Sinds de indie-game geldmachine genaamd Minecraft vorig jaar werd opgekocht door Microsoft, hebben we eigenlijk nauwelijks tot geen invloed van het megaconcern opgemerkt. De productie en ondersteuning van Minecraft-ports voor Sony-platformen zet voort en verder zien we ook geen voortrekgedrag rondom de pc- of Xbox-versies van de blokkendoos-surivalgame. Nee, Microsoft hield zich kalm en introduceert samen met Windows 10 een ‘nieuwe versie’ van Minecraft, die mogelijk de toekomst voor het nog altijd populaire spelletje zou kunnen betekenen.
Betalen voor een beta, of niet?
Momenteel draait Minecraft: Windows 10 Edition in beta-fase, maar net zoals dat het geval was met het origineel, kun je het prototype van de game nu al aanschaffen. Voor een kleine 10 euro haal je de nieuwe game binnen uit Windows 10 Store, al krijgen bezitters van de originele Java-versie op Windows of Mac gratis toegang tot in ieder geval de beta van de Windows 10 Edition. In de compleet kosteloze demo kun je simpelweg 90 minuten ongestoord aan de slag, daarna zul je alsnog moeten betalen voor toegang tot de beta. Opvallend genoeg werkt de link tussen je Mojang-account en de Windows 10 Store niet altijd optimaal, waardoor de game je vaak foutief voorschotelt met de timer uit de demo. Een ode aan de early adopters die lastiggevallen wordt door een slordigheidje, dat is dan weer jammerlijk aan deze hoopvolle poging om ‘oude’ Minecrafters over te halen.
Bijna perfecte kopie
Desalniettemin is de Windows 10 Edition verder een perfecte hommage aan het origineel. De kern van het spel is netjes en kloppend overgenomen en het gros van de features, controls en unieke elementen zijn naadloos gekopieerd. Weliswaar loopt de beta nog niet helemaal parallel aan de Java-versie qua updates, maar negen van de tien blokjes en gameplay-elementen zijn al actief. Obscure after-beta grondstoffen, The Nether, The End, honden, Ocelots, you name it: de Windows 10 Edition ondersteunt het al. Dat wil echter niet zeggen dat de game poogt het origineel één-op-één over te nemen. De insteek van het spel blijft hetzelfde, maar met de Windows 10 Edition onder Microsofts bewind zijn er toch rigoureuