Review: Tom Clancy’s The Division

Zelden werd een nieuwe IP zo doeltreffend gehyped. Ubisoft vond tijdens de E3 van 2013 met de onthulling van Tom Clancy’s The Division ineens een regelrechte shortcut naar het hart van vrijwel iedere gamer. De belofte op een diepgaande tactische multiplayer-shooter, die zich ook nog eens afspeelt in een interactieve online wereld, het post-pandemische New York. Waar hadden we nog meer op kunnen hopen? Het idee deed velen al watertanden en hun vingers jeuken, en over de span van dik twee jaar groeide dat enthousiasme als een gelukzalig gezwel in onze hoofden. Met elke mooie ontwikkelambitie of strakke trailer weer een klein beetje.

Nu is The Division eindelijk hier en kunnen we volop aan de slag met het beloofde walhalla van de tactische online shooters. Zouden we ons daadwerkelijk ietwat te veel op hebben laten hitsen voor dit spelletje of is The Division het hype-gezwel gewoon dubbel en dwars waard?

Pokke(n)game

Wie zag het aankomen? De ooit zo onschuldig lijkende pokken zijn geëvolueerd en “they’re better than ever”! Een nieuwe variant van het virus is dodelijker dan ooit en verspreid zich nota bene veel gemakkelijker, met name via het briefgeld. En die Amerikanen houden wel van wat ‘dough’. Terwijl de ziekte in omvang toeneemt, valt langzaamaan de Amerikaanse maatschappij uiteen. Mislukte quarantaines, meer en meer sterfgevallen en ook de vele straatbendes zien hun kans om de situatie naar hun hand te zetten. Het eens zo statige New York verandert over verloop van een aantal dagen in een haast post-apocalyptisch slagveld. Een kil terrein waar vechten voor je leven de klok slaat. Hoog tijd om de agenten van The Division om de zaakjes op orde te brengen en de maatschappij een laatste kans te geven, hier in het zwaar getroffen Manhattan. Jij en je vrienden stappen in de schoenen van deze tactische stadsbevrijders om het leger een handje te helpen, de gevaren van bendes te elimineren en zoveel mogelijk overlevenden te redden. Al met al een pokke-klus dus, maar vermakelijk dat het is…

Een eigen epos

In de basis is The Division voornamelijk een shooter, zij het dat deze veel gameplay-elementen leent van een grote online role-playing game. Confrontaties worden veelal opgelost met lomp geknal, maar over verloop van tijd krijg je meer en meer mogelijkheden om je karakter naar je eigen smaak te verbuigen. Niet alleen door deze uit te dossen met nieuwe of gemodificeerde wapens en gear, maar ook aan de hand van specifieke vaardigheden en perks. Denk aan handige gadgets om in te zetten voor jou en je team of verbeterde statistieken om je eigen speelstijl mee te versterken. Echt enorme skilltrees zijn het niet, maar er is meer dan genoeg keuze om mee te experimenteren of om uit te bouwen tot jouw ultieme strijdformule.

Het opbouwen van je eigen unieke personage loopt parallel aan de heropbouw van de maatschappij. Tot op zekere hoogte dan. Je eigen ‘Base of Operations’ staat symbool voor je progressie in de game, een beetje zoals de Paladin dat deed in Splinter Cell: Blacklist. In verschillende vleugels van dit herbestemde postkantoor kun je de veilige haven voorzien van doelgerichte uitbreidingen. Elke ‘gekochte’ upgrade ontgrendelt op haar beurt weer nieuwe vaardigheden of gadgets voor jouw karakter. Door verhalende missies te voltooien en op zoek te gaan naar de juiste confrontaties, kun je de benodigde materialen verzamelen en langzaamaan je speelstijl uitbreiden en verbeteren. Op die manier heb je vaak genoeg motivatie om juist het één of het andere slagveld in de wereld te betreden: vrijwel alles dat je doet voor Manhattan helpt jou weer om sterker te worden op de voor jou belangrijke fronten.

