Destiny: The Taken King

The Dark Below en House of Wolves waren leuke uitbreidingen van Destiny, maar beiden meer in de categorie ‘DLC’ dan klassieke expansion. Een jaar na de release is het tijd voor het echte werk. Destiny is een game(wereld) in continue ontwikkeling, dus in plaats van Destiny 2 te maken, houdt ontwikkelaar Bungie zich bezig met het verbeteren en uitbreiden van de huidige spelwereld. Kortom, het is nu eindelijk tijd voor een eerste uitbreiding van gepast formaat. Guardians opgelet, de Taken King heeft het op ons gemunt!

Een aanwinst

Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van ware helden. Ze hebben heroïsche strijden doorstaan en mij uit de meest gevaarlijke situaties gered. De lompe knallen van mijn Hawkmoon, de verwoestende stralen van mijn dodelijke Plan C… Ze zijn niets meer waard! Waar het in Destiny Year 1 nog de absolute Exotic toppers waren, zijn ze sinds de komst van The Taken King nog zwakker dan een gemiddelde vondst van een groen engram. WTF!? Oh maar wacht, daar staat een nieuwe kiosk te schitteren in de Tower. Volgens mij heeft de wereld van Destiny heel wat nieuwe tricks up its sleeve

Inderdaad, er is ont-zet-tond veel veranderd sinds de release van The Taken King. Een hele duidelijke verandering krijg je vanaf de eerste seconde in je gezicht geknald, want The Taken King biedt een bijzonder cinematische ervaring. Veel sterker dan bij Destiny Year 1 ligt de nadruk nu op een tof verhaal en mooie filmpjes. Supervet! Niet dat het verhaal heel diepgaand is, dat zeker niet, maar de beleving is wel vele malen sterker. Ook is het leuk dat diverse ondersteunende personages een veel grotere rol spelen, zowel tijdens je missies als tijdens de tussenfilmpjes. Naast de nieuwe stem van je Ghost, verdienstelijk gedaan door Nolan North, is er ook een hele leuke rol voor Cayde-6. Kudos voor Nathan Fillion en de tekstschrijvers, want zijn inbreng is absoluut een aanwinst.

Year 1 en Year 2

De eerder beschreven veranderingen qua wapens heeft ermee te maken dat het Bungie veel achterliggende systemen op de schop heeft gegooid. Het resultaat is zeer positief, want alles komt een stuk logischer en toegankelijker over. Het maximale level 40 haal je nu gewoon door te spelen en ervaring te verdienen. Voorheen was het meer een loterij om keer op keer raids en andere high level endgame content te spelen en te hopen op de beste gear. Nu is het systeem van progressie veel gebruiksvriendelijker en ben je een stuk minder overgeleverd aan domweg grinden.

Naast je gewone level is het concept Light Level nog wel in stand gehouden. Sinds The Taken King is dit echter niet meer gekoppeld aan armor met het attribuut Light, maar is je Light Level gebaseerd om de gecombineerde kracht van zowel je wapens als je armor. Hoewel je het gewone levelen richting level 40 in een dagdeel voor elkaar kunt hebben, net als het volbrengen van de hoofdmissies van het nieuwe verhaal, is het maximale Light Level 300 iets tijdrovender. Je zult al snel zien dat je oude Exotics, die vaak op een niveau van 160 of 170 zitten, al direct voorbij worden gestreefd door nieuwe basiswapens. Een ‘gewoon’ wapen of eentje uit de simpele groene categorie ‘uncommon‘ is in beginsel al sterker dan je exotische toppers van Destiny Year 1. Vrees niet, ook daar heeft Bungie wat op gevonden. In de Tower, bij de ruimte waar je de Vanguards kunt vinden, kan je via een kiosk je Year 1-wapens upgraden naar het niveau van The Taken King. De beruchte Gjallarhorn en legendarische IceBreaker lijken in het begin zinloze proppenschieters te zijn, maar zodra je ze kunt upgraden zijn ze weer helemaal in hun element!

