For Honor Fast Forward 2016

Op de E3 van 2015 werd For Honor aangekondigd, een multiplayergame die Middeleeuwse gevechten simuleert: je gaat als Europese ridder, Scandinavische Viking of Japanse samoerai de strijd aan tegen de andere facties. Zo bepaal je voor eens en voor altijd het antwoord op de vraag wie nou eigenlijk de sterkste krijgers uit de geschiedenis zijn. De game is ontsproten aan het brein van Jason Vanderberg, een van de meest bad-ass gameontwikkelaars op aarde, die hiermee een nieuw genre op de kaart wil zetten. Of wij denken dat hem dat gaat lukken, lees je in deze Fast Forward.

Lomp en bruut

For Honor kent natuurlijk een sterke nadruk op de combat en tactiek. Sterker nog, het zijn zo’n beetje de enige prominente elementen in de game. Deze zijn dan ook tot in de kleinste puntjes uitgewerkt, maar je zult in principe opnieuw moeten leren omgaan met je controller of toetsenbord en muis: omdat de combat zich focust op realistische, losse bewegingen, is de besturing vaak moeilijker dan bij andere games.

Iedereen die wel eens een serie als Game of Thrones of Spartacus heeft gekeken, weet dat het niet verstandig is om je schild te laten zakken in een zwaardgevecht. Dit is ook in For Honor het geval: als je wilt overleven, moet je constant je schild omhoog houden en op je hoede blijven voor aanvallen van je tegenstanders. Echter, zo simpel als het omhoog houden van je schild is het niet in deze game. Je moet namelijk ook aangeven vanuit welke richting de aanval komt die je wilt blokkeren: links, rechts of boven. Wie wil overleven moet over meer nadenken dan alleen een knopje voor je schild.

In het kort komt het er dus op neer dat je niet alleen moet focussen op je aanval, maar ook vooral op je verdediging. Wat dat betreft lijkt het dus wel een beetje op een nog uitgebreidere versie van de combat van Dark Souls (zonder de magische objecten): traag en log in de besturing, maar het is o zo bevredigend als je je zwaard door de nek van je tegenstander ramt. Dit zorgt mogelijk voor fantastische, intense gevechten.

Multiplayer én singleplayer?

De gevechten die we tot nu toe hebben gezien, gaan tussen twee teams van vier man. Als zij echter de enigen waren die het strijdperk betreden in de game, doet dat het realisme van het gevecht natuurlijk bepaald geen goed. Welke Middeleeuwse aanvoerder verdedigt zijn complete kasteel nou met vier man? En wie probeert zo’n stenen fort in godsnaam met vier man in te nemen? Daarom krijgen beide teams ook tientallen (of zelfs honderden) NPC’s mee, die het geheel op moeten vullen met chaos en voor- of tegenstand. Ook tegen die computergestuurde karakters kun je het opnemen, maar de echte mensen zijn natuurlijk de échte doelwitten, aangezien zij daadwerkelijk moeite zullen doen om bijvoorbeeld bepaalde gebieden op de map te veroveren, de NPC’s zijn hierin bijzaak. In de gameplaybeelden die we tot nu toe hebben gezien, lijken de NPC’s vooral opvulling te zijn (iets wat we kennen van bijvoorbeeld Titanfall), vaak gaan ze immers met één klap wel dood en vaak nog bij bosjes ook. Toch is het een mooie toevoeging die de epische schaal van een Middeleeuwse belegering beter uit de verf doet komen.

Hoewel we in de vroegtijdige beelden vooral de multiplayer (vier tegen vier) hebben gezien, heeft Ubisoft benadrukt dat For Honor wel degelijk een volledige singleplayer-campagne krijgt. Maar meer dan dit weten we niet. Er wordt gespeculeerd dat alle drie de facties in For Honor een eigen campagne krijgen, maar zekerheid hebben we nul komma niks. Wel kunnen we waarschijnlijk wel aannemen dat de game het vooral moet hebben van de multiplayer-component, aangezien dat deel van het spel letterlijk alle aandacht kreeg op elke verschijning van For Honor sinds de E3 van 2015. Zeker als de NPC’s net zulk zwaardenvoer zijn als in de multiplayer, zal de singleplayer niet heel veel te bieden hebben. Maar wie weet komt Ubisoft wel met een fantastisch verhaal op de proppen en wordt de AI opgepoetst voor de singleplayer.

Voorlopige conclusie

For Honor belooft een heerlijk brute game te worden waarin we keer op keer zwaarden in elkaars hoofden kunnen rammen. Zeker als Ubisoft een goede singleplayer neer kan zetten, met betere AI voor de NPC’s en een goed verhaal, heeft For Honor de potentie om een fantastische game te worden. Maar de multiplayer zal sowieso de moeite waard zijn, zeker voor mensen die Rainbow Six Siege wel eens in Middeleeuwse stijl willen proberen. Tactisch en dodelijk te werk gaan, maar dan met het zwaard. Net als van bepaalde scènes uit de eerdergenoemde tv-series, worden we bij For Honor écht wel heet!

  1.   
    Thomsnov's avatar

    Het ziet er echt heel vet uitv

  2.   
    King of Heroes's avatar

    Ik zou em toch wel eens wille proberen! Hopelijk raak ik in een beta of zo.

  3.   
    mattioza's avatar

    Kan een hele bijzondere game worden, hopelijk is de uitwerking goed.

  4.   
    MisterMDW's avatar

    Dit is er zeker weten 1 om in de gaten te houden! 😀

  5.   
    Hillianii's avatar

    Oh wauw, heel anders dan normaal dit!

    Zeker weten benieuwd naar!!!