WRC 5

Rallyrijden is een zwaar beroep en dat probeert WRC 5 ook over te brengen. De rallygame die sinds dit deel ontwikkeld wordt door Kylotonn Games en niet meer door Milestone, neemt een frisse duik en brengt de WRC-serie iets nieuws. Authentiek racen op diverse ondergronden in verscheidene landen zonder de focus op simulatie te leggen, maar juist vluchtige rally’s waarbij een beetje techniek gevraagd is. Kan WRC 5 zich meten met de goede tijden van de Colin McRae-games of is de modder te dik?

Eerst naar school

In WRC 5 heb je diverse modi en als je een carrière start, zul je even op de Rally School je vaardigheden moeten tonen. Deze leermodus laat je de ideale lijn rijden, leert je op tijd te remmen, op het juiste moment de handrem te gebruiken en krappe bochten te nemen. Prima, maar de basis is vrij bekend en WRC 5 kent geen ingewikkelde besturing. Integendeel, al doet de Rally School dat wel vermoeden, zo blijkt uit de resultaten. Als je ook maar iets te lang van de ideale lijn afwijkt, zakt je percentage en is deze zelfs te laag, dan mag je gezellig opnieuw beginnen. Deze school is dan ook knap lastig, al zijn de rally’s die je in het kampioenschap rijdt nou niet bepaald pittig. De moeilijkheidsgraad wordt bepaald vanuit de Rally School en na die analyse bleken de tegenstanders weinig echte inbreng te hebben.

De verschillende rally’s, in onder andere Groot-Brittannië, Scandinavië en Polen, bevatten altijd zes stages. Vijf Super Stages en één Power Stage. Dit aantal is prima te doen en heeft de juiste balans om verder uit te lopen op je tegenstanders of juist tijd te winnen en plekken te stijgen. In elke race moet je natuurlijk de snelste tijd proberen te rijden, die na elke rit wordt opgeteld bij de vorige tijd. Krijg je bijvoorbeeld strafpunten van twintig seconden, succes ermee om dan nog te winnen. Een paar seconden eraf rijden kan, maar zoveel dan weer niet. En deze strafpunten krijg je soms al op hele lullige momenten, als je een binnenbocht blijkbaar afsnijdt. Dit systeem werkt echter vrijwel nooit vlekkeloos.

Van junior naar pro

Tijdens de carrièremodus begin je als Junior en na testritten krijg je een paar contracten tot je beschikking. Door rally’s te winnen stijgt uiteraard jouw aanzien binnen het team, maar ook de interesse bij andere teams. Je zult na elk kampioenschap, als je goed bent, door kunnen stromen naar een klasse hoger tot je bij het echte WRC-kampioenschap aanbeland bent. Je rijdt WRC 5 vrij snel weg, omdat de races veelal tussen de twee en de vijf minuten duren. In het begin voelt de gameplay wat onwennig aangezien de wagens strak op de weg liggen. Het zijn geen vloeiende driftpraktijken door de bochten zoals in de (oudere) Colin McRae-games . Nee, je navigator vertelt je welke bochten er aankomen en het is aan jou hoe vloeiend je er doorheen gaat, of je de handrem gebruikt of vol gas kunt gaan. Scherpe of zelfs haarspeldbochten zijn venijnig en zijn daarmee de grootste uitdagingen in WRC 5.

Helaas is je navigator niet zo heel goed. Bochten worden in de kleuren groen, oranje en rood aangegeven, inclusief cijfers. Soms zijn de oranje bochten nog scherper en lastiger dan de rode en ook de chauffeur loopt hiermee te klooien. Je kunt het beste zelf schakelen, want de AI het voor je laten doen is vaak een drama. Zo kwam ik vaak genoeg een bocht uit met 30 km/u in de vijfde versnelling. Sorry, maar dan ben je als rallyrijder toch een beetje van het pad af. Hier worstelde ik behoorlijk mee en de technische mankementen maakten het alleen maar lastiger. Denk aan framedrops, pop-ups, een schademodel dat op rare momenten zijn werk doet en de nodige bugs en glitches. Een ander minpunt is dat de indicator van een gereden sector nutteloos is. Bij elke sector zou de lijn groen of rood moeten kleuren als je sneller of langzamer bent dan je tegenstanders. Ook een tussentijd wordt normaliter aangegeven, maar in deze game krijg je alleen de eindtijd te zien. Je moet dus de gehele race alles moeten geven om hopelijk bovenaan te eindigen.

Schade

Echter, het schademodel is wel tof gedaan. Je banden slijten, de vering gaat eraan als je over hobbels stuitert, de versnellingsbak kan op den duur in één versnelling blijven hangen, de remmen kunnen verslechteren en de rallywagen kan een afwijking naar links of rechts krijgen. De tactiek is dan ook bij races je auto zo schadevrij mogelijk te houden als je meerdere stages achter elkaar moet rijden. Soms moet je er drie voltooien voordat je de wagen kunt repareren, en bovendien kost het tijd om onderdelen te vervangen. Ga je over de vastgestelde tijd heen, dan krijg je straftijd. Je moet dus concessies maken op de te repareren stukken van de wagen.

Zo hebben de verschillende gebieden ook invloed op de rijstijl, de slijtage en de mogelijkheid om te remmen. Op asfalt heb je meer grip dan op gravel, al hangt dit ook weer af van de weersomstandigheden. Als het regent zul je meer glijden, evenals in sneeuwachtige gebieden. Dit zorgt ervoor dat elke rally, elke stage en elk land anders aanvoelt en er degelijk variëteit in WRC 5 te vinden is, samen met de wisselende tijdstippen van races. Echter, na een aantal kampioenschappen begint de herhaling toe te slaan en worden de rally’s vrij herkenbaar. Elke klasse hoger is uiteraard weer een uitdaging, net als elke rallywagen, die net even iets anders voelt.

Conclusie

WRC 5 weet op enkele vlakken te overtuigen, zoals de redelijke gameplay, het schademodel dat het rijden daadwerkelijk moeilijker maakt en de variëteit in omgevingen en ondergronden. Op die manier heb ik mij prima vermaakt, maar het echte rally-gevoel kwam nimmer naar boven zoals bij AAA-titels in de rallyscene dit wel deden. Het mist wat snelheidsgevoel en de auto’s liggen te strak op de weg. Ook bevat WRC 5 rare bugs en glitches, framedrops, matig geluid, een navigator die soms net uit de luiers komt en het schademodel dat niet consequent is. Over het algemeen een aardige rallygame, met iets teveel mankementen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Rijdt uiteindelijk prima
  • Schademodel heeft aardige invloed
  • Diverse omgevingen

Wat is NOT

  • Technische mankementen
  • Bugs
  • glitches
  • framedrops
  • Matige navigator
  • Rally School straft erg snel af
  • Auto's plakken teveel op de weg

6.3

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ik kan het maar beter bij Dirt Rally houden als ik dit zo lees. Jammer

  2.   
    noah81's avatar

    Mja zoals iedereen wel verwacht had bij deze game denk ik.