Far Cry Primal hands-on

Voor Ubisoft-begrippen is Far Cry Primal heel erg laat aangekondigd. Anders dan bijvoorbeeld een Watch_Dogs of The Division beperkt de aanlooptijd zich slechts tot een aantal maanden. Het is niet gek ook dat veel mensen denken dat Far Cry Primal eerder een spin-off is dan een volledige game (zoals bijvoorbeeld Far Cry 3: Blood Dragon was). Niets is echter minder waar. Qua speelduur moet Far Cry Primal een volwaardige game worden en dat lijkt op het eerste gezicht ook zeker te gaan lukken. Daarnaast doet de game iets bijzonders. Op een handvol oudere games na, hebben we nog nooit de kans gehad om een first person shooter te beleven in de prehistorische Steentijd. Alhoewel, first person shooter? Van echt keihard ‘schieten’ is natuurlijk geen sprake met messen, speren en pijl en boog…

Welcome to the Stone Age

In Londen kregen wij de mogelijkheid om de eerste vier uur van de game te spelen. Dat is voor een preview-evenement natuurlijk lang, maar in de uitgestrekte wereld van Far Cry een schrijntje. Het veelbelovende begin van de game is bijzonder, want nog nooit heb je de prehistorie van zo dichtbij meegemaakt. Als hoofdpersonage Takkar spreek je een taal die zeer oud lijkt, maar gewoon door Ubisoft bedacht is. Het oogt zeer realistisch als je de jacht begint op een aantal mammoeten. Sluipend om de volwassen dieren heen, weglokken, sluipen, een kleine mammoet uitzoeken, speer aanleggen en werpen! Het is spannend en vooral het geluid draagt daaraan bij. Natuur is overal te vinden, vogels, bomen, wind, zoogdieren, het is het geluid dat enorm bijdraagt aan het gevoel van realisme.

Far Cry staat bekend om het vertellen van goede verhalen. We weten allemaal nog hoe goed Vaas was in Far Cry 3 en Pagan Min (hoewel minder episch) had ook een tof verhaal te vertellen als professioneel dictator. Met Far Cry Primal wordt in ieder geval geprobeerd een net zo episch verhaal te vertellen, al voelt dat in het begin minder geslaagd. De dagelijkse doelen van de prehistorische mens gaan niet veel verder dan het zoeken van eten, veiligheid en gezelschap. Je gaat als Takkar dan ook op zoek naar jouw verdreven Wenja stam, die in het land van Oros moet zijn. Dit land staat is echter bewoond door de stam Udam, onder leiding van de Pagan Min van de prehistorie: Ull. Deze minder gezellige Ull is angstaanjagend absoluut, maar bij het gebrek aan heftige dialogen zoals bij Vaas en Min, voelt het toch allemaal wat minder episch aan. Het is immers de simpele oermens.

Trouw aan de Far Cry-formule

Veel minder simpel is het overleven in de wereld van Far Cry Primal. De wereld is gigantisch en aangezien de mens nog niet het machtigste wezen is, loert overal het gevaar. Het wapenarsenaal is prehistorisch, maar toch heeft Ubisoft zijn best gedaan je zo veel mogelijk verschillende ammunitie te bieden. De speer was daarbij mijn favoriet, vooral goed van lange afstand is het zeer bevredigend om een tegenstander een speer door het hoofd te jagen. Andere wapens zijn bijvoorbeeld de knots (die ook als fakkel te gebruiken is, handig tegen wolven), de pijl en boog, de grapling claw (om te klimmen), een handkatapult, stenen scherven, basale vallen, bommen en zelfs een dubbele boog. Het vrijspelen van deze wapens gaat vergelijkbaar bij eerdere Far Cry-games, al zal je nu echt alles zelf moeten maken. Het vinden van de juiste grondstoffen is dus belangrijker dan ooit.

Dat geldt ook voor je vaardigheden, die in veel kleinere stappen vrij te spelen zijn. Medische kunde was voor de prehistorische mens een veel grotere stap dan voor de mens van nu. Het levellen van skills gaat dus iets langzamer, met meer kleine stapjes, maar dat maakt het wel dat het heel goed voelt als je echt nieuwe dingen leert. Sneller rennen, beter genezen, secuurder werpen, meer van de omgeving op de biologische radar voelen, het zijn allemaal vaardigheden die je kunt verbeteren naar je eigen dodelijke speelstijl. Zoals hierboven te lezen is Far Cry Primal in basis een echte Far Cry-game.

