Overwatch (console hands-on)

Wie van een beetje team-based knallen houdt, heeft er goed aan gedaan om Overwatch in de gaten te houden. Voor het eerst in achttien jaar komt de haast legendarische ontwikkelaar Blizzard namelijk op de proppen met een compleet nieuwe franchise, een first-person shooter in een kersvers, eigen universum. Overwatch bestaat uit een kleurrijke en chaotische multiplayer-formule, overgoten in de kwaliteit die Blizzard kenmerkt. De wind van de consoles waait tegenwoordig echter ook door de gangen van de ontwikkelstudio en dus staat de game ook te verschijnen voor PlayStation 4 en Xbox One. Hoog tijd om ook de geporte console-versie eens op de proef te nemen. In Amsterdam kreeg de pers de kans om voor het eerst aan de slag te gaan met het veelbelovende Overwatch op de PlayStation 4 en die kans greep ik met beide handen aan.

“We are Overwatch”

Wat Blizzards nieuwe franchise precies inhoudt, beschreven we al eerder in onze Overwatch preview, waar ik dan ook maar al te graag naar terugverwijs als je benieuwd bent naar het verhaal en het concept. In het kort komt het neer op een intense team-based shooter, waarin twaalf spelers het tegen elkaar opnemen als enkele uiteenlopende Heroes van de zogenaamde Overwatch-divisie. Van transformerende tanks en mechs tot aan symbiotische moordmachines, elk van de 21 futuristische helden heeft een compleet eigen pakket aan vaardigheden en bovendien een zorgvuldig uitgedachte backstory. In de basis is dat vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Team Fortress 2, maar dan met veel meer verschillende rollen om te vervullen en meer uiteenlopende skillsets.

En juist al die verschillende karakters maken Overwatch tot wat het spel in wezen is. Het gaat niet zo zeer om de hoeveelheid moorden die je toe kan eigenen, maar meer om het succesvol spelen van jouw rol binnen het team. Afhankelijk van de situatie en de spelmodus heeft jouw zijde van de oorlog een aantal strijdlustige behoeftes, aan jou de taak om je plekje binnen het grote plaatje te vinden en daarin te excelleren. Van het vormen van een verdedigingslinie rondom een capture point tot aan het genezen en versterken van andere spelers, alle Heroes hebben een unieke potentie voor het team en diens kansen in de strijd. Brute krachten moeten de klappen geven en zwakke, ondersteunende karakters dien je te beschermen. Weet je die sterke eigenschappen op de juiste manier te combineren, dan kan het pwnen van het andere team pas echt beginnen.

Op papier klinkt die formule absoluut niet verkeerd, maar pas in het spel komt het echt tot zijn recht. Je kunt er niet omheen: Blizzard weet gewoon hoe je een game aantrekkelijk maakt. Qua tempo is de game wellicht even wennen voor de spelers van snellere shooters, zeg een Counter Strike of Call of Duty, maar eenmaal de schrede gevonden, zit het gevoel er meteen goed in. Het lopen an sich gaat dus wat langzamer, maar in confrontaties blijft de actie razendsnel. De balans tussen de verschillende Heroes lijkt daarin stabiel en de verschillende omgevingen zijn uniek en tof uitgedacht bovendien. Ongetwijfeld zal het veel oefening vergen eer je alle personages goed onder de knie hebt, maar ook als n00b kun je nog aardig bijdragen aan het team en alsnog veel plezier in het spelen hebben. Overwatch is daarin lekker competitief, maar niet meteen onvergeeflijk.

Stabiele port, met soms wat gehannes

Persoonlijk zou ik verwachten dat het aansturen van de Heroes beter is weggelegd voor muis en toetsenbord dan een controller, maar alsnog slaagt Blizzard erin de formule ook werkend te krijgen op de PlayStation 4, in dit geval. De game lijkt zonder problemen op een stabiele 60 frames per seconden te draaien en oogt verder kristalhelder. Sommige karakters hebben echter een wel erg uitgebreid pakket aan wapens en vaardigheden, wat her en der kan leiden tot een complex gehannes op de controller. Niet onoverkoombaar, maar minder overzichtelijk dan andere console-shooters op zijn minst. Weliswaar zijn alle basisacties universeel en intuïtief geplaatst, maar het wisselen tussen verschillend wapengerei of unieke skills gaat naar mijn idee met een toetsenbord gewoon stukken sneller. Uiteraard een kwestie van smaak en gewenning, maar dat is dan ook het enige wat Overwatch op de consoles dwars zou kunnen zitten.