Zodoende creëer je een unieke, eigen ervaring voor jezelf in The Division. Iets wat naar mijn idee toch een zekere opluchting bleek, aangezien de ervaring qua verhaal wellicht wat karig af kan steken. Uiteraard is de game gezegend met een fantastische backstory, maar niet zo zeer met een epische queeste om zelf in te schitteren. The Division is immers een online ervaring en dat elimineert noodgedwongen de potentie voor echt meeslepende storytelling. Uiteraard zijn er legio cutscenes die je netjes introduceren in de nieuwe wereld, maar verder laat de game zich vooral vertellen door veel audiofragmentjes van je SATCOM, een bijzonder grote hoeveelheid verschillende verzamelvoorwerpen en een paar dozijn bewijsvideo’s die je vrijspeelt bij specifieke missies. Op deze manier komt het verhaal wel aan de man, al is het misschien op een wat gedoseerde manier. Uiteraard komt dit de online sferen wel ten goede: iedereen beleeft Manhattan op zijn of haar manier, zonder dat een intrigerend of asymmetrisch plot de ervaring van verschillende spelers kriskras door elkaar laat lopen.

Geniet met maten

Want in wezen is The Division natuurlijk een snoeiharde multiplayer-ervaring. Al was een episch verhaal nog zo meeslepend geweest, het zou zonder meer verbleken tegenover de fantastische gameplay die The Division biedt als de game met vrienden gespeeld wordt. De hoofdnoot van de game is gewoon een waar genot voor liefhebbers van tactische shooters. Doordat elke agent zijn eigen speelstijl en sterke eigenschappen heeft, wordt het mogelijk om gezamenlijk één allround eenheid te vormen. Combinaties van verschillende technologie en wapens leiden tot effectievere vuurgevechten en een nog gaver samenspel. Elke missie, zelfs het gewoon ronddwalen door Manhattan, wordt op die manier een intense wijze waarop je de urban warfare van de game kunt ervaren.

Goede communicatie is dan ook bijna een vereiste om zoveel mogelijk uit de game. Niet alleen met het doorgeven van de locatie van vijanden, maar ook door allereerst een goed plan van aanpak te bedenken. Wie is de hospik? Welke gadgets sluiten mooi op elkaar aan? Wie van jullie heeft eventueel nog een dikke sniper op zak? Door elkaars uitrusting af te stellen op het gehele team verhoog je de kans op slagen enorm. En dat voelt simpelweg ontzettend tof aan. Door de rollen goed te verdelen wordt ieders eigen personage optimaal benut en kun je daaropvolgend weer genieten van heerlijk gecoördineerde rellen met de crimineeltjes.

Keihard knallen, ook op elkaar

De shootouts op zichzelf zijn ook noemenswaardig aspect van de game. Elke nieuwe confrontatie vraagt spelers niet alleen om hun mannetje te staan als het aankomt op precisie en vuurkracht, maar ook een zekere vorm van tactiek en communicatie. De vijandelijke AI is immers ook goed uitgewerkt in The Division. Tegenstanders gebruiken, net als jezelf natuurlijk, de omgeving en beschutting daarin voor hun eigen voordelen. Lompe soldaten proberen je te flankeren, sluipschutters trekken vanzelf naar hogere grond en ondertussen bestormen de brute krachten je head-on. Alleen door de rollen evenredig te verdelen en de zaakjes vooraf aandachtig te analyseren en uit te denken met je strijdkameraden, maak je de beste kans. Al heb je nog zo’n zieke shotgun gevonden, het is juist de kunst om te weten wanneer en waar je hem in moet zetten, anders leg je alsnog het loodje.

Maar mocht je even genoeg hebben van het opruimen van generieke AI-soldaten en het bij elkaar houden van de restanten van de New Yorkse samenleving, dan is uiteraard de bejubelde Dark Zone een heerlijke uitvalsbasis. Deze extra pittige regio kent de beste loot uit de game en de zwaarste tegenstanders, maar tegelijkertijd is het de enige plek waar mede-agenten van The Division zich tegen elkaar kunnen keren. De hier gevonden wapens en uitrusting moeten namelijk eerst middels een helikopter teruggescheept worden naar de ‘veilige’ wereld en gedurende die handelingen kunnen andere online spelers je dwarsbomen voor hun eigen sadistische genot. Elke speler die ooit je strijdbroeder leek, kan zich hier plots tegen je keren en ‘Rogue’ gaan in de hoop jouw inventory te plunderen. In de Dark Zone sterven resulteert daarnaast in grotere penalty’s voor de voortgang van je ervaringspunten, waardoor je hier ten alle tijden op scherp dient te staan. Paranoïde wordt je er haast van, maar lekker dat het is. Naast een heerlijk teamgevoel met je (echte) kameraden resulteert de Dark Zone in een met adrenaline gevulde rit, met de bijbehorende beloningen van dien.

