Might & Magic Heroes VII Preview

Binnenkort verschijnt Might & Magic Heroes VII en wij mochten met de Haven-campagne aan de slag voor een preview. De game speelt zich af in het Might & Magic-universum, waar veel gamers al jaren- of zelfs decennialang graag vertoeven. Het zevende deel in deze serie combineert alle beste elementen uit voorgaande delen om zo de ultieme game neer te zetten. De vraag met dit soort hybriden is natuurlijk of dat ook lukt.

Klassieke mix van RTS en RPG

Voor degenen die het niet weten: Might & Magic Heroes 7 voegt elementen uit het turn-based strategiegenre samen met RPG-karaktervoortgang, waardoor een potentieel erg interessante game ontstaat. Je speelt in een serie missies als één of meerdere helden, ieder met hun eigen leger(tje) en hun eigen specialisaties. Die laatste zijn voor een klein deel voorbepaald op basis van persoonlijkheid, maar uiteindelijk kiest de speler of hij zich richt op militaire vaardigheden, of toch liever wat economische handigheidjes aanleert. Zeker als je meerdere helden bestuurt, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.

De mix van strategie en roleplaying-elementen is in dit geval goed geslaagd, maar misschien wel iets té goed. De gameplay is wat mij betreft zo herkenbaar dat het er haast op lijkt dat er al in geen jaren meer vernieuwing heeft plaatsgevonden in het crossover-genre tussen strategiegames en RPG’s. Dat betekent natuurlijk niet dat het geen vermakelijke game kan zijn, want dat is het wel degelijk. Maar Ubisoft lijkt het wel heel erg op safe te spelen en vooral niet te veel af te willen wijken van vorige games.

De turn-based combat is op zich geinig, maar ook dit stijgt niet écht boven de middelmaat uit. Het is vooral heel erg vertrouwd en daarmee intuïtief. Dit aspect van de game is dus – net als de rest van het spel – duidelijk gericht op de trouwe fan.

Grafisch ziet de combat er soms wat vreemd uit, omdat een groep van vijfhonderd soldaten nog steeds als één eenheid wordt weergegeven. Je kunt vijanden in de flank aanvallen, maar dat ziet er in sommige gevallen dus wat geforceerd uit: je bent in een tweegevecht verwikkeld met je vijand, maar ineens loopt jouw soldaatje om het soldaatje van je tegenstander heen. Die wacht ondertussen als een mak lammetje af tot je een speer in zijn rug steekt.

Het verhaal: Mighty and Magical?

Het verhaal wordt gepropageerd als één van de grootste speerpunten van Might & Magic Heroes 7. Helaas doet het verhaal in de Haven-campagne echter erg clichématig aan. Noem een willekeurige fantasycliché en de kans is groot dat die voorbijkomt in deze campagne. Dit ligt waarschijnlijk ook wel een beetje aan de aard van de Haven-factie, want die streeft naar de idealen van de god Elrath: waarheid en puurheid. Toch is het verhaal wat afgezaagd. Het archetype is maar al te bekend: de jonge, arrogante prins die goed met een zwaard om kan gaan, maar dat ook te pas en vooral ook te onpas trekt. Dit brengt hem al snel in de diplomatieke problemen, waarna hij de keuze krijgt tussen een carrière als priester en een avonturiersbestaan. Uiteraard kiest de jonge held voor het roemrijke leventje.

De rest van de Haven-campagne staat bol van dit soort clichés en soms ontstaat zelfs de indruk dat het spel zichzelf niet helemaal zo serieus neemt als het op het eerste gezicht doet vermoeden. Soms lijkt de toon van de game juist clichés op de hak te nemen, maar op andere gebieden lijkt dan weer totaal het tegenovergestelde het geval te zijn.

Might & Magic Heroes 7 combineert twee van mijn favoriete gamegenres: RPG’s en strategie. Toch vrees ik dat dit spel niet boven de middelmaat uit kan stijgen. Ubisoft speelt naar mijn idee te veel op safe en weigert ook maar één stap buiten de comfort zone van de Might & Magic Heroes-franchise en de high fantasy te zetten. Dit kan echter aan de Haven-factie liggen, want deze groepering is de belichaming van de archetypische fantasyheld. Wellicht komt het verhaal beter tot zijn recht als het binnen de raamvertelling wordt verteld die het hoofdverhaal vormt. En fans van de eerdere Might & Magic-games zullen waarschijnlijk toch wel van dit zevende deel genieten.

1.
    Sjouke Hoogland's avatar

Hopelijk word deze wat meer zoals 5.