Battleborn Fast Forward 2016

Battleborn heeft alle kenmerken van een MOBA, maar Gearbox weigert het zelf zo te noemen. De ontwikkelaar kiest zelf voor de betiteling “hero shooter”. Een nogal ongelukkig gekozen term (schiet jij als held, of schiet je op helden?), maar wel eentje die toont dat Gearbox de zaken anders aanpakt. Heeft de Texaanse uitgever de potentie om een frisse wind te blazen door het MOBA-genre?

Battlelands

Als de naam Gearbox je bekend voorkomt, kan dat goed kloppen. Deze ontwikkelaar maakt namelijk al jarenlang faam met de Borderlands-franchise. In mijn preview beschreef ik al dat de gelijkenissen tussen Battleborn en Gearbox’ cell-shaded schietfestijn duidelijk merkbaar zijn. We zien sterke gelijkenissen in de gunplay en ook het upgrade-systeem zal Borderlands-fans bekend voorkomen.

Net als in Borderlands kun je in Battleborn spelen met verschillende personages. In deze “hero shooter” is de keuze echter een stuk uitgebreider, want bij de release bevat Battleborn al 25 verschillende personages. Zoals we gewend zijn van MOBA’s beschikt elk personage over zijn eigen vaardigheden en dus kun je bepalen of melee jouw focus wordt of dat je liever zwaarder geschut op het slagveld brengt. Ook de doelen in de game, zoals het veroveren van de vijandelijke basis of het uitmoorden van de tegenpartij, zullen MOBA-spelers bekend in de oren klinken. Wat maakt Battleborn dan zo uniek?

Skills

De opvallendste twist in Battleborn vinden we in het XP-systeem. Net als in zo’n beetje elke andere game kun je ervaringspunten verdienen door vijanden te vermoorden en basissen te veroveren, maar in Battleborn wordt je niveau elk potje gereset. Dit voorkomt het “afschrikeffect” waar vooral populaire MOBA’s als League of Legends last van hebben. Die games zitten vol met professionele spelers die al honderden uren in de game hebben gestoken en wanneer jij daar als nieuweling binnenkomt, heb je geen schijn van kans. In Battleborn zal dat dus niet gebeuren: iedereen beschikt over dezelfde gear dus als je verliest, is dat echt te wijten aan je eigen skills.

Daarnaast breekt Battleborn met de “multiplayer-only”-trend die we steeds vaker zien in de game-industrie. Het spel bevat een uitgebreide campaign-modus, die je in je eentje of coöperatief kan doorploegen. Sowieso belooft het verhaal een grote rol te gaan spelen, want zelfs in de multiplayer-modus zullen je doelen verweven zijn met het verhaal. Een goede stimulans om op late avonden steeds “nog één potje” te spelen.

Voorlopige conclusie

Gearbox schreeuwt constant dat Battleborn geen traditionele MOBA wordt en hoe harder de ontwikkelaar dat roept, des te minder geloofwaardig het wordt. Hoewel Battleborn enkele zaken zeker anders aanpakt, valt niet te ontkennen dat de game op veel vlakken gewoon een traditionele MOBA wordt. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Gearbox is namelijk een ontzettend getalenteerde ontwikkelaar en als iemand een MOBA shooter kan maken die heerlijk speelt, is het Gearbox wel. De eerste reacties op de beta klinken bovendien zeer positief, dus wat ons betreft kan het niet snel genoeg 3 mei worden.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Battleborn te weten te komen, bekijk de screenshots en check de trailers.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    gespeeld op firstlook. zeker een leuke title

  2.   
    supperbam's avatar

    helaas is overwatch een behoorlijke tegenstander

  3.   
    Leukste's avatar

    We houden hem in de gaten. 😉

  4.   
    gamerfriend01's avatar

    Kan iemand mij het verschil tussen Baattleborn en overwatch uitleggen. Ik vind ze sterk op elkaar lijken hoor 😉

  5.   
    Leukste's avatar

    ”gamerfriend01″ schreef, "Kan iemand mij het verschil tussen Baattleborn en overwatch uitleggen. Ik vind ze sterk op elkaar lijken hoor 😉 "

    Battleborn oogt wat speelser/kinderlijker en houdt wel van wat flauwe grappen hier en daar. Dit zie je ook terug in de trailers en de introductie van karakters. Waar Overwatch voor mij een stuk serieuzer overkomt.

    Battleborn heeft daarnaast zich niet alleen gefocust op hun MP in de game. Ze halen ook weer de SP, de Coöp en de splitscreen terug. Er is echter vrij weinig over het verhaal van Battleborn bekent en dat maakt het voor mij in ieder geval nog wat lastig om deze game goed in te schatten.