Fallout 4: Automatron

Wat had ik de Commonwealth gemist. Nadat ik drie weken lang bijna non-stop door het post-apocalyptische Boston van Fallout 4 ploeterde, was het op een gegeven moment toch klaar met de brute pret. Alle toffe missies waren voltooid, zelf was ik al lang en breed uitgegroeid tot een niet te stoppen moordmachine en daarbij had ik ook nog eens het land gered van een meedogenloos kwaad. Mooie tijden, die ik jammer genoeg achter me moest laten om terug te keren naar de plek die in de volksmond ‘de realiteit’ wordt genoemd. Gelukkig bleef het bij een tijdelijk verblijf op deze saaie plek. Met de komst van Automatron hebben we immers een goede reden om de Commonwealth weer eens een bezoekje te brengen om de glorieuze gammastraling wederom te verwelkomen op onze huid. Praise Atom!

Een nieuw kwaad in de Commonwealth

De Automatron-uitbreiding introduceert elke speler boven Level 15 een versgebakken verhaallijn voor Fallout 4. Een handjevol quests, met nieuwe personages en meer mogelijkheden bovendien. Een groep robotische figuren heeft namelijk jouw hulp nodig om het op te nemen tegen een nog ongeziene schurk, The Mechanic genaamd. Deze tinnen antiheld terroriseert de Commonwealth met een golf van zelfgefabriceerde machines, die gevaarlijker en uiteenlopender zijn dan je gemiddelde Assaultron. Aan jou de taak om The Mechanist wat stevige weerstand te bieden, wat je natuurlijk kunt bereiken door zelf ook handig te worden in het craften van dit kaliber robots.

“The humans are dead!”

En dat is dan ook meteen de meest pakkende feature van Automatron. Waar de principes van crafting in het basisspel al een nieuwe hoofdnoot vormden (en bijzonder verslavend bleken), gaat het met deze downloadable content nog een stapje verder. Niet alleen kun je zelf nieuwe robots creëren, je kunt ze ook nog eens tot in de puntjes aanpassen en uitdossen. Verschillende sets van benen of thrusters, tientallen uiteenlopende wapens om op elke arm te zetten en tal van stemmen, kleuren en unieke vaardigheden om uit te kiezen. Vergelijk het met de hoeveelheid en soorten modificaties die je kunt plaatsen op Power Armor, alleen staat deze creatie niet weg te roesten in een of ander schuurtje.

Aan de hand van de verhaallijn leer je de eerste stapjes te zetten voor het craften van de nieuwe robots. Zo dien je op minimaal twee momenten te knutselen aan sommige robotische personages in de quests, maar kun je door de vele confrontaties met de troepen van The Mechanist ook veel inspiratie voor jezelf opdoen. Zelf was ik voor Automatron geen groot liefhebber van de robots in Fallout 4, maar al snel viel op dat er ook voor mijn specifieke speelstijl goede mechanische partners te scheppen zijn. Maak je eigen snelle back-up in de vorm van een laser-sluipschutter of fabriceer een metalen compagnon die vijanden van dichtbij bevriest met links, om ze vervolgens in mootjes te zagen met zijn rechterarm. De keuze is wat dat betreft zeker niet te min, precies zoals het hoort in Fallout. Jouw eigen stijl regeert en voor iedereen is wel een handige robot te bedenken en te realiseren.

Te kort van stof?

Daarbij moet wel gezegd worden dat de bijbehorende verhaallijn juist weer wat minder diepgaand is. In drie korte, verschillende aktes vecht je terug tegen The Mechanist, maar het slotstuk laat misschien nog wat te wensen over. De opdrachten en de daarin voorkomende combat zijn weliswaar erg gaaf om mee te maken, maar het algehele narratief stopt wat abrupt, zonder echte consequenties voor je doorlopende carrière in de Commonwealth. Met minimaal getreuzel kun je in twee goede uren door de campaign van Automatron vliegen, waarna de Commonwealth wederom verandert in dezelfde barre woestijn als voorheen. Uiteraard is daar de optie om lekker aan de gang te blijven met het maken en overhoop schieten van de nieuwe robotische verschijningen, maar meer dan dat levert Automatron niet na de inbegrepen quests.

Toch zie ik Automatron als een geslaagde uitbreiding van Fallout 4. Het laat zien dat de al bijzonder uitgebreide ervaring van het craften nóg groter kan, wat een fijne tegemoetkoming is voor de verslavingsgezinden onder ons. Je bent toch minimaal weer een paar uur bezig met het uitdossen van nieuwe robots, het verzamelen van de benodigde loot en het keihard strijden voor nieuwe Perks om betere modificaties te kunnen maken. En welke liefhebber van Fallout 4 kan daar eigenlijk nee tegen zeggen? Nieuwe wapens, personages, locaties en andere troep uit de Commonwealth: dat is wat we willen. En Automatron geeft je precies dat. Het is enkel betreurenswaardig dat het qua verhaal wat korter duurt dan sommigen hadden verwacht. Want ja, uiteindelijk ligt ook dit aspect in het verlengde van alles wat Fallout is en hoort te zijn. Genoeg gaafs om te ontdekken qua omgeving en geinige conversaties met het handjevol nieuwe personages. Dan blijft het toch weer jammer dat we daar niet meer van hadden kunnen krijgen.

Conclusie

Fallout 4: Automatron is precies wat je zou verwachten van een eerste uitbreiding van de topper van vorig jaar. Het verlengt de originele en al aardig verslavende gameplay met een aantal nieuwe mogelijkheden, waardoor vooral het craften weer een heel stuk omvangrijker wordt. De bijbehorende verhaallijn is jammer genoeg wat kariger en ontbreekt misschien aan een grotere consequentie, maar dat mag de pret niet echt drukken. Er is weer nieuwe troep om bij elkaar te sprokkelen, robots om mee te knutselen en unieke voorwerpen om te vinden. En eigenlijk moet dat toch genoeg zijn voor de fervente speler van de Fallout-games. Het is in ieder geval voldoende om weer even te ontsnappen aan de realiteit en wederom op avontuur te trekken in de Commonwealth…

  1.   
    nielsiebro's avatar

    Ben niet eens met de NOT, want het is een best cheape dlc

  2.   
    Tom's avatar

    Ik vind een tientje nog best wel flink voor een kleine twee uur in verhaalduur. Ik vergelijk het dan ook graag met Skyrim. Weliswaar meer inhoud dan de Hearthfire-uitbreiding, maar het valt in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld Dawnguard.

    Desalniettemin is de prijs nog steeds heel goed. Qua crafting kun je weer urenlang bezig zijn en dat is uiteindelijk waar het toch om draait in mijn ogen. De lengte van het plezier wat je ervoor terugkrijgt.

  3.   
    DB Ries's avatar

    Het verhaal had van mij wat dieper gemogen, maar je hoort me niet klagen, kga weer lekker wanderen in the Wasteland (lekker helemaal opnieuw beginnen) 😀

  4.   
    DoeMaarWat's avatar

    Lekker klooien door 2 fatmans op een sentrybot te zetten :’)

  5.   
    Menthalla's avatar

    Leuke, doch korte en voorspelbare, uitbreiding. Helaas snel uitgespeeld .Maar het blijft bijzonder genietbaar, daar de robots weer een leuke aanvulling zijn op de game.