakte de missie direct een stuk fijner. Makkelijker. Veel makkelijker. Te makkelijk.

Sorry, maar de moeilijkheidsgraad wisselt wel heel erg snel. Natuurlijk, ook met mijn militaire outfit heb ik hier en daar moeten zwoegen, al ligt dit niet in contrast met de mogelijkheden die je hebt aan het begin van het contract. Je kunt ook zeggen dat dit eindelijk een andere aanpak is en dus afwisselend met Episode 1 en 2, maar nee. De balans is zoek, het leveldesign is op de school en het Zweedse consulaat na erg matig en eenmaal met de juiste kledij aan is het vrijwel met twee vingers in de neus voltooien. Je kunt gemakkelijk sneaken in de half verwoeste school en er zijn creatieve oplossingen om de legerleider om te leggen. Eenmaal in het Zweedse consulaat en met je gezicht vooruit de juiste gang bereiken, de bankier zoeken, via een ander pad verdwijnen en oplossen in de menigte van Marrakesh. Het ging te vloeiend, te soepel. Niet altijd even creatief, maar de matige show na de enerverende eerste twee episodes stelt helaas teleur.

Zomerstop

Is het dan volledig kommer en kwel met Hitman: Episode 3? Nee, absoluut niet. Dit derde contract zit verder technisch prima in elkaar, buiten de bekende laadtijden, wat framedrops, enzovoort. Ik bewonder ontwikkelaar IO Interactive nog steeds met de episodische wijze van deze game, de diversiteit in omgevingen door verschillende landen en steden te pakken. De aanpak in Marrakesh is behoorlijk anders, je moet van strategie wisselen, nieuwe tactieken oppakken en daar mogen we de ontwikkelaar voor roemen. Dat het niet helemaal perfect uitpakt is een gemis en dat moet ook gezegd worden. Als er gewoonweg meer balans had gezeten in de moeilijkheidsgraad, die uiteraard ook in het aan- of uitzetten van de hulpmiddelen zit evenals de challenges, en meer diversiteit en creativiteit in obstakels onklaar maken, dan had deze episode minimaal een punt hoger gekregen. Met Marrakesh is het bedrijf toe aan de zomerstop, want na de zomer komt Episode 4 pas uit. Dus genoeg om over na te denken en sterker terug te komen.

Conclusie

Na twee geweldige episodes en toffe contracten is Episode 3: Marrakesh helaas een smet op deze episodische Hitman. De andere aanpak om je doelwitten uit te schakelen is op papier een mooi gegeven, maar de uitwerking is matig. Weinig diverse mogelijkheden in de straten om bewakers, horecapersoneel en soldaten af te leiden. Zeer pittig om of de school of het Zweedse consulaat binnen te dringen, maar eenmaal met de goede outfit is het contract weer bijna te makkelijk. Dus hoewel het contrast van een stoffige stad, een verpauperde school als legerbasis en een veel te luxe, westers consulaat erg mooi om te zien is, krijgen we een ongebalanceerde episode. Het had potentie, zeker met de hoeveelheid mensen in de stad, maar het overweldigende gevoel van Parijs of Sapienza is hier niet aanwezig. Hopelijk maakt Episode 4 alles weer goed.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Contrast tussen stad en Zweeds consulaat
  • Nieuwe aanpak contract
  • Drukke stad zorgt voor hogere moeilijkheidsgraad

Wat is NOT

  • Minder diversiteit in mogelijkheden dan vorige episodes
  • Moeilijkheidsgraad niet in balans
  • Marokko met een Brits accent?
  • Leveldesign

6.8

  1.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Ik vond zelf deze ook niet een van de beste, het is inderdaad een moeilijker om ergens ongezien naar binnen tegaan. Heb in het begin ook aardig vast gezeten om dat ik geen idee had hoe ik dit aan moest pakken. Maar het is mij weer gelukt is heb de silent assassins weer gehad 🙂