DOOM Fast Forward 2016

DOOM, mijn jeugd en opvoeding in een notendop. De jaren ’90 was de enerverende opkomst van het shootergenre en DOOM 1 en 2, samen met Duke Nukem en Wolfenstein, waren games die ik als jochie grijs heb gespeeld. Bethesda is bezig met een opkomst in het terughalen van deze vermeende series en na Wolfenstein: The New Order komt het bedrijf anno 2016 met DOOM. Er staan diverse games hoog op mijn lijstje dit jaar en de duivel verdrijven in deze shooter hoort bij de top of the building.

“We gaan demonen zo hard neuken.” – Daniël de Zwart, 2015

Devil, Demon, DOOM

Als de zon deze lente weer begint te schijnen, duiken wij gamers de donkere krochten van DOOM in. Nog even en de reboot van de serie is een feit, waarin we tegen de engste, meest smerige en vulgaire demonen gaan strijden met het meest buitensporige arsenaal aan wapens. Nee, DOOM zal geen diepgaand verhaal kennen, maar het lood en ander soort munitie zal diep gaan, tot exploderende hellebeesten aan toe. Eindelijk weer even geen open wereld. Eindelijk even terugkerende lineaire hersenloze schietactie, al krijgen we volgens id Software en Bethesda wel iets ruimere levels dan die we in de oudere DOOM-games voorgeschoteld kregen.

Voor iedereen die dus een goed verhaal verwacht met RPG-achtige taferelen, enorme gebieden en perks die tot in het kleinste detail aan te passen zijn, speel één van die andere grote titels. DOOM speel je voor de kick, de adrenaline, als je uit die tergende file komt, die overvolle trein, de winderige en regenachtige buitenlucht die je met je veel te zware schooltas moet trotseren of als je bepaalde mensen niet meer in je leven wilt. De snelle actie op 1080p en 60fps, zowel in de singleplayer als online multiplayer, moet ervoor zorgen dat jouw dag weer even goed gemaakt wordt en je de puinhoop naar het virtuele doek verplaatst.

Kogels blaffen, Snapmap en verticaal

Nee, dit was geen depressieve uiting, maar DOOM leent zich perfect voor een potje hersenloos kogels blaffen als je kop overstroomt of je gewoonweg even geen zin hebt in een game met veel gedoe. De first-person shooter bevat vele en diverse vijanden, waaronder de terugkerende Revenant, Mancubus en Cyberdemon. Ook het arsenaal aan wapens is breed, zoals de Super Shotgun, Plasma Rifle, BFG 9000 en een Chainsaw die als melee-wapen dient. Vijanden zijn daarnaast op verscheidene manieren af te slachten. Er zullen liters bloed vloeien, kilo’s aan ledematen rondslingeren en een hoeveelheid organen fladderen die je niet op twee handen kunt tellen. Met de vernieuwde combat is de Chainsaw te gebruiken om demonen door te zagen, met de Super Shotgun vijanden tot pus te vermalen en door middel van het melee execution system worden de beesten op vunzige wijze naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Bethesda wil daarnaast dat DOOM wat klassieke elementen behoudt. Vandaar dat er geen cover-systeem in het spel zit, alsook dat health-regeneration achterwege is gelaten. Er liggen ouderwets health packs door de levels, maar ook het doden van vijanden geeft je weer een stukje leven. Een nieuwe feature voor de serie is de Snapmap, een editor modus die jou mappen laat creëren en nieuwe modi laat ontwikkelen die je met de online community kunt delen.

Ook krijgen we wat nieuwe gameplay-elementen op ons bord, zoals verticale gebieden. Door te sprinten en te double jumpen bereik je gemakkelijk lager of hoger gelegen stukken level, die de gameplay dynamischer, sneller en iets tactischer moeten maken. Tot slot krijgen we de mogelijkheid in bepaalde modi een pentagram op te pakken, die je laat transformeren in één van de monsters uit DOOM. Je kruipt in de huid van een demoon en je kunt de nietige menselijke vijanden van nodig leed voorzien.

Voorlopige conclusie

Tussen alle gestructureerde, diepgaande en open wereld-titels die tegenwoordig met massa’s lijken te verschijnen, dendert DOOM daar even doorheen met een oppervlakkig verhaal, hersenloos schieten en de goorste gore die we virtueel best graag zien. De first-person shooter van id Software en Besthesda belooft een zeer snel spektakel te worden waar je agressie in kwijt kunt. DOOM oogt lekker, soepel, ranzig en als een ouderwets stukje schieten. We zetten enige vraagtekens bij de toegevoegde verhaallijn, waar we eigenlijk nauwelijks iets van afweten, en of de shooter genoeg content bevat en dus lang genoeg blijft boeien. Nog een paar maanden wachten, maar dan staat ons oordeel klaar. Ik bereid me vast voor om demonen tijdens mijn stream te neuken.

  1.   
    Leukste's avatar

    Ik denk dat er een hoop mensen met smart op deze DOOM zitten te wachten. De laatste reactie uit het filmpje is duidelijk.

    ”video bij 3:30″ schreef, " Q:Right, so if you wanna test yourself, you will really test yourself?

    A: No, nightmare will beat your ass down."

  2.   
    Thomsnov's avatar

    Ik denk dat veel mensen deze game gaan overhypen

  3.   
    mattioza's avatar

    Het is misschien eens leuk om tussen al die verhalende games eens een spelletje te hebben waar je gewoon zonder al te veel nadenken kan knallen. Vraag blijft wel of het snel verveelt.

  4.   
    Gajes859's avatar

    Ik zit er wel op te wachten en verwacht ook niet dat het snel verveelt. ALs de game maar lang genoeg is idd. Voor het denkwerk pak ik wel een andere game.

  5.   
    FartingPig's avatar