De persconferentie van EA op de E3 van 2015 bevatte met games als Mass Effect: Andromeda, Mirror’s Edge: Catalyst en Star Wars: Battlefront en de diverse sportgames natuurlijk het nodige geweld. Tussen al deze AAA-titels in onthulde Electronic Arts echter ook een ander kleiner project: Unravel. Martin Sahlin, creative director bij de kleine Zweedse studio Coldwood, stal met tonen van het wollen poppetje Yarny direct de harten van velen en nu kan je eindelijk zelf op avontuur met deze rode held.
Rode draad
In de platformer Unravel ga je met Yarny op avontuur in het prachtige Zweedse landschap. Niet alleen is deze wollen Yarny ongelofelijk schattig, hij heeft ook de nodige impact op de gameplay. Yarny sleept namelijk constant een rode draad met zich mee en dit stukje garen kun je op allerlei manieren gebruiken. Je kunt eraan slingeren om op hoger gelegen platformen gebruiken, het als een lasso gebruiken om je naar onbereikbare plaatsen toe te trekken of naar beneden abseilen om op lastige plaatsen te komen. Waar die rode draad enerzijds een enorm handig hulpmiddel is, is het tegelijkertijd ook een flinke beperking voor Yarny. De wollen draad is namelijk niet oneindig lang en hier dien je dan ook rekening mee te houden. Naar mate je verder loopt, verliest Yarny steeds wat meer wol, totdat er bijna niets meer over is van het olijke mannetje.
Hoewel je tijdens het platformen wel redelijk kunt gaan en staan waar je maar wilt, zal je voornamelijk in de puzzelsecties soms op efficiënte wijze met je beschikbare draad om moeten gaan om toch bij de volgende spijker met nieuwe wol te kunnen komen. Gedurende de levels worden nog enkele nieuwe puzzelelementen geïntroduceerd, maar echt heel schokkend is dit allemaal niet. Toch gaat Unravel nooit echt heel herhalend aanvoelen, wat natuurlijk mede komt door de beperkte speelduur. Met het doorspelen van de twaalf levels zal je zo’n zes à acht uur bezig zijn, een prima lengte voor de twintig euro die je voor Unravel betaalt.
Gedurende Yarny’s avontuur voelt de game bij vlagen wel wat inconsistent aan. Zo kun je de rode draad tussen twee punten spannen om een trampoline te creëren, maar dit werkt dan weer niet altijd. Het beperkt zich veelal tot plaatsen waar je daadwerkelijk zo’n trampoline nodig hebt om verder te kunnen en niet tot alle mogelijke posities. Daarnaast is de levelopbouw ook vrij inconsistent, de moeilijkheidsgraad wisselt nogal tussen de diverse levels. Waar een game logischerwijs steeds wat lastiger wordt, omdat je de gameplayelementen steeds beter onder de knie krijgt, is dat bij Unravel niet echt het geval. Hoewel de game wel eenvoudig start, is het derde level bijvoorbeeld een stuk lastiger, terwijl het vierde level relatief simpel is. Naar mate je het einde benadert, wordt de game ook niet meer echt ingewikkeld. Dit komt dan weer mede doordat er geen grootse veranderingen in gameplay of nieuwe puzzelelementen geïntroduceerd worden, waardoor je het puzzelplatformen van Unravel inmiddels wel door hebt.
Barst van de sfeer
Waar de levelopbouw van Unravel qua moeilijkheidsgraad dus niet helemaal perfect in elkaar zit, steekt de opbouw op het verhalende vlak wel subliem in elkaar. Middels een fotoalbum, waarbij je na het voltooien van ieder level steeds nieuwe foto’s vrijspeelt, volg je de herinneringen van een familie van het prille begin tot het sombere einde. Je wandelt door de prachtige natuur van Zweden, die haast fotorealistisch is weergegeven, en de omgevingen veranderen naar mate het verhaal een minder vrolijke wending krijgt. Terwijl een doorweekte Yarny door de regen banjert of zichzelf door de sneeuw heen worstelt, heb je al heel wat avonturen met het ventje meegemaakt en begin je oprecht medeleven te ontwikkelen. Dit wordt nog eens versterkt doordat de game er niet alleen prachtig uitziet, maar ook op sublieme wijze wordt ondersteund door de muziek. Of het nu een spannende situatie is, een vrolijk moment of een sneu fragment, de muziek weet iedere situatie op grootse wijze te begeleiden en zorgt er mede voor dat Unravel enorm sfeervol is.
Conclusie
Tijdens de E3 van 2015 sprak EA met grote woorden over een emotionele en zeer creatieve ervaring, gecentreerd rondom een klein personage met een groot hart. Het ging hier niet om een nieuwe AAA-titel, maar om de platformer Unravel. Toch blijken deze woorden niet gelogen, want het Zweedse Coldwood heeft met Unravel een prachtige ervaring neergezet die gedragen wordt door de schattige rode held Yarny. Hoewel de game niet perfect is, zo zijn de moeilijkheidsgraad en gameplay-mogelijkheden wat inconsistent, is Unravel een zeer vermakelijke platformer, waarbij Yarny je weet te raken op zijn eigen unieke wijze.