Horizon: Zero Dawn Fast Forward 2016

Jarenlang mochten we diverse Killzones verwachten van ontwikkelaar Guerrilla Games, maar eindelijk stapt het Amsterdamse bedrijf af van de shooter franchise en introduceert het iets nieuws. Horizon: Zero Dawn moet het nieuwe paradepaardje van Guerrilla worden, een game waarin de wereld verscheurd is door mechanische dinosauriërs en de mens gedwongen is te overleven als in de prehistorische tijd. Krijgen we in deze Fast Forward een warm gevoel of lijden we kou in een donkere grot?

De horizon verbreden

Het concept van Killzone kennen we inmiddels wel en we mogen daarom blij zijn dat Guerrilla Games hier van afstapt. Killzone: Shadow Fall was een prima shooter, maar de serie mag overduidelijk wel even in de ijskast. Horizon: Zero Dawn gaat gelukkig iets heel anders doen, want de game is namelijk een open wereld actie-RPG in een wereld waar de mens te lijden heeft. Door een nog niet te benoemen situatie hebben robots, qua uiterlijk een eigen interpretatie van dinosauriërs, de aarde overgenomen en delft de mens het onderspit. Er zijn overlevers en Aloy is er één van, een roodharige dame die de onderdrukking probeert tegen te houden. Maar nee, niet met geavanceerd wapentuig, mitrailleurs of raketlanceerders. Oh nee, met pijl en boog, speren en door vallen te zetten moet er tegen deze enorme mechanische bulken gevochten worden.

Kleurplaat

Het eerst wat opvalt als we screenshots en video’s bekijken van Horizon, namelijk de kleuren. Het palet van duizenden, al dan niet miljoenen kleuren, is uit de kast getrokken om de game recht tegenover Killzone te zetten. Die serie was over het algemeen behoorlijk grauw, buiten Shadow Fall die eindelijk wat vrolijker oogde op sommige punten. Om het een open wereld is waar je rond kunt lopen, zul je vooral de natuur in trekken, bergen beklimmen en veel bomen en open gebieden tegenkomen. In de beelden die we zagen komen de kleuren sterk naar voren, alsook die van de personages. Het rode haar van Aloy, maar ook de kleren die prehistorisch lijken geven meer ambiance aan het spel.

Naast alle kleuren die we tegenkomen, mogen we zelf uitzoeken wat we moeten doen in Horizon: Zero Dawn. Je krijgt geen hints op je bord geschoven, maar je hebt de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. En hoe moet je die enorme dino dan verslaan? Verzin maar een strategie, lijkt het credo van Guerrilla Games. Je waant je David Attenborough in de RPG, waarbij je op een creatieve manier zelf op zoek moet naar wapens, zelf vallen moet leren zetten en moet uitvogelen hoe bepaalde robots te verslaan zijn. Elke robot dino-soort communiceert en gedraagt zich tevens op een andere manier, waardoor je dus echt met beide benen op de grond moet staan.

Primitief

Maar als er mechanische dinosauriërs rondlopen, dan zou je als protagonist met je vrienden toch ook moderne wapens moeten hebben. Daar heeft de ontwikkelaar dus een antwoord op, waarom wij met simpele wapens door Horizon zullen wandelen. Vanwege het simpele feit dat het primitieve gevoel dan verloren gaat. In prototypes van de game werden ook machinegeweren gebruikt, maar al snel bleek dat het een ordinaire ‘spray and pray’-shooter zou worden. Juist door de simplistische wapens en weinig kennis over technologie, en dat de mensen geen idee hebben wat er gebeurt en hoe de machines werken, maakt het dat de game dieper en lastiger lijkt te gaan worden. De kwetsbaarheid maakt het spannender.

Wel mogen we mounts in de game verwachten, ofwel vervoersmiddelen buiten de benenwagen. Waarschijnlijk wordt de wereld in de RPG behoorlijk groot, waardoor alles lopen niet te doen is. Helaas wil de ontwikkelaar tot op heden niets kwijt over wat de mounts zullen worden. Krijgen we paarden, creëren de primitievelingen eigen voertuigen of mogen we toch op machtige dino’s gaan rijden? Het blijft een grote gok, maar gebrek aan details maakt het wel interessanter.

Voorlopige conclusie

Blij dat ik ben met de komst van een totaal andere game uit handen van Guerrilla Games. Het concept van Horizon: Zero Dawn ziet er veelbelovend uit, maar eigenlijk weten we nog te weinig van het spel om er op een eerlijke manier lovend over te worden. Informatie en beelden blijven deels op de oppervlakte steken en wij vragen ons al af of Horizon überhaupt 2016 gaat halen. Het idee van mechanische dinosauriërs tegen primitieve mensen in een open wereld, met de stoere dame Aloy als protagonist. De gameplaybeelden ogen fantastisch, maar wij zien graag nog wat meer diepgang en informatie over de RPG voordat het ons heet onder de voeten wordt.

  1.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Hoop echt dat deze game 2016 gaat halen!

  2.   
    Bram_M99's avatar

    Ik kijk echt enorm uit naar deze game, hoewel er nog weinig informatie over bekend is mag hij van mij in het vuur staan. De setting spreekt mij ook enorm aan.

  3.   
    MisterMDW's avatar

    Hoop zo dat deze game gewoon een release krijgt tussen de najaars line up!
    Eerder is natuurlijk ook fijn! 😀

  4.   
    Ryan2000's avatar

    Word zeker een super gave game! kannie wachten 🙂

  5.   
    Daniel Z's avatar

    ”Bram_M99″ schreef, "Ik kijk echt enorm uit naar deze game, hoewel er nog weinig informatie over bekend is mag hij van mij in het vuur staan. De setting spreekt mij ook enorm aan."

    Wilde ik eigenlijk ook graag doen, maar door enig gebrek aan informatie en beelden kan ik niet anders dan een twijfel neerzetten. Ik ben heel stoked, toch moet ik een beetje pas op de plaats houden.