Review: Driveclub Bikes

Hoewel DriveClub een prima racegame bleek, wordt de game vooral herinnerd door het lange uitstel, de desastreuze lancering en het haast oneindig lange wachten op die gratis PlayStation Plus-versie. Toch blijven ontwikkelaar Evolution Studios en Sony vertrouwen houden in de PlayStation 4-exclusive, want tijdens de Paris Game Week werd een standalone-uitbreiding onthuld: DriveClub Bikes. Om DriveClub Bikes te kunnen spelen, heb je DriveClub zelf niet per se nodig. Wel is de game goedkoper als je al over DriveClub beschikt, met een prijs van 14,99 euro tegenover 19,99 euro voor nieuwkomers in de franchise.

Weinig verrassend

Hoewel de onthulling van DriveClub Bikes tijdens de Paris Game Week niet echt meer als een verrassing kwam, de uitbreiding was immers al uitgelekt, wist Evolution Studios wel te verrassen met de aankondiging dat DriveClub Bikes per direct te downloaden was. Als je de game eenmaal hebt opgestart, is dit nieuws echter al helemaal niet zo gek meer. Voor DriveClub Bikes wordt namelijk grotendeels vertrouwd op de content die eerder al voor DriveClub gemaakt is. Zo heb je in DriveClub Bikes de toegang tot maar liefst 78 tracks, maar bevat de uitbreiding geen enkel nieuw parcours ten opzichte van het origineel. Dat betekent ook direct dat er op grafisch vlak niets verandert is ten opzichte van het origineel, al is dat nauwelijks bezwaarlijk te noemen. DriveClub ziet er immers een jaar na verschijnen nog altijd prachtig uit en kan zich op grafisch vlak, zeker ten tijde van regenbuien en onweer, nog altijd meten met recentere racegames.

In het begin voelt het racespel heerlijk verfrissend doordat het rijden op een motor natuurlijk substantieel anders is als racen in een auto. De gameplay voelt nog iets meer arcade aan dan in de reguliere game en na wat gewenning haal je alweer de hoogste snelheden op je racemonster, met daarbij een subliem uitgewerkt snelheidsgevoel. Natuurlijk zal je voor de scherpere bochten alsnog vol in de ankers moeten om te voorkomen dat je in de vangrail eindigt, maar op dat vlak is de game redelijk vergevingsgezind. Inrijden op een vangrail eindigt natuurlijk wel in een crash, waar je overigens weinig van ziet, maar je kunt dan weer niet van je motor afglijden omdat je bochten te scherp neemt en al te veel naar de grond leunt. Dat betekent echter zeker niet dat doordat DriveClub Bikes gemakkelijk is, want in de latere delen van de Tour zul je alle zeilen bij moeten zitten om je opponenten bij te blijven.

Wheelies & Stoppies

DriveClub Bikes beschikt, natuurlijk, dus ook weer over een geheel nieuwe Tour, die uit 42 verschillende events bestaat. Hierin tref je een flinke lading gewone races, maar ook timetrials en skill events. Deze skill events dienen als vervanging van de drift events en kent een vergelijkbare opzet, al verdien je nu punten door wheelies en stoppies uit te voeren, bepaalde snelheden te behalen en binnen het tijdslimiet te finishen. Hoewel de speler met een beetje scoringsdrang de Tour natuurlijk zal willen completeren, kan de game zo halverwege deze campagne een gebrek aan zetten niet verhullen. Natuurlijk wordt de moeilijkheidsgraad steeds verder opgeschaald, maar de afwezigheid van variatie begint steeds meer op te spelen.

Dit komt niet alleen doordat de tracks voor de DriveClub-veteraan stuk voor stuk al bekend aanvoelen, er is ook een gebrek aan afwisseling in de diverse motoren. Uiteindelijk kun je namelijk met twaalf verschillende superbikes, onder andere van Yamaha, Ducati en Kawasaki aan de slag, maar de verschillen hiertussen zijn nihil. Natuurlijk, de ene motor trekt iets sneller op en de andere heeft een wat hogere topsnelheid, echt anders is het allemaal niet. Een heel verschil met de auto’s in DriveClub, waar je bijvoorbeeld startte in een Mini Cooper en later met een Ferrari 430 Scuderia of Pagani Zonda R aan de slag kon.

DriveClub Bikes leunt op twee gedachten. Enerzijds is de gameplay bij de (standalone-)uitbreiding van DriveClub dik in orde en daar draait het uiteindelijk natuurlijk allemaal om. Toch wordt het heerlijke racen wat verstoord door het gebrek aan variatie en innovatie. De superbikes zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden en de talloze tracks zijn stuk voor stuk al bekend uit het origineel. Ondanks dit gebrek aan variatie, dat voor nieuwkomers in de DriveClub-franchise al veel minder zwaar zal wegen, is DriveClub Bikes vooral een heerlijke racegame die je voor een relatief zacht prijsje in huis kunt halen.

• Uitmuntend snelheidsgevoel
  • Snelle
  • arcade-gameplay