Nieuwe vaardigheden

Enkele maanden geleden was ik nog best sceptisch over The Taken King. Vlak nadat deze uitbreiding onthuld was, dacht ik dat het niet veel meer was dan een simpele contentupdate zoals The Dark Below en House of Wolves. En zelfs toen de release van The Taken King nabij was, was ik nog best kritisch. Inmiddels ben ik om. Naast alle eerdergenoemde wijzigingen krijg je ook een fijne lading nieuwe missies, waarbij allereerst de cinematische verhaalmissies de show stelen. Niet alleen is de presentatie van het verhaal en de spelwereld veel intenser, ook de actie is veel uitdagender gemaakt. De nieuwe vijanden, de Taken, zijn regelmatig een flinke uitdaging. Hoewel ze qua naam overkomen als een simpele kloon van reeds bestaande vijanden, merk je in de praktijk dat ze echt een nieuwe uitdaging bieden. Ze kunnen teleporten, ondersteunen elkaar met health, vuren een enorme zwarte bol op je af waardoor je zicht tijdelijk weg is en zo zijn er nog veel meer nieuwe vaardigheden waar je het tegen op moet nemen.

Het lijkt erop alsof Bungie goed heeft geleerd van de kritieken, want de actie is veel meer gericht op variatie en tactiek. Hoewel sommige eindbazen nog steeds een wagonlading aan kogels nodig hebben om tegen de grond te gaan, spelen er vaak ook diverse andere mechanieken een rol. Je moet soms echt even ontdekken wat je moet doen om een grote vijand te verslaan of hoe je kunt overleven in een bepaalde, gevaarlijke omgeving. Een stuk leuker dan het opzoeken van een veilige plek en een half uur lang een lomp figuur onder vuur nemen. Heel tof is bijvoorbeeld een missie die je stukken uit de Vault of Glass raid laat spelen, maar dan met de nieuwe Taken als tegenstander. En reken maar dat dat best een uitdaging is om in je eentje te volbrengen. Een goed Fireteam kan zeker uitkomst bieden. Deze vrienden kan je uiteraard ook goed gebruiken in de nieuwe Strikes en de verse King’s Fall raid. De raid is weer van het niveau Vault of Glass en een stuk boeiender dan Crota’s End, terwijl de nieuwe Strikes net als de missies een stuk meer variatie en tactiek met zich meebrengen, waardoor ik verwacht dat ze niet snel gaan vervelen.

Het blijft wel jammer dat onder andere de Nightfall Strike en hogere levels Prison of Elders nog steeds geen matchmaking hebben. Hoewel ik genoeg Destiny-vrienden inmiddels heb ontmoet en dus altijd wel met een clubje aan de slag kan, zijn de Nightfall en Prison of Elders toch wel gemeengoed geworden van Destiny. Dit leent zich prima om met vreemden te spelen, zo cruciaal is het ook weer niet dat je je medespelers heel goed kent. Zeker nu de Nightfall ook iets minder hard is geworden. Het algehele niveau van de Nightfall is flink opgekrikt en zal zelfs voor spelers met een hoog Light Level een flinke kluif zijn, maar je wordt gelukkig niet meer bestraft met een retourtje Orbit als het hele Fireteam dood is. In plaats daarvan werkt Nightfall ook met de bekende checkpoints. Als een Guardian dood is, moet je echter wel 30 seconden wachten om een teamgenoot te reviven.

Conclusie

Met The Taken King heeft Destiny een heel nieuw gezicht gekregen. De pure gameplay als shooter was al geweldig, maar nu is er ook qua content heel veel om van te smullen. De cinematische missies, de nieuwe Strikes, de King’s Fall raid, een verbeterd level-systeem, heel veel nieuwe uitrusting om te verzamelen met vooral prachtige wapens… de waslijst aan veranderingen is enorm. Houd er wel rekening mee dat je nog steeds zelf een Fireteam moet samenstellen voor veel high level content.