Geniet met maten

Wat ik Overwatch wel na moet geven is de sublieme wijze van samenspel. Zelden had ik het gevoel dat een team-based shooter zo enorm team-based kon zijn. Ik moet bekennen, Overwatch stond tot voor kort ook niet echt op mijn radar, maar één geslaagd potje maakte al meteen duidelijk wat ik al die tijd gemist had. In tal van shooters wordt teamwork in mondjesmaat geprezen, maar nooit stond het zo centraal als in deze zes-versus-zes-formule van Blizzard. In deze chaotische potjes met de pers kwamen al tal van mooie samenwerkingen euforisch naar voren, stel je dat eens voor als je lobby’s onveilig maakt met vijf (ervaren) vrienden van je. Belangrijke informatie met elkaar delen, inspringen met unieke ultimate abilities waar ze nodig zijn en proberen jouw eigen expertise te vinden in een aantal van de verschillende Heroes. Dat beloven mooie avonden te worden…

Overwatch doet zijn best een heerlijk diepgaande shooter te worden, waar alleen het beste team(work) de winst kan grijpen. Zelf ben ik geen groot fan van het passief kijken van eSports, maar voor intense potjes Overwatch zou ik maar al te graag een uitzondering maken. Het is wederom een kwestie van “easy to learn – hard to master”, maar daarom wil ik des te meer zien hoe de beste teams het tegen elkaar opnemen in deze ultiem vermakelijke arena’s. Verwacht zorgvuldig geoefende tactieken en schitterende chaos rondom de objectives.

Voorlopige conclusie

Als er iets is waar ik tijdens deze hands-on sessie spijt van heb gekregen, dan is het wel dat ik Overwatch eigenlijk veel te lang links heb laten liggen. Meerdere mooie beta’s gingen aan mij voorbij en nu pas, een maand voor de release, ontdek ik wat voor een parel deze game eigenlijk is. Deze shooter zet de teams en hun eigenzinnige invulling weer centraal, en omringt die kern met een gaaf nieuw universum dat barst van de vermakelijke en tactische chaos. Overwatch belooft daarmee een aardig verslavende formule te worden voor vriendengroepen en eSports-atleten in spe, net zo goed op de Xbox One en PlayStation 4 als op Blizzards home turf, de pc.

Ook aan de slag gaan in Overwatch? De game verschijnt 24 mei, maar op dit moment draait ook het Beta Test Weekend waaraan je al kunt deelnemen!
  1.   
    DoeMaarWat's avatar

    En nog steeds geen invite : )

  2.   
    Tom's avatar

    Jammer, man! Ik gun het de echte fans zeker wel, aangezien het op een ‘non-believer’ als mij al aardig verslavend werkte.

  3.   
    FireBallz's avatar

    Ik ga hem rustig afwachten. Eerst maar eens aan de slag met Uncharted 4. Als de gameplay en de reviews vrij goed zijn, zal ik er over nadenken.

  4.   
    Supermanneke's avatar

    Deze staat al sinds de aankondiging op Blizzcon 2014 op mijn lijst van must-haves, heb er ook echt veel zin in.

  5.   
    WoKingNL's avatar

    Zit inmiddels een 2 tal maanden in de beta, heerlijke game! Het is basically blizzard team fortress maar dan beter :p Blizzard heeft heel erg hun best gedaan op characters een persoonlijkheid geven wat tot een fantastiche lineup leid.

  6.   
    gamerfriend01's avatar

    Zou graag eens een vergelijkend artikel zien tussen Overwatch en Battleborn

  7.   
    Kaiszer's avatar

    Man man man wat heb ik hier zin in! Kan echt niet wachten!

  8.   
    Tom's avatar

    ”gamerfriend01″ schreef, "Zou graag eens een vergelijkend artikel zien tussen Overwatch en Battleborn "

    Puik plan! Het probleem is echter dat de redacteuren die Battleborn al gespeeld hebben, weinig ervaring hebben met Overwatch, en vice versa. Misschien iets om met Gamescom op terug te komen?

  9.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    De pre-order is al geplaatst. In tijden niet meer zo naar een game uitgekeken 🙂