Eindeloos grinden of afhaken bij herhaling?

Waar stopt The Division echter? Wanneer is het klaar met de pret? Het idee is uiteraard dat game evolueert en de speler continu bezig blijft houden met nieuwe uitdagingen, maar in wezen kunnen we natuurlijk spreken van een level cap. Het ultieme hoogtepunt in je game-progressie is momenteel Level 30. Vanaf het bereiken van die piek in de ranglijsten, kun je de laatste nieuwe missies wel achter je laten en uiteraard is je eigen Base of Operations alweer aardig uitgedost. Met het vrijspelen van deze ‘endngame’ houdt The Division je vooral gaande met dagelijkse uitdagingen en de kans op volledige dominantie in de Dark Zone, maar veel meer dan dat heeft het ook niet om het lijf. Het komt vooral neer op oude missies dunnetjes overdoen in een hogere moeilijkheidsgraad en nog eventje grinden om de beste uitrusting te kunnen verzamelen, craften of upgraden. En dat vormt mogelijk een obstakel voor een aantal gamers. Hoewel de vele vuurgevechten ten alle boeiend blijven, kan de structuur van missies zichzelf wat gaan herhalen.

Weliswaar zijn vrijwel alle opdrachten gebonden aan andere locaties en verhalen, maar in de kern komen ze vaak neer op doeltreffend je magazijn leegknallen, munitie verzamelen en weer een stukje doorlopen of klimmen, om het daarna nog een keer te doen. Zelf vond ik deze repetitie nauwelijks storend (het is immers ook zo vermakelijk in groepsverband), maar ik kan me voorstellen dat het sommige spelers uiteindelijk toch doet vervelen. Gelukkig kunnen zij de lengte van The Division nog enigszins oprekken met het op zoek gaan naar alle verschillende collectibles, waardoor je uiteindelijk het complete achtergrondverhaal van het post-pandemische New York bij elkaar puzzelt. Een iets minder hectische bezigheid, maar bij uitstek een perfecte kans om de prachtige omgevingen te verkennen en je te verdiepen in wat er achter alle oorlogsvoering schuilt.

Post-pandemische prikkel voor het oog

Want ook dat kan ik niet ongerept laten: de grafische pracht waarin The Division zichzelf waant. Ontwikkelaar Massive Entertainment is met vlag en wimpel geslaagd als het aankomt op het neerzetten van een aantrekkelijk, doch uitgestorven, Manhattan. Tussenstraatjes zijn lekker benauwd, tal van gebouwen zijn ook van binnenuit te verkennen en de grote open ruimtes worden vaak gehuld in prachtige weersomstandigheden. Denk aan een dun laagje sneeuw dat in de nacht op een verlaten vista valt, een witte jas op alle knusse kerstverlichting. Of metrostations waar bandieten zich warmhouden met vuurvaten en tentenkampjes. Om de knus uitgedoste veilige havens niet te vergeten, zij het een behaaglijk riool of een gezellige taverne.

De vele regio’s hebben elk een eigen overkomen, maar zijn stuk voor stuk voorzien van ontzettend veel oog voor detail en realistische licht- en weerseffecten bovendien. Soms wil je nog zo graag door naar je volgende shoot-out of optionele missie, maar móét je gewoon even stilstaan bij de pracht van alles wat zich daartussen begeeft. Het levert de broodnodige rustmomentjes en wat sfeervolle balans tussen alle tactische hectiek die The Division juist zo sterk maakt.

Het zal geen verrassing meer vormen, maar Tom Clancy’s The Division is gewoon een ijzersterke online shooter. Dat het verhaal af en toe wat oppervlakkig blijft en de missies generiek, maakt eigenlijk geen barst uit voor iedere gamer die gewoon wil genieten van een epische en tactische ervaring. De wijze waarop je een Division-agent naar je eigen hand kunt zetten met uitrusting, toffe gadgets en natuurlijk brute wapens is ongekend diep en dat maakt de game ook zo vermakelijk. Elke speler beleeft het spel op een eigen manier met zijn of haar unieke speelstijl en zodra meerdere spelers zich bij elkaar aansluiten, wordt het pas echt goed vertier.

