LawBreakers Fast Forward 2016

Na heel wat jaren bij Epic Games en een welverdiende sabbatical, keerde Cliff Bleszinski in 2014 weer terug in de gamewereld met een eigen ontwikkelstudio: Boss Key Productions. Het eerste project is meteen een hele interessante, namelijk een shooter pur sang. In 2016 mogen we het resultaat gaan bewonderen in de vorm van LawBreakers.

Vrijheid blijheid

Hoewel Boss Key Productions een nieuwe studio is, staat er met Cliff Bleszinski natuurlijk een brok aan ervaring aan het roer. Daarnaast heeft hij nog een partner bij Boss Key en dat is niemand minder dan de Nederlander Arjan Brussee. Ze kennen elkaar al van heel vroeger, want ruim twintig jaar geleden maakten de heren samen Jazz Jackrabbit. Brussee heeft daarnaast een fijne staat van dienst bij onder andere Guerrilla Games als maker van Killzone-games. Kortom, een nieuwe speler op de markt met een fijne staat van dienst.

Nadat we het eerste project van Boss Key leerden kennen als Projec BlueStreak, werd in de zomer van 2015 onthuld dat de game door het leven gaat als LawBreakers. Een free-to-play shooter, die in ieder geval voor de pc zal verschijnen. Concrete platformen zijn niet aangekondigd, maar Bleszinski heeft zich in de afgelopen jaren sterk uitgesproken voor het gamen op de pc. Tevens liet hij weten nooit meer een disc-based game uit te brengen. Vandaar dat Boss Key samenwerkt met de Koreaanse uitgever Nexon, dat gespecialiseerd is in online games.

LawBreakers speelt zich af in een wereld na The Shattering, een allesverwoestende ramp die de zwaartekracht permanent heeft veranderd. Na een periode van vrede brokkelt de samenleving steeds verder af en diverse bendes proberen gebieden over te nemen. Inmiddels hebben deze relschoppers ook de Verenigde Staten bereikt en dat mag natuurlijk niet. Als speler moet je gedwongen een kant kiezen. Ga je de wet handhaven en strijden tegen de bendes, of ben je juist een echte ‘lawbreaker’ en ga je voor vrijheid blijheid?

In de lucht

Cliff Bleszinski omschrijft LawBreakers als een verticale game. Een kreet die de laatste jaren in trek is met games als Titanfall en de ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld Call of Duty. Voor LawBreakers kijkt men echter meer naar Counter-Strike: Global Offensive als bron van inspiratie. Vooral het credo “easy to learn, hard to master” spreekt Bleszinski aan. Het wordt in elk geval een class-based multiplayer shooter.

Het verticale van de game hebben we al kunnen zien in de gameplay reveal trailer. Jet packs en futuristische lasso’s zorgen ervoor dat je behoorlijk wat tijd in de lucht kunt doorbrengen, zodat de schietactie zich zeker niet beperkt tot situaties op de grond. Je moet dus wel tegen het snelle en springerige gevoel kunnen, maar dit is iets wat liefhebbers van bijvoorbeeld een Epic Games’ klassieker als Unreal Tournament zeker zal aanspreken.

In de eerste gameplay trailer zijn al diverse classes getoond, zoals de Assassin, Gunner, Skirmisher en Titan. De set wapens die we tot dusver hebben gezien zijn redelijk bekend: van miniguns, raketten en granaten tot lasers, elektrische schokgolven en messen. Daarbij heeft elke class zijn eigen specialiteit. Zo kan de Gunner in de lucht naar achteren schieten. Ideaal als iemand zit te campen en je ineens in je rug probeert aan te vallen. De Titan heeft een explosieve rocket-jump tot zijn beschikking, de Assassin kan double jumpen en de Skirmisher heeft een jetpack. Op deze manier bevat elke class een unieke actie.

Voorlopige conclusie

Heel veel hebben we nog niet gezien van LawBreakers. Dat heren als Cliff Bleszinski en Arjan Brussee de leiding hebben zorgt voor hoge verwachtingen, maar afgezien wat trailers en korte spelmomenten die via YouTube naar buiten zijn gebracht is er nauwelijks iets officieel bekendgemaakt. De game neigt naar een hete toekomst, maar het gebrek aan officiële details over bijvoorbeeld spelmodi en andere unieke aspecten van de gameplay zorgt voor onzekerheid. We houden het even op een vraagteken, maar iemand als Cliff Bleszinski die in volle vaart richting de pc stormt met een shooter, heeft natuurlijk onze onverdeelde aandacht.

  1.   
    Moodey's avatar

    Niet dat CS GO easy to learn is met een nergens opslaande recoil.