Nieuwkomers betalen de gebruikelijke prijs van Destiny: The Taken King en zij halen meteen een game van formaat in huis. De harde kern die Destiny Year 1 door en door kent ziet vooral veel veranderingen, samen met de nieuwe content. Met een adviesprijs van zo’n 40 euro is ‘upgraden’ naar The Taken King zeker niet goedkoop, maar inmiddels ben ik er volledig van overtuigd dat fans hier echt vrolijk van gaan worden. Minder grinden en vooral meer intense actie. Destiny kan er weer een tijd tegenaan en houdt het topcijfer van vorig jaar terecht in stand.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Cinematisch en verhalend
  • Heerlijke Strikes en missies
  • Toffe nieuwe uitrusting
  • Nieuw level-systeem
  • Minder grinden

Wat is NOT

  • Verhaal had nog langer gemogen

9

  1.   
    MBgamer's avatar

    Nog niet gedaan maar wel op twitch gekeken .. En echt een aanwinst! Nu weer genoeg nl vrienden zoeken.

  2.   
    joske62's avatar

    Ik ben ook aangenaam verrast en blijf dit nog steeds een super game vinden op de PS4 😀

  3.   
    FireBallz's avatar

    goede review. Helaas voor Bungie ben ik niet meer over de streep te trekken. Vond Destiny rond de 40x te overhyped.

  4.   
    mattioza's avatar

    Ik hoor en zie veel goeie dingen over The Taken King, maar ik vind 40 euro net iets te veel voor een DLC (ik ben al geen fan van DLC’s).

    Het is dan ook jammer om te zien dat mensen die niet ingestapt zijn in het TTK-verhaal in de kou blijven na de update.Zo is het niet mogelijk om verder te levelen na lv 34, wat dan weer inhoudt dat je geen legendary marks kan verzamelen en legendary spul aankan. Haalt heel veel doelen weg voor deze spelers.

    Hopelijk trekt Destiny/Bungie binnen paar weken de andere spelers terug bij (als de TTK-hype een beetje over is en ze de nodige centjes binnengehaald hebben)

  5.   
    MBgamer's avatar

    Deze DLC zorgt voor meer speeluren dan menig nieuwe game.
    Dus dan is die “40 euro” in een keer niet zoveel meer.
    Heb nu gauw 40 uur erin zitten en nog lang niet klaar en pas light level 270. Moet de raid nog doen en nightfall en nog misschien wel 100 side missiona.

  6.   
    ChielB's avatar

    40 euro voor ‘standaard’ DLC is inderdaad erg veeel, maar The Taken King biedt meer content dan een gemiddelde shooter vandaag de dag. Ondanks dat het een uitbreiding is op een bestaande spelwereld. Met de verhaalmissies, zijmissies, de nieuwe Strikes en de nieuwe raid heb je al weken aan content te pakken. En dan is er nog de multiplayer en Prison of Elders.

  7.   
    TheHulk0183's avatar

    Speel al lang geen destiny meer, 40 euro vindt ik toch te veel om de game weer op te pakken

  8.   
    Papachico's avatar

    mattioza schreef, "Ik hoor en zie veel goeie dingen over The Taken King, maar ik vind 40 euro net iets te veel voor een DLC (ik ben al geen fan van DLC’s).
    Het is dan ook jammer om te zien dat mensen die niet ingestapt zijn in het TTK-verhaal in de kou blijven na de update.Zo is het niet mogelijk om verder te levelen na lv 34, wat dan weer inhoudt dat je geen legendary marks kan verzamelen en legendary spul aankan. Haalt heel veel doelen weg voor deze spelers.
    Hopelijk trekt Destiny/Bungie binnen paar weken de andere spelers terug bij (als de TTK-hype een beetje over is en ze de nodige centjes binnengehaald hebben)
    "

    Kan aan mij liggen hoor, maar een dlc is niet hetzelfde als een uitbreiding. Ja een mini uitbreiding misschien. Een dlc is een paar uurtjes aan content waar een uitbreiding wel meer is dan een paar uurtjes.

    Daarnaast is het totaal niet jammer dan mensen in de kou staan omdat zij de taken king niet hebben gekocht. Waarom zou dit jammer zijn? Zo gaat dat in ieder spel. Wil je verder kunnen spelen, moet je dokken. Punt uit. Zou mooi zijn als je nog bepaalde privileges krijgt ook haha.