Hoe je gezamenlijk en gecoördineerd de straten schoonveegt, op avontuur gaat naar meer backstory of een kans waagt compleet paranoïde te worden in Dark Zone: het komt allemaal samen in één heerlijke achtbaanrit waarin je urenlang gelukzalig vast kunt zitten. En ondertussen ben je continu in de weer om voor jezelf de ultieme character build op te bouwen, zij het met nieuwe loot en vaardigheden of door veel te experimenteren met crafting en modificaties. We kunnen er niet langer omheen: The Division is gewoon uitgegroeid tot een immens verslavende ervaring. Een dikke aanrader voor elke vriendengroep met een voorliefde voor goed teamwork. Een tactische shooter van epische proporties. Een verdomd goede reden om razend te worden op je maten als ze hun rol niet kunnen vervullen. En ja, het is het hype-gezwel dubbel en dwars waard geweest.

• Diepgaande shooter
  • Verslavende RPG-elementen
  • Heerlijk in teamverband
  • Prachtig en sfeervol

• Missies missen variatie
  • Verhaal blijft wat vlak
  • Endgame mogelijk te kaal

9

1.
    Moodey's avatar

Waarom blijft mijn scepsis op Ubisoft en deze game na alle reviews nog steeds…

2.
    GamerJaime's avatar

Ik zit er nu zo’n 24 uur in heb flink wat missies met mijn broertje samen gespeeld wat inderdaad erg leuk is maar ik heb er nog meer uren alleen ingestoken en ondanks dat ik constant hetzelfde aan het doen ben verveelt het om de een of andere reden gewoon niet. De game is inderdaad prachtig, de shootouts zijn supertof, de AI is fantastisch en het geluid van die guns is geweldig! Iedere keer als ik in een vuurgevecht terecht kom en als enige levend het strijdtoneel weer verlaat voel ik me echt een badass! Echt een verslavende top game! Zeker niet perfect maar ik kan me goed in dit cijfer vinden. B

3.

Die scepsis zal wel komen door de tegenslagen die Ubisoft heeft gehad met grote titels in het verleden. Downgrades, overdreven hypes, problemen met uPlay, dat soort zaken.

Wat mij betreft flikt Massive Entertainment het wel om alsnog door die scepsis heen te breken. De game is weliswaar enigszins gedowngrade en oude trailers zijn ook niet honderd procent representatief voor het uiteindelijk product, maar je kunt er niet omheen: voor veel gamers is The Division gewoon heerlijk vertoeven in een verslavende, open wereld. Zowel de RPG- als de shooter-elementen in de game zijn gewoon ontzettend goed uitgedacht. Een beetje liefhebber van tactische shooters en goed samenspel kan hier gemakkelijk tientallen plezierige uren in kwijt.

4.
    stan_the_manNL's avatar

Ik wil de game graag kopen maar ik twijfel alleen nog omdat ik meer een singleplayer guy ben. Kan iemand vertellen in hoeverre het leuk is om de game singleplayer te spelen?

Ik game vaak in korte sessies en een multiplayer co-op game vind ik vaak lastig omdat ik wil kunnen stoppen wanneer ik wil. Daarom ben ik ook niet aan Destiny begonnen omdat ik het niet zag zitten om “verplicht” 3 uur achter elkaar te zitten en anders heb je alles voor niks gedaan. Is dit ook zo in the division?

5.

Een beetje rondwandelen en wat simpele encounters oppakken kan prima in je eentje, maar de game gaat aanzienlijk sneller als je in groepsverband werkt. Sommige missies die de game als ‘te behalen’ bestempeld voor jouw level, zijn haast niet te doen zonder wat goede back-up. Hetzelfde geldt voor de Dark Zone, vooral in de moeilijkere regio’s.

Handig is wel dat je voorafgaand aan elke grote missie (of in de Safe Havens) matchmaking kan inzetten om tijdelijk wat vrienden van het internet te plukken. De communicatie is dan niet altijd even scherp, maar je hebt in ieder geval wel snel een partner om de moeilijkere opdrachten mee te voltooien. Als je echter liever een complete singeplayer-ervaring prefereert, is The Division misschien geen game voor jou. De beste ervaring krijg je toch door samen te spelen, dat maakt de game je wel snel duidelijk.

