Review: Dark Souls 3

April is aangebroken en dat betekent zelfpijniging: Dark Souls 3 is uitgekomen! Het concept is bekend: een RPG met een belachelijk hoge moeilijkheidsgraad, waarin je een wereld verkent, maar nauwelijks expliciete informatie hoeft te verwachten. Aangezien Dark Souls 3 waarschijnlijk de laatste Dark Souls zal zijn, hopen we natuurlijk allemaal dat het een waardige afsluiter wordt. Na een urenlange pijniging kan ik volmondig zeggen: jazeker!

Dood, dood en nog meer dood

Veel mensen waren vooraf bezorgd over het succes van de Dark Souls-franchise. Zou dit er niet voor zorgen dat From Software het derde deel te veel versimpelt? In mijn ervaring valt dat wel mee. Voor mij voelt de game íéts simpeler aan dan de eerste Dark Souls, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik dat deel op pc speelde en weigerde een controller aan te sluiten. In Dark Souls 3 ga je nog steeds heel erg vaak dood.

Dark Souls 3 maakt namelijk goed gebruik van de nieuwe generatie consoles. De kunstmatige intelligentie kan nu meer en complexere vijanden aansturen. Waar de vijanden in eerdere Dark Souls-games nog rekenden op óf intelligentie óf grote aantallen om het de speler moeilijk te maken, worden die twee nu gecombineerd. Als je tegenover een groep van drie of vier ondoden staat, is de kans bijvoorbeeld groot dat die allemaal nét na elkaar aanvallen. Daarnaast ligt het algehele tempo van de combat een stuk hoger dan in voorgaande delen. Gelukkig gaat dit niet ten koste van het gevoel van de wapens. Als je met een bijl vecht, voelt het nog steeds aan als een bijl. Aangezien ik dit een van de grootste pluspunten van de Souls-franchise vind, kan ik dat natuurlijk alleen maar toejuichen.

Maar naast een robbertje matten draait Dark Souls 3 natuurlijk om verkenning van de wereld. Dit aspect is tot in de puntjes verzorgd. Om bijna elke hoek is wel wat interessants te vinden en er is haast geen kamer zonder belang. Daarom is het ook niet erg dat je zo vaak sterft in de game: wie weet vind je wel een nieuw puzzelstukje van het verhaal terwijl je terugloopt naar je verloren Souls. Of misschien ligt er wel een wapen of upgrade verborgen, waardoor je die baas ineens wél kunt verslaan. Dat is misschien wel het meest indrukwekkende aan Dark Souls 3. Je sterft enorm vaak, je krijgt nauwelijks expliciete informatie over de spelwereld, maar tóch wil je blijven spelen. Sterker nog: ik denk dat de game minder leuk zou worden als je alle informatie voorgekauwd zou krijgen. Het is toch veel leuker om zelf na te denken over een wereld die zó interessant in elkaar zit?

Sfeervol sterven

Dark Souls is een dark fantasy-franchise, dus de sfeer is minstens net zo belangrijk als de daadwerkelijke gameplay. En als ik één ding moet kiezen als hét toppunt van Dark Souls 3, is het wel de sfeer. De graphics zien er prachtig uit, maar het absolute hoogtepunt is de soundtrack. Die past zich namelijk perfect aan de situatie aan. Bazen passen hun strategie aan en de soundtrack verandert mee. Wat er ook gebeurt, de muziek geeft het perfect weer. Ter illustratie: Vordt of the Boreal Valley was de eerste baas ooit waarbij ik gemengde gevoelens kreeg toen ik hem versloeg. Aan de ene kant was het natuurlijk best een prestatie, maar aan de andere kant kwam er nu een einde aan die epische muziek.

Dat wil echter niet zeggen dat het geluid als geheel perfect is. Waar ik iets minder over te spreken ben, zijn de geluidseffecten. De positie van de camera bepaalt de richting waar die vandaan komen. In het geval van aankomende vijanden is dat misschien handig, zodat je weet naar welke kant je de camera moet draaien. Maar tijdens een gesprek met een NPC kan het zijn dat het spraakgeluid volledig wegvalt, omdat de camera achter de spreker staat. Dat is natuurlijk een beetje vreemd, aangezien je karakter recht tegenover de NPC in kwestie staat.

Daarnaast vind ik het jammer dat je altijd hetzelfde geluidseffect te horen krijgt wanneer je een vijand raakt, of je nu een zwaard, bijl of toverstaf hanteert. Bij die eerste twee kan ik nog begrijpen dat hetzelfde effect wordt gebruikt, aangezien alleen echte wapenkenners het verschil zouden horen. Maar als je een vijand raakt met een bolletje licht, verwacht ik niet hetzelfde geluid als wanneer ik een zwaard in zijn been ram.

