Gamersnet.nl

Just Cause 3

Vernieuwing houdt het leven dragelijk. Als elke dag in je leven er precies hetzelfde uit zou zien, zou je binnen een week gillend gek worden. Gelukkig is elke dag anders en doet ook de wereld om ons heen zijn best om vernieuwend te blijven. Zo is het journaal nooit twee keer hetzelfde en zelfs McDonald’s introduceert zo nu en dan een nieuwe burger. Toen Disney twee jaar geleden onthulde dat het met nieuwe Star Wars-films komt, waren zelfs de grootste sceptici overtuigd: er kunnen elke dag dingen gebeuren die je van tevoren nooit had verwacht.

Vernieuwing is echter niet altijd goed. Wat als Klene plotseling zou besluiten dat Engelse drop aan vernieuwing toe is en het gekleurde laagje vervangt door een extra droplaag? Ons leven zou geen zin meer hebben! Sommige dingen moeten gewoon hetzelfde blijven. Het is daarom helemaal niet zo erg dat Just Cause 3, de Engelse drop van de game-industrie, stiekem wel erg op zijn voorganger lijkt.

Kelly van der Veer

Net zoals je niet naar McDonald’s gaat voor de service, speel je Just Cause 3 niet voor het verhaal. Toch heeft ontwikkelaar Avalanche Studios dit keer geprobeerd om een serieus narratief in de game te verwerken en dat doet het met wisselend succes. Hoewel de verhalende cutscenes een fijne afwisseling vormen op het hersenloze knalwerk, is het verhaal doorgaans zo plat en simpel dat zelfs Kelly van der Veer zou klagen over een gebrek aan diepgang. Tegelijkertijd realiseer ik me dat een Just Cause-game afrekenen op het oppervlakkige verhaal net zo nutteloos is als de camera die ik bij mijn PlayStation 4 kreeg, dus laat ik daar niet te veel op letten.


Wel kwalijk is het gebrek aan afwisseling gedurende het verhaal. Waar de missies aanvankelijk nogal vermakelijk zijn, zul je na verloop van tijd merken dat je eigenlijk constant hetzelfde doet. Negen van de tien keer vernietig je een basis, bescherm je een konvooi, infiltreer je een ondergronds laboratorium, of doe je iets anders wat je al honderden keren eerder hebt gedaan in andere games. Het is allemaal weinig geestverruimend, maar gelukkig blijven zelfs deze repetitieve verhaalmissies meer dan dragelijk dankzij de fantastische destructie.

Zo, die is kapot!

Grootschalige chaos en destructie is altijd het kloppende hart geweest van de Just Cause-franchise en dit keer is dat niet anders. Gelukkig excelleert Just Cause 3 vooral op dit gebied, want ontwikkelaar Avalanche Studios heeft de game propvol nieuwe gadgets en unlockables gestopt. Naast de wingsuit, die ik eerder al uitgebreid beschreef in mijn preview, heeft Rico dit keer ook de beschikking over een grijphaak met tether-functie. Hiermee kun je twee objecten moeiteloos naar elkaar toe trekken, wat resulteert in verrassend veel nieuwe mogelijkheden om chaos aan te richten. Waar “chaos scheppen” in de vorige Just Cause-games vooral neerkwam op “schieten op alles wat kapot kan”, heb je dit keer een stuk meer creatieve oplossingen tot je beschikking en dat introduceert genoeg afwisseling om ruimschoots te compenseren voor de eentonige missies.

Ook tof is de grote variëteit aan vaardigheden (“mods” genoemd) die je kunt vrijspelen. Door zij-missies te voltooien verdien je gears en met deze gears kun je vervolgens nieuwe mods vrijspelen. Doordat de game ontzettend veel mods bevat, speel je aan de lopende band nieuwe vrij en dat zorgt voor een constant gevoel van beloning, wat perfect past binnen Just Cause. Bovendien zijn sommige mods ontzettend vet. Wat te denken van de Boat Turbo Jump, die je toestaat om jouw vaarvoertuig met één druk op de knop in de lucht te lanceren?

Een stap terug

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Just Cause 3 ontzettend leuk is en zeker een spel als dit, waar het verhaal geen grote rol speelt en lol trappen het hoofddoel is, wordt nog leuker met een stel vrienden. Dat maakt het extra jammer dat een multiplayer schittert door afwezigheid. Hoe vet zou het zijn om met een groep maten op vernietigingstocht te gaan en het op te nemen tegen het complete leger? Ontzettend tof, zo bleek eerder al dankzij de Just Cause 2 multiplayer mod. Juist nu deze mod heeft laten zien hoe vet een multiplayer in het Just Cause-universum is, voelt het gebrek eraan in Just Cause 3 extra zuur.

De game bevat meer van soortgelijke gemiste kansen. Het tweede deel had een buitengewoon actieve en creatieve modding-community, die Just Cause 2 de afgelopen jaren vetter heeft gemaakt dan we ooit hadden durven dromen. Waarom heeft Avalanche de beste mods niet geïntegreerd in Just Cause 3? Dat is eeuwig zonde en het zorgt er zelfs voor dat Just Cause 3 op sommige vlakken voelt als een stap terug ten opzichte van zijn voorganger.

Conclusie

Er zijn weinig games die zulke pure fun bieden als Just Cause 3. Het eiland Medici smeekt erom verwoest te worden en de talloze creatieve mogelijkheden die je daartoe hebt, resulteren in een ongekend gevoel van vrijheid. Tegelijkertijd voelt de game op sommige vlakken wel iets te bekend aan en het ontbreken van features die Just Cause 2 dankzij mods wel had, is lastig te verteren. Ik raad je dan ook aan – indien mogelijk – voor de pc-versie te gaan, want die is dankzij mods over een jaar waarschijnlijk twee keer zo vet als nu. Ook consolebezitters doen met Just Cause 3 geen miskoop, al moeten zij zich wel goed realiseren dat zelfs Engelse drop na enkele uren kan gaan tegenstaan.