Overwatch Fast Forward 2016

Overwatch! Het zal Blizzard’s eerste volledig nieuwe IP worden sinds WarCraft, Diablo en StarCraft, games die allemaal geboren waren in de jaren 90. Toegegeven, World of WarCraft, HearthStone en Heroes of the Storm zijn qua genre dan wel anders dan Blizzard’s eerdere titels, ze bevinden zich wel allemaal in dezelfde universa. Overwatch daarentegen introduceert niet alleen een totaal nieuwe wereld met gloednieuwe personages, tevens zal het Blizzard’s eerste first-person shooter worden. Heeft het Amerikaanse bedrijf wederom goud in handen?

Team Fortress, Blizzard style

In Overwatch krijgen we een futuristische versie van de Aarde voor de kiezen. Een crisis waarin een Omnic A.I. een bedreiging vormde voor de mensheid, is verholpen door het internationale team Overwatch. Toen het conflict en het gevaar eenmaal voorbij waren, werd Overwatch beschuldigd van corruptie en criminele activiteiten. Toen ook het HQ werd vernietigd, was het gedaan met de organisatie. Jaren later willen sommige van de ‘helden’ de groep weer bij elkaar krijgen nu een nieuwe dreiging de kop opsteekt.

An sich lijkt het plot niet denderend spectaculair, maar dat maakt in principe ook weinig uit. We hebben met Overwatch namelijk te maken met een squad-based multiplayer shooter, waarbij teams van zes het tegen elkaar dienen op te nemen. Denk aan Team Fortress, maar dan met net wat meer personages. Het universum van Overwatch lijkt dan ook een goed excuus om een flinke hoeveelheid diverse figuren in een mix te kunnen gooien. Geen probleem, lijkt ons zo.

Unieke helden, diverse gameplay

Elk van de helden kent eigen unieke vaardigheden en behoort tot een bepaalde klasse. We krijgen te maken met personages die zijn onderverdeeld in Offense, Defense, Tank of Support. De aanvallende rol wordt vervuld door snelle helden met een hoge schade-output. Ze specialiseren zich daarmee in verkennen, lastigvallen en missies voltooien. Verdedigers daarentegen zijn goed in het beschermen van locaties, zodat je tegenstanders worden geblokkeerd. Tanks zijn met name nodig om andere helden te beschermen en het vijandelijke team uit elkaar te halen, terwijl ondersteunende personages je team kunnen genezen of versterken. Uiteraard is een team dat het beste uit elke rol kan halen een vereiste om overwinningen te kunnen behalen.

Niet alleen moet elke held anders gaan aanvoelen, tevens poogt Blizzard de gameplay divers te houden. In plaats van op individuele kills te focussen, zal Overwatch zich meer richten op samenwerking. Er zal daarom ook geen death match in het spel aanwezig zijn, maar des te meer modi waarin het zaak is een bepaalde missie te voltooien met je team. Juist doordat elke held unieke vaardigheden met zich meebrengt, lijkt dit een goede beslissing te zijn.

Voorlopige conclusie

Overwatch probeert iets volledig nieuws te doen door een team-based shooter te brengen die elk personage een volledig eigen set met vaardigheden meegeeft. Of dat Blizzard zal lukken? We twijfelen er niet aan. Niet voor niets wordt er in de gamesindustrie gesproken over ‘Blizzard-kwaliteit’ met betrekking tot Blizzards altijd hoge productiekwaliteit. Als we afgaan op de eerste reacties die de beta van Overwatch teweeg weet te brengen, lijkt het met de nieuwe IP inderdaad goed te komen.

  1.   
    DoeMaarWat's avatar

    Als een van de eerste opgegeven voor de beta, en nope, geen access x)

  2.   
    Jerry97's avatar

    Ik had me ook een hele tijd geleden opgegeven, maar ik heb ook geen acces.