Mirror’s Edge Catalyst Fast Forward 2016

Al heel wat jaren is de Zweedse studio DICE één van de topontwikkelaars van uitgever Electronic Arts en met de immer succesvolle Battlefield-serie heeft de studio EA al heel wat geld opgeleverd. Het was dan ook niet zo gek dat EA DICE de ruimte gaf om eens hun eigen gang te gaan, wat uiteindelijk resulteerde in Mirror’s Edge. De game kon op positieve kritieken rekenen van de gamepers en heel wat gamers kijken nog altijd met een goed gevoel terug op Mirror’s Edge. Een groot commercieel succes was Mirror’s Edge echter niet en het heeft dan ook even geduurd voordat er een opvolger kwam. Nu is het echter zover, vanaf mei 2016 kunnen we weer naar hartenlust free-runnen met Faith.

Origin story

Net zoals in het origineel gaan we in Mirror’s Edge: Catalyst dus wederom aan de slag met Faith, een zeer bekwaam free-runner. Het verhaal van Catalyst borduurt echter niet voort op dat van zijn voorganger, maar vertelt de ‘origin story’ van de bevallige protagoniste. Dit betekent dat we de naamloze stad uit Mirror’s Edge inruilen voor de ‘City of Glass’, een stad die je op een geheel andere wijze kunt doorkruisen. Mirror’s Edge: Catalyst brengt immers een open wereld en dus kan je gaan en staan waar je maar wilt. Mocht je door deze bewegingsvrijheid door de bomen het bos even niet meer zien en geen idee hebben hoe je nu van punt A naar punt B gaat, kun je altijd nog de runner vision inschakelen, waarmee de meest gebruikelijke route wordt getoond door objecten rood uit te lichten.

Zoals het een beetje open wereld-game betaamt, betekent dit voor Mirror’s Edge ook dat je niet alleen maar een verhaallijn volgt en de stad kunt verkennen, maar dat je je ook kunt vermaken met diverse zijmissies. Hiervan zijn er tot nu toe drie verschillende varianten bekend: races, billboards en delivery-missies. In een zo’n race probeer je een parcours sneller af te leggen dan een andere runner, billboards laat je propagandaborden hacken om zo jouw boodschap te tonen en in de delivery-missies moet je een item naar een bepaalde locatie brengen en onderweg alle vijanden verslaan. Deze zijmissies getuigen nog niet echt van veel creativiteit en lijken vrij snel te gaan vervelen, maar volgens DICE zullen de zijmissies van Mirror’s Edge: Catalyst bij release over meer afwisseling beschikken.

Potje knokken

Een voornaam kritiekpunt voor Mirror’s Edge was het halfslachtige vechtsysteem, dat je vooral uit de flow van het geklim en geklauter haalde. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat dit systeem op de schop is gegaan en dit betekent dat je Catalyst in het geheel geen schietwapens kunt gebruiken. Dit betekent dan weer niet dat je helemaal niet meer kunt vechten en dat je voor iedere tegenstander zo hard mogelijk weg moet rennen. Faith kan naast heel degelijk free-runnen namelijk ook een flink robbertje knokken en dus sla je met een paar goed gemikte klappen en trappen je opponent knock-out.

Voorlopige conclusie

Het wachten op een opvolger van Mirror’s Edge heeft een lange adem vereist, maar nu begint het einde dan toch in zicht te komen. Gelukkig lijkt het wachten ook niet tevergeefs te zijn, want Mirror’s Edge Catalyst lijkt zich in tal van opzichten te verbeteren op het origineel. Niet langer zit je vast in gebaande paden, ditmaal kan je de open wereld van de nieuwe stad Glass op geheel eigen wijze verkennen en daarnaast is het vechtsysteem op de schop gegaan. Of DICE de open wereld ten volle weet te benutten, en dus ook tal van interessante zijmissies weet te creëren, is vooralsnog het grootste vraagteken, maar als we de Zweedse ontwikkelaar mogen geloven hoeven we ons daar weinig zorgen over te maken. Wij hebben er vertrouwen in dat Mirror’s Edge: Catalyst menig gamer weer de meest spectaculaire, halsbrekende stunts uit zal doen halen terwijl je naar hartenlust kan free-runnen.

  1.   
    TheHulk0183's avatar

    heb er zin in

  2.   
    Neolite's avatar

    Mijn enige angst de beperkte replay waarde. Voor de rest is dit een geweldig concept.

  3.   
    Leukste's avatar

    Ik heb erg veel zin in deze game. 8)

  4.   
    Tom 2.0's avatar

    Mijn game van 2016. Kijk al uit naar een vervolg sinds 2009.

  5.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Kan niet wachten om te zien hoe mensen dit spel gaan speedrunnen. En om hem zelf te spelen natuurlijk