Unravel Fast Forward 2016

Unravel was een van de grote verrassingen van de afgelopen E3: een platformer met een schattig mannetje (genaamd Yarny) van garen in de hoofdrol. Ontwikkelaar Coldwood kondigde aan dat de game een krachtig verhaal zou vertellen waar Yarny letterlijk de rode draad in vormt. Ik hoor het je nu denken: leuk, zo’n schattige indiegame, maar is het nu écht een preview waard? Ja, want deze game wordt uitgegeven door EA, een van de grootste (en beruchtste) uitgevers op aarde. Unravel is een eerste stap richting een beleid waarin creatieve (en dus financiële) risico’s kunnen worden genomen, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe IP’s. Lees hier of wij warm worden van dit experiment van EA.

Gameplay

Er zijn tot nu toe wat gameplaybeelden verschenen, dus we kunnen vast vooruitblikken naar de speelervaring van Unravel. De game maakt handig gebruik van het feit dat Yarny volledig van garen is gemaakt: je kunt als een soort Spiderman draden schieten, maar die zijn een stuk multifunctioneler dan die van de eerdergenoemde superheld. Je kunt jezelf inderdaad optrekken aan de draden, maar ze kunnen ook fungeren als trampoline of een brug.

Unravel combineert het wollige karakter van Yarny met physics-puzzels. Dit levert natuurlijk potentieel erg interessante gameplay op. Je zult creatief moeten denken om alle obstakels Echter, in de gameplaybeelden die ik tot nu toe heb gezien, werd de gameplay ook wel eens repetitief: bouw hier een brug, gebruik daar een wiel om een hefboom te maken, enzovoorts. Hopelijk bewaart Coldwood een aantal unieke gameplay-elementen voor het eindresultaat.

Omgeving en verhaal

Unravel speelt zich af in omgevingen die geïnspireerd zijn door Noord-Scandinavië, waar de lead designer aan het kamperen was toen hij de game verzon. Wat de graphics betreft zit het wel goed bij dit spel: in de beelden die we tot nu toe hebben gezien, zien de achtergronden er prachtig en erg sfeervol uit. Ook de muziek draagt enorm bij aan de atmosfeer van Unravel, waardoor het verhaal hopelijk goed tot zijn recht komt.

Een potentieel probleem met de storytelling in deze game, is het feit dat het verhaal volledig zonder woorden wordt verteld. Dat wil zeggen: je krijgt tijdens de game stilstaande beelden uit het verleden van de familie waar het verhaal over gaat. Daardoor lijkt het dus eerder dat je door een soort van fotoalbum van de familie in kwestie bladert. De vraag is dus in hoeverre het verhaal daadwerkelijk een verhaal is, in plaats van een serie plaatjes.

Voorlopige conclusie

Unravel is een game met een indie-vibe en -prijs, maar dan met een grote uitgever erachter. De game heeft een gigantische potentie om het repertoire van EA een flinke boost te geven. Hoewel we hopen dat die potentie waargemaakt wordt, zijn er een paar dingetjes die mogelijk roet in het eten gooien. Op 9 februari komt de game uit en weten we of het eerste creatieve experiment van EA een succes is.

enter
  1.   
    supperbam's avatar

    lekker spelletje. ori was ook al zo goed. ik verwacht een vergelijkbare experience 🙂

  2.   
    mheiden21's avatar

    Ik heb de game een kans gegeven en gepreorderd, verwacht wel dat dit een mooie game is die de 18 euro waard is.