6.
    stan_the_manNL's avatar

Bedankt voor je reactie Tom! Hoe lang duren missies ongeveer? Ik heb geen probleem met een matchmaking systeem om met random mensen even een missie te doen maar is het zo dat deze 3 uur kan duren (zoals bij Destiny het geval was bij die raids) of duren ze minder lang?

7.

Het verschilt een beetje per geval. Lokale side missions in de verschillende districten variëren van 10 tot 20 minuten. De grotere en vaak wat verhalendere missies zijn schaarser, maar kunnen ook tot een half uur in beslag nemen. Echt heel veel langer dan dat zal het niet worden, tenzij je vaak het loodje legt of in de penarie komt te zitten ergens in een lastige wijk in de Dark Zone.

8.
    stan_the_manNL's avatar

Ik denk dat ik vanmiddag maar naar de lokale gameboer moet;)

9.
    mheiden21's avatar

The Division leent zich prima voor mensen die graag solo alles willen ontdekken, je moet alleen je uitrusting, perks, talents en skills daarop instellen zodat je jezelf kan redden.
    Echter zodra je de missies op hard / challenge wilt gaan spelen ga je wel verlangen naar een partner of partners.
    Ik vind het een sublieme game en Ubisoft verdient nu zeker een dikke pluim.

Overigens wat betreft het verhaal, na elke main missie speel je een nieuwe video vrij, deze kan je op eigen gelegenheid bekijken via je menu of BoO.
    De video’s passen heel goed bij de game, je bent immers een agent die op zoek is naar bewijsmateriaal. Op die manier zijn er dus ook na elke main missie, nieuwe bewijsmaterialen elk gebracht op hun unieke manier. Overigens zijn er ook vaste cutscenes in je base of operations.

10.
    stan_the_manNL's avatar

Thanks voor de aanvulling Michael! Ik ga hem nu toch maar echt kopen.

11.
    bjorntukkertje's avatar

Mwah, niet mijn game denk ik xD

12.
    matdriks's avatar

Ik heb beelden gezien in vergelijking tot de echte stad. Dat zag er erg indrukwekkend uit. Zou tof zijn om het te spelen op een nieuwe To

13.
    tomson71's avatar

Het spel is zekers heel gaaf, alleen vind het persoonlijk wel echt een spel om met meerderen te spelen, in je eentje vind ik het toch wat minder, het spel is er in mijn ogen echt voor gemaakt om met meerderen te spelen, gelukkig duren de missies zelf niet echt lang.
    Heb er zelf ook een hekel aan om 2-3 uur in een missie of dungeon te zitten, ben ook meer iemand die wil stoppen wanneer ik daar zin in heb, niet wanneer het spel vind dat je moet stoppen….
    Heb er nog niet zo gek lang op zitten, maar het spel heeft echt een shitload aan opties om vrij te spelen, en gear/loot freaks zullen zich er echt wel mee vermaken.
    Het enige nadeel dat ik er eigenlijk aan heb ondervonden is dat alles wel heel erg op elkaar lijkt, als je buiten rondloopt bedoel ik, maar ja dat is slechts een mening, hoeft voor iemand anders geen nadeel te zijn.

14.
    Kamelot2's avatar

Goede review. Ik had zelf een 8 gegeven. Het is zeker een goed spel vooral omdat dit geheel nieuw is. Merk wel dat er te veel eentonige missies zijn. Het is niet heel storend maar merk wel dat ik op een gegeven moment toch zoiets had van komt er nog iets nieuws. Verder vind ik het grafische gedeelt wel oké. Vond toch sinds de onthulling dat er gedowngrade is. Verder is de sfeer er zeker aanwezig. Vind de setting erg gaaf. Had wel een groter map verwacht, hopelijk word dit ook nog vergroot. Zoiets als dit zouden ze ze moeten maken dat je ook naar andere landen zou kunnen gaan of zelfs daar te beginnen. Begin in Duitsland of Brazilië enzo. Dat zou zo gaaf wezen. Niet dat dat er ooit komt. Word veel te groot natuurlijk maar zou gewoon gaaf wezen in zombie setting of zoals the division. Ik praat te veel met allemaal vage fantasieën haha.

15.
    Kaiszer's avatar

Het is een dijk van een game… Geniet er nog steeds van, ook al heb ik de game bijna helemaal uitgespeeld qua main en side missies.