De nieuwe Hitman heeft nogal wat ophef veroorzaakt: we wisten al dat de game uit zou komen met slechts een gedeelte van de content, waarbij de rest later uit zou komen. Omdat het spel echter werd vertraagd naar maart, krijgen we wél wat meer launch content. Veel mensen dachten (en denken nog steeds) dat het hier dus gaat om een soort Early Access-game. De vraag is dus: moeten we Hitman wel kopen in maart, of zouden we eigenlijk moeten wachten tot alle content uit is?
Terug naar de roots
Iets wat uit de eenvoudige naam van de nieuwe Hitman blijkt, is dat het nieuwste deel in de franchise terug gaat naar de roots van de serie (en met name Blood Money). Dat wil zeggen: in Hitman zijn de missies als het ware allemaal mini-sandboxes. Je kunt ze op een behoorlijk aantal manieren oplossen, wat de herspeelbaarheid enorm ten goede komt. Maar dat is niet het enige: ook het wapen van je keuze heeft invloed op je speelstijl. Dit zorgt voor een (bijna) oneindig aantal uitdagingen dat je kunt voltooien.
Wat het gevoel van vrijheid in de game verder vergroot, zijn de verschillende moordcontracten die je in die eerdergenoemde mini-sandboxes kunt aannemen wanneer jij wilt. Hitman krijgt zo het gevoel van een open-wereldgame, hoewel de game dus wél is opgedeeld in zes levels (Parijs, Sapienza, Marrakesh, Thailand, de VS en Japan).
Early Access?
De hamvraag rond deze game is echter natuurlijk: is het nou een Early Access-titel, of ligt het wat ingewikkelder? Ontwikkelaar IO Interactive benadrukt dat dat eerste absoluut niet het geval is. We dienen de nieuwe Hitman eerder als een episodische game te beschouwen: in maart kunnen we aan de slag in Parijs, Sapienza en Marrakesh. In de maanden daarna worden respectievelijk Thailand, de Verenigde Staten en Japan uitgegeven. In dit opzicht verschilt het dus niet veel van andere episodische games als Life is Strange en de verschillende titels van Telltale.
De ontwikkelaar stelt dat het verschil tussen het releaseschema van Hitman en Early Access-titels is, dat Hitman qua gameplay volledig klaar zal zijn en dat alleen de content in delen wordt uitgegeven. Early Access-games zitten meestal ook nog vol met bugs. IO Interactive belooft dat Hitman bijna geheel bug-vrij zal zijn.
Tussen de content-releases door zal IO Interactive verschillende tijdelijke live events houden. Daarbij zijn moordcontracten tijdelijk speelbaar, om daarna nooit meer terug te komen. Zo hoopt de ontwikkelaar de interesse in de game in leven te houden totdat alle content af is. Een andere manier om dit te bereiken zijn de contracten die door spelers zelf worden gecreëerd. Hoewel dit wellicht enigszins krenterig overkomt (klanten doen immers het werk), is het in mijn ogen niets anders dan (beperkte) modding onder toezicht van de ontwikkelaar. Ook dit zie ik persoonlijk dus niet heel somber in.
Maar tot nu toe blijft het een gevalletje: “Wij van WC-Eend raden WC-Eend aan”. Natuurlijk kan de ontwikkelaar zeggen dat de Hitman-versie die in maart uitkomt geen Early Access-titel is, maar of dat ook zo is, zal pas duidelijk worden als de game uitkomt.
Voorlopige conclusie
IO Interactive benadrukt telkens dat Hitman wel degelijk af is als hij in maart eenmaal uitkomt. Mocht je daar echter nog niet helemaal van overtuigd zijn, dan kun je in het (ietwat ingewikkelde) verkoopschema van uitgever Eidos een aantal opties vinden om de game uit te proberen. Hoewel ik zelf niet zo bezorgd ben over de kwaliteit van Hitman, moeten we voor zekerheid toch echt wachten tot de release. Tot die tijd blijft onze thermometer dus een lauwe temperatuur aangeven.