Maar om met een positieve noot te eindigen: het karakterontwerp in Dark Souls 3 is van topniveau. De vijanden zijn erg divers en niet slechts beperkt tot de Europese middeleeuwen, zoals dat in veel games wél het geval is. Er is bijvoorbeeld ook een type vijand dat lijkt op een combinatie van een Romeinse legionair en een Perzische Immortal uit de film 300. Ook over de bazen heb ik niets te klagen: ze zijn heerlijk grotesk en er zijn nauwelijks gelijkenissen tussen de ene en de andere baas, zowel grafisch als qua vechtstijl. De wapens en andere uitrusting zijn al net zo divers: van zwepen, zwaarden en toverstaven tot katana’s en boksbeugels, Dark Souls 3 heeft het allemaal.

Als ik Dark Souls 3 in één woord moet beschrijven, ga ik voor topgame! De moeilijkheidsgraad is heerlijk hoog, maar toch wil je blijven spelen. De sfeer en de spelwereld zijn van sublieme kwaliteit, net als het ontwerp van de vijanden en bazen. Over die laatste groep heb ik expres maar weinig gezegd in deze review, want dat zou al snel een spoiler zijn. De geluidseffecten die niet helemaal goed uitgewerkt zijn, kunnen het speelplezier in elk geval niet bederven.

• Moeilijkheidsgraad
  • Sfeervol
  • Heerlijke soundtrack
  • Karakterontwerp
  • Combat

• Geluidseffecten

9.7

1.
    Throbert's avatar

Misschien toch maar eens tijd om de trilogie aan te schaffen…

2.
    WildRetro's avatar

ga hem helaas niet kopen. We hebben ooit deel 2 geprobeerd en kwamen niet eens verder. vijanden waren te moeilijk voor ons helaas. spel ziet er wel goed uit…

3.
    Rory's avatar

bloodborn was mijn 1e, vond het echt moeilijk maar bleef inderdaad spelen en is gelukt deze gaat er ook sowieso komen , goeie review trouwens , moet je de andere delen hebben gespeeld voor het verhaal?

4.
    King of Heroes's avatar

Subliem spel! Zelfs voor een veteraan als ik is het nog altijd pittig!

5.
    pizza78's avatar

Ik ben vanaf Dark Souls in deze games gerold. Elk deel heeft mij tot nu toe erg geboeid. Inclusuef Bloodborne. Dark Souls 3, waar ik nu 10 uur in heb zitten, boeit mij erg. De layout van dr gebieden tot dusver alsmede de algehele sfeer. Zeker een aanrader. Ook als je eerdere delen niet hebt gespeeld.

6.

Hmmmm, ben ondanks het buitengewoon hoge cijfer niet overtuigd. Ben gewoon niet van dit genre. Ik zag wel dat Dark Souls 2 in de bibliotheek vlak bij mij was, dus misschien is dat nog een optie. Een vriend van mij is er wel erg hyped voor dus ik zal snel merken wat hij ervan vindt.

7.
    MBgamer's avatar

Heb nu 9uur gespeeld en ben pas bij de 3e boss..
    Ben een instapper en dus ben ik veel aan het verkennen en skills oefenen!
    Vind echt super tof terwijl ik eigenlijk niet van dit genre ben.
    Echt een aanrader!

8.
    MikeGevers's avatar

FireBallz schreef, "Hmmmm, ben ondanks het buitengewoon hoge cijfer niet overtuigd. Ben gewoon niet van dit genre. Ik zag wel dat Dark Souls 2 in de bibliotheek vlak bij mij was, dus misschien is dat nog een optie. Een vriend van mij is er wel erg hyped voor dus ik zal snel merken wat hij ervan vindt."

Het is inderdaad wel een genre (en sfeer) waar je van moet houden. Ik houd van RPG’s, ik houd van het verkennen van werelden, en ik houd van diep uitgewerkte game-werelden. Daarom is dit voor mij een fantastische game. Voor jou kan het natuurlijk anders liggen, want iedereen heeft een andere smaak. Dark Souls is en blijft natuurlijk een niche-franchise, dus het zal niet iedereen aanspreken. Ook het derde deel zal daar hoogstwaarschijnlijk niets aan veranderen. Maar voor de niche waar Dark Souls 3 zich op richt, is het (bijna) de perfecte game.

@Rory: het is niet écht nodig om de eerste twee delen te hebben gespeeld, want in principe staan alle delen los van elkaar. Maar in Dark Souls 3 zitten wél een boel verwijzingen naar de eerdere delen, dus als je alles écht wilt begrijpen, is het heel handig om de eerdere delen te spelen. Dat is overigens echt geen straf, want de eerdere delen zijn ook niet bepaald slecht. Ik raad je dan ook van harte aan om de andere games ook te spelen, of je dat nu voor of na Dark Souls 3 doet.

Als je wilt checken of Dark Souls wat voor jou is, kun je altijd het eerste deel voor een schijntje oppakken. Heel vernieuwend is Dark Souls 3 niet ten opzichte van eerdere Souls-games. Maar voor een niche-game is dat niet erg: never change a winning team. Als je de eerste Dark Souls leuk vindt, geldt dat waarschijnlijk ook voor dit deel 🙂