Op pad in de prehistorie

In de game ga je verschillende hoofd- en zijmissies doen om je verder te brengen in het spel. Deze subquests zijn er in allerlei soorten en maten. Random Wenja Events laten je stamgenoten redden van andere stammen. Caves zijn fijn om te ontdekken voor upgrades. Kill laat je belangrijke vijanden omleggen. Als laatste kun je ook dorpjes vrijspelen die je vervolgens kunt vullen door veel stamgenoten te redden van de vijand. Het uitbreiden van het dorp is overigens niet zo uitgebreid zoals in bijvoorbeeld Fallout 4, maar het is wel mogelijk om bepaalde gebouwen verder te brengen voor middel van grondstoffen en missies. Denk daarbij aan de hut van de sjamaan of van Izila, je meesteres van de futuristische ontdekking die men ‘vuur’ noemt. Zover wist ik zelf niet gekomen, maar ik ga ervan uit dat zij je gaat uitrusten met bommen en dergelijke. Het blijft natuurlijk niet bij één dorp, gezien je andere dorpjes ook kunt bevrijden zoals je in vorige delen de kampen moest vrijspelen. Hierbij kun je kiezen voor stealth (bijvoorbeeld de uitkijkpost eerst uitschakelen), totale anarchie met het gebruik van al je wapens en natuurlijk kun je gebruik maken van de vele dieren in de game.

Dieren hebben een enorm belangrijke rol in de game. Ze vervangen in basis het nut van voertuigen en veel wapens. Om meer gameplay bij de prehistorische mens te brengen hebben ze ook een iets minder realistisch stuk gameplay toegevoegd. Takkar krijgt namelijk de mogelijkheid om dieren aan te sturen met zijn gedachten. Zo kun je bijvoorbeeld in de huid van een uil kruipen om de omgeving te verkennen en uiteindelijk air strikes te verzorgen, mits je deze vaardigheid voldoende levelt. Ook kun je veel andere dieren aansturen voor je eigen gewin. Wolven, sabeltandtijgers, beren en zelfs wasberen kun je inzetten om tegenstanders uit te schakelen. Baby-mammoeten zijn te berijden, al is dit totaal niet gemakkelijk als transportmiddel. Want het grootste nadeel van Far Cry Primal blijft gewoon dat alles is zo fucking ver lopen is. Dat wordt gelukkig gedeeltelijk opgelost door middel van heel veel fast travel-punten, maar je zult er toch voor het eerst heen moeten om deze vrij te spelen, te voet of te mammoet.

Voorlopige conclusie

Far Cry Primal wist mij positief te verrassen. Het is prijzenswaardig dat Ubisoft zo out-of-the-box heeft gedacht voor deze game. Een prehistorische first person shooter heeft natuurlijk zijn beperkingen in wapentuig en vervoer, maar Ubisoft doet er alles aan om dat op te lossen met veel unlockables, submissies, een zeer realistische setting, dieren die je kunt overnemen en een meeslepend verhaal. Of dat op alle fronten gaat lukken gaan we natuurlijk zien als de game verschijnt op 23 februari, maar de eerste vier uur van de game beloven al veel goeds.

  1.   
    petiertje's avatar

    Dit spel ga ik in de gaten houden. Het zal de eerste van de serie zijn die ik koop dan. houd niet zo van fps maar pre historie lijkt me wel een leuke setting

  2.   
    DoeMaarWat's avatar

    Wordt ook mijn eerste far cry 🙂

  3.   
    Gajes859's avatar

    Wordt mijn zoveelste Far Cry en juist daarom vertrouw ik erop dat het weer een topper wordt.

  4.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Ik vind het nog steeds jammer dat we terug gaan in de tijd had liever het zelfde idee gehad als far cry 4 of 3 maar miss bevalt het wel heel erg ik ben een far cry fan dus ik ga hem zeker halen!