Mad Catz R.A.T. Pro X

Wij gamers, wij zijn vaak specifiek. Pietje-precies in wat we wel en niet willen hebben en dan vooral ook hoe we het willen hebben. Van de verschillende spellen die we spelen tot aan de apparaten die we gebruiken om dat te doen. Daarom is het voor sommige onder ons ook moeilijk om voor iets te settelen wat permanent vastligt, niet meer aan te passen naar smaak of situatie. Een goede gaming muis moet bijvoorbeeld meteen goed in de hand liggen, anders kun je vaarwel zeggen tegen gamen en werken in comfort. Accessoirefabrikant Mad Catz heeft echter lak aan dat gegeven…

Sinds het Amerikaanse bedrijf ooit Cyborg annexeerde, staan de iconische R.A.T.-modellen hoog in het vaandel. Deze lijn voor de gamer geschikte aanwijsapparaten kenmerkt zich met veel mogelijkheden om de muizen naar wens te tweaken, iets wat we weinig zien bij het gros van de concurrerende merken. Nu gaat Mad Catz echter nog een stapje verder met de R.A.T. Pro X, het meest moderne en duurste paradepaardje uit de telg. En dit zou zo maar eens de muis van de toekomst kunnen zijn…

Geen koopjesknaller

De nieuwe R.A.T. Pro X is allereerst een product dat je niet zomaar uit de eerste, beste budgetbak van de elektronicawinkel vist. In tegendeel zelfs, deze muis van Mad Catz is een van de duurste modellen op de markt, met een richtprijs van pak hem beet 200 dollar. In veel Nederlandse webshops gelukkig nog te verkrijgen tegen ‘slechts’ 179 euro. Zonder meer een bijzonder hoge prijs voor een muisje, maar laten we stellen dat het in wezen niet echt één muis is die in het pakket geleverd wordt. Eigenlijk zijn het een paar dozijn muizen, die qua gevoel en gebruik significant van elkaar kunnen verschillen.

Qua aanpasbare opties is de R.A.T. Pro X een van de meest vooruitstrevende R.A.T.-modellen tot nu toe. Een handvol compartimenten kan verwisseld worden met alternatieven en sommige stukjes van de muis laten zich ook nog eens tot in de puntjes tweaken naar smaak. Voor het gemak sommen we even op wat voor onderdelen je zoal aantreft bij de aankoop van de Pro X:

  • Het Exoframe, met daarop de twee hoofdtoetsen en de arm voor het draaibare scrollwiel.
  • Een stevig draagtasje om de muis veilig mee te vervoeren.
  • Drie scrollwielen, waarvan twee metaal en één van rubber.
  • Twee duimsteunen: een in standaardvorm, de ander in een kleine hoek.
  • Drie zijplaatjes voor je pink: een vlakke, een met platform en een met flare grip.
  • Een tweetal paar ‘voetjes’, respectievelijk van teflon en keramiek.
  • Drie palmplaatjes, één iets hogere en elk te verstellen qua hoek, afstand en draaiing.
  • Een van de drie sensoren: de Philips PLN2035 Twin-Eye laser (8200 DPI), de Pixart ADNS-9800 laser (8200 DPI) of de Pixart PMW3310 optische sensor (5000 DPI).

De optie voor optisch, of niet

En in die waslijst van inbegrepen onderdeeltjes worden meteen al een paar belangrijke aspecten van de muis duidelijk. Niet alleen biedt de muis tal van manieren om deze precies aan te laten sluiten op jouw hand en grip, hij is ook nog eens future proof. Gamers hebben nu al de keuze om te kiezen uit drie verschillende sensoren, maar deze zijn altijd nog los te klikken om te vervangen met nieuwere sensoren, zij het optisch of laser. Hierdoor kan de Pro X praktisch gezien altijd mee met de tijd, mits Mad Catz de losse sensormodules blijft ondersteunen. Voorlopig zullen de hierboven gesommeerde drie moeten voldoen, maar voor zover geregistreerd wordt, presteren ze sowieso niet snel ondermaats.

In het geval van dit testexemplaar werd ons de versie met de Pixart ADNS-9800 module toegestuurd. Een lasersensor die een DPI tussen de 50 en 8200 ondersteunt, met verzekerde acceleratie tot 30G. Weliswaar niet de meest vooruitstrevende dots per inch-waarde (zie bijvoorbeeld de Razer Diamondback Chroma), maar dit is meer dan genoeg voor de gemiddelde gamer, ook nog als je overstapt naar een 4K-monitor. En qua prestaties lijkt dan ook alles in orde met deze sensor. Alle beweging lijken precies en stabiel geregistreerd te worden, ook met hogere versnellingen of op een lagere DPI-stand. Het wisselen van de sensor zou voorlopig nog niet in me opkomen.

Mad Catz’ R.A.T. Pro X is in de kern dus gebouwd op de toekomst, maar niet enkel met de verwisselbare oogjes van het vehikel. Ook het scrollwiel voegt een nog ongeziene functie toe aan de muis. Verwisselbaar van textuur, naar smaak stugger of losser te draaien, maar ook nog eens wendbaar om zijn eigen X-as. Deze zogenaamde ‘strafe axis’ wordt analoog gemeten en kan eventueel ingezet worden als gloednieuwe vorm van besturing in games. Denk aan geleidelijk aan om hoekjes leunen in first person shooters of het draaien van je tank in bijvoorbeeld een potje Battlefield. Erg innovatief, maar nog niet helemaal geperfectioneerd. Persoonlijk vond ik de buiging naar links makkelijk om te bedienen, maar naar rechts resulteerde het in veel gefriemel en onbedoelde klikken op het scrollwiel. Bovendien missen games veelal native support voor een dergelijke, nieuwe functie, al is het hier en daar vast ook zelf in te stellen. En anders kun je die volledige draai naar links of rechts nog als twee verschillende extra toetsen gebruiken.

Stuurprogramma niet sexy?

Ook wat betreft extra toetsen en programmeerbare functies laat de R.A.T. Pro X niet met zich sollen. Toegegeven, de bijbehorende software oogt wat goedkoop tegenover de torenhoge prijs, maar het geeft je in ieder geval genoeg instellingen en macro’s om aan te passen. Elke sensor kan bovendien negen profielen onthouden, elk met drie verschillende DPI-standen én de Precision Aim-knop, waaronder je een vaste, lage DPI in kan stellen die ingezet wordt zolang de knop ingedrukt wordt. Dat laatste is bij uitstek handig als sluipschutter in een veel shooters, maar ook bij bijvoorbeeld precisiewerk in programma’s als Photoshop.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een eigen ‘lift-off height’ in te stellen die aansluit op jouw specifieke ondergrond en kun je de Pro X eventueel nog onderwerpen aan een ‘angle snap’, waarbij onregelmatige buigingen in je muiswerk recht worden getrokken. Al met al levert dat aardig wat opties om zowel de knoppen als sensor aan te passen naar je smaak en situatie. Middels de software of de profielknop onderop de sensor kun je gemakkelijk doorschakelen naar de verschillende profielen die erin opgeslagen zijn. De bijbehorende LED-lampjes indiceren bovendien in welk profiel je zit.

De hand aan je muis slaan

Maar de software is misschien toch bijzaak als het aankomt op hoe de R.A.T. Pro X aanvoelt in de hand. Want ook dat kan een aangename verrassing zijn. De muis oogt weliswaar als een onhandige Decepticon op je bureaublad, maar uiteindelijk voelt het hele ding toch aardig comfortabel aan. Het kost je misschien flink wat experimenten met de afstelling in de eerste paar uren, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor vrijwel iedereen een goede grip te vinden is op de Pro X. De voetjes wisselen met al het magnetische gemak van de wereld en ook de palmsteun kun je qua afstand en draaiing snel verstellen. Moeilijker en specifieker zijn de verschillende scrollwieltjes, de plaatjes aan de zijdes en de hoek van de palmsteun. Dat kan allemaal even priegelwerk zijn, maar in mijn geval kwam het uiteindelijk samen in een verrassend ergonomisch ontwerp voor mijn eigen hand.

Op het gewicht en de verspreiding daarvan is ook weinig aan te merken. De muis is vederlicht (105 gram, zonder kabel) maar staat wel stevig op zijn pootjes. Waar men bij voorgaande R.A.T.-muizen nog wel eens klaagde over de instabiliteit van een langwerpig geschapen model, blijft de Pro X vrijwel altijd met de voetjes op vloer. Al duw je nog zo hard op het achterste stukje van de palmsteun, die sensor komt niet ver van de grond. Tenzij je het ding natuurlijk vaker op wil pakken, waarvoor de pinksteun met ‘flare grip’ erg handig kan zijn. Enorm niche-gericht, maar goed nieuws voor de gamer die veel de lucht in wil gaan met een lekker lage DPI.

Qua voelbare feedback doet Mad Catz het ook niet verkeerd met de R.A.T. Pro X. Neem nou de de linker- en de rechtermuisknop, deze verschillen in hun drukgevoeligheid op een opvallende wijze. De rechter is een wat snellere, makkelijkere klik, terwijl de linker zichzelf niet zo maar per ongeluk in laat drukken. Een goede graad steviger in de aandruk, zo voelt het. Dit verschil sluit uiteraard perfect aan op de liefhebbers van (tactische) schietspellen, waarbij het richten van je wapen razendsnel moet kunnen gebeuren, maar je niet roekeloos met je schoten om kan gaan. Een welkome toespitsing op de gamer. Bijkomend voordeel zijn ook dat de toetsen beschikken over switches van Omron, die gegarandeerd twintig miljoen drukcyclussen mee moeten gaan. Future proof is het themawoord dan ook niet voor niets.

Het ‘aandraaien’ van het scrollwiel is evenals een genot voor de gamer met een specifieke smaak. De gehele arm kan uit het Exoframe geduwd worden, waarna het wieltje qua textuur te veranderen is en dus ook het scrollwiel getweaked kan worden qua gevoeligheid. Persoonlijk houd ik van een lekker streng scrollwiel, met een stevige en goed voelbare feedback in de draai. Helaas voor mij is dit een wat minder populaire voorkeur (kijkend naar het huidige aanbod in game-muizen), met de R.A.T. Pro X kon ik echter alsnog de gewenste stugheid instellen. Dat, in combinatie met het robuuste, metalen wieltje om de basis heen: voor mij zonder meer de beste scroll-ervaring die ik tot nu toe heb mogen bedienen. En ja, eigenlijk is het best zielig dat ik dat zie als een soort mijlpaal in mijn miezerige bestaan.

Alien-kotsgroen gevaarte

Dan rest ons enkel nog het uiterlijk van de R.A.T. Pro X, en die is op zijn zachtst gezegd wel enorm uitgesproken. Uiteindelijk, kan het allemaal lekker in de hand liggen, maar het gevaarte oogt nog steeds als een soort minuscule Transformer op je muismat. Ergens enorm stoer, anderzijds ook iets waar je niet publiekelijk mee gezien wil worden als je ouder bent dan twaalf jaar. Maar stiekem geniet ik toch ook wel van de designoverwegingen van Mad Catz. Bijvoorbeeld de subtiel touch van koolstofvezel, de Halo-achtige patroontjes en nota bene een skelet van magnesium (want, lichter dan aluminium) voor het Exoframe. Allemaal met een hoogwaardig niveau van afwerking. De combinatie van al die kwalitatieve keuzes zorgt ervoor dat je de overige stukjes plastic kunt vergeven. Zo kon ik het voor lief nemen dat de duimknoppen wat goedkoper aanvoelen en eigenlijk ontbreken aan een fijne klik.

Wel kan het kleurenschema van de nieuwe R.A.T.-muizen een mogelijke afkeer opwekken. De muis wordt momenteel alleen geleverd met de wat schreeuwerige en alien-kotsgroene accenten. De rechtermuisknop, de gevlochten kabel en ook andere, kleinere accenten steken hard af tegen de donkere basiskleuren en het metaal. Het zal ook niet snel bij de kleurkeuze van je systeem of andere randapparatuur passen. Het smeekt om aandacht. Ergens zorgt dat er wel weer voor dat de R.A.T. Pro X zijn eigen mannetje staat op je bureaublad, maar in de toekomst zouden wat subtieler gekleurde uitvoeringen ook zeker welkom zijn. Dit zien we echter wel vaker bij deze fabrikant: het eerste model komt in één kleur en, nadat de succesformule bewezen is, volgen andere uitvoeringen. Mad Catz, ik raad matwit met GamersNET-blauwe accenten aan. Make it happen.

Conclusie

Wat rest is de hamvraag. Is Mad Catz’ R.A.T. Pro X echt de muis van de toekomst? Tot op een zekere hoogte wel. Deze Transformer-muis is veruit een van de meest aanpasbare modellen op de markt en bewijst bovendien vooruitstrevend te zijn. De verwisselbare sensor maakt het dat de Pro X zich daadwerkelijk als future proof kan bestempelen. Daarnaast zijn de ‘strafe axis’ en het aandraaien van het scrollwiel functies die graag verder doorgevoerd mogen worden op toekomstige, andere muizen. Daartegenover staat wel dat dit model ongekend prijzig is en dat niet iedereen kan leven met de opzichtige ontwerpkeuzes. Het is een flinke afweging, maar het gaat dan ook om één van de meest futuristische gadgets die een gamer zich kan wensen. Tot in de puntjes aan te passen naar je smaak en de vorm van je hand, helaas iets minder qua prijs of accenten. Daar moet je dan wel weer mee kunnen leven, of gewoon wachten op die matwitte uitvoering met GamersNET-blauwe accenten…

  1.   
    Callofdeepak's avatar

    Kotsgroen hahaha

  2.   
    morkop006's avatar

    Zeer goede uitgebreide review, top! Zelf vind ik verwisselbare sensoren onzin en pure geld verspilling. De 3310 is er al sinds 2013 (dacht ik, wellicht eerder) en de twin eye is er ook al een tijdje. Er zijn namelijk niet zo veel verbeteringen meer de afgelopen tijd. Voornamelijk een hoop optisch zijn al flawless. Dus snap niet de toegevoegde waarde van een “upgrade” als er nauwelijks verbeteringen zijn.

  3.   
    Leukste's avatar

    Mooi groen is niet lelijk. Maar dit is duidelijk een ander soort groen. 😳

  4.   
    MikeGevers's avatar

    De Mad Catz R.A.T. Pro X, dé muis voor Saint Patrick’s Day 8)

  5.   
    Tom's avatar

    @morkop006 Thanks! En wat je zegt, klopt natuurlijk ook wel. Voorlopig zou een ‘upgrade’ overbodig zijn, maar de muis is dus wel gebouwd voor een mogelijke toekomst waarin er wél weer grote sprongen op het gebied van sensoren worden gemaakt. Tenminste, als Mad Catz dan dit model nog herinnert en een verwisselbare module ervoor maakt.

  6.   
    Thomsnov's avatar

    Mooie muis. Ik wil m zeker wel winnen

  7.   
    jorisboots's avatar

    Ik koop liever een goedkopere muis maar wel interessant dat dit er is