Ratchet & Clank Fast Forward 2016

2016 wordt een groot jaar voor Ratchet & Clank. De Lombax en zijn schattige robotje krijgen namelijk hun eerste bioscoopfilm! Vanaf 29 april moet het iconische duo de harten van een compleet nieuwe doelgroep gaan veroveren en als de eerste trailer een goede indicatie is, gaat dat wel goedkomen. Sony verwelkomt deze nieuwe fans met een PlayStation 4-game die simpelweg “Ratchet & Clank” heet en een “re-imagining” is van het eerste deel. Handig voor nieuwkomers, die niet bekend zijn met het verhaal van latere delen, en een feest van herkenning voor de fans. Maar wordt Ratchet & Clank niet té herkenbaar?

“Re-imagining”

Insomniac noemt Ratchet & Clank zelf geen remake, maar een “re-imagining” van het eerste deel. Daarmee wil de ontwikkelaar zich duidelijk distantiëren van de stortvloed aan remakes die momenteel de markt (en vooral Sony’s platform) overspoelt. Waar deze remakes vaak niet meer zijn dan opgepoetste versies van de originele game, wordt Ratchet & Clank vanaf de grond opnieuw gebouwd. De levels en het verhaal zijn gebaseerd op deel 1, maar de gameplay moet volledig new-gen worden.

Voor deze “re-imagining” haalt Insomniac de nodige elementen uit latere Ratchet & Clank-games uit de kast. Zo keren veel wapens uit de Future-serie terug en ook kan Ratchet strafen, iets wat in het eerste deel nog helemaal niet mogelijk was. Het is dus goed om te zien dat Insomniac niet krampachtig vasthoudt aan het eerste deel, want hoe fantastisch die game ook is, anno 2016 is hij te gedateerd.

Pixelizer

In de Ratchet & Clank-games is altijd een grote rol weggelegd voor de wapens en dat is dit keer niet anders. Zoals gezegd keren enkele oude bekenden terug uit, maar de wapensmid van Insomniac heeft ook totaal nieuwe schietijzers gefabriceerd. Eén daarvan is de Pixelizer, die – zoals de naam al doet vermoeden – je vijanden verandert in hun 8-bit-versie. Even effectief als hilarisch!

Veel meer weten we vooralsnog helaas niet over de game. Zowel Insomniac als Sony houdt de lippen namelijk stijf op elkaar. Aan de ene kant is dat logisch: de verhaallijn en levels zijn al bekend en niet meer dan één Google-zoekopdracht van je verwijderd, dus veel meer kan hier niet over gezegd worden. Tegelijkertijd baart het ook enige zorgen. Is dit misschien een teken dat Insomniac niet veel nieuws meer aan te kondigen heeft?

Voorlopige conclusie

Ratchet & Clank wordt zonder twijfel een ontzettend vermakelijke game. Het eerste deel is fantastisch en doordat Insomniac de basiselementen van deze game neemt, kan het eigenlijk al niet misgaan. Tegelijkertijd maken we ons wel een beetje zorgen om het gebrek aan vernieuwing. Een “re-imagining” van een dertien jaar oude game is leuk, maar de verwachtingen van de gemiddelde gamer liggen anno 2016 een stuk hoger dan toen. Insomniac lijkt dat nu op te gaan lossen door gameplay-elementen van latere games te introduceren, maar een echt vernieuwend element dat we nog niet hebben gezien binnen de serie, is vooralsnog in geen velden of wegen te bekennen. Een revolutionair innovatieve platformer lijkt Ratchet & Clank dus niet te worden. Een grappige, hartverwarmende game voor jong en oud des te meer.

  1.   
    gamerfriend01's avatar

    Insomniac zijn dit ook, niet de gasten achter Sunset Overdrive? Maken die dan exclusives voor Sony en Microsoft, 😉

  2.   
    Thomsnov's avatar

    Dit is echt een game waar ik naar uitkijk

  3.   
    mattioza's avatar

    Ik ga hem wel kopen, hopelijk komen de grote platform-franchises eindelijk eens met een nieuw deel.

  4.   
    Rijstekorrel's avatar

    Berg benieuwd ga hem sowieso kopen

  5.   
    mmx's avatar

    Dit vind ik leuk en ga deze zeker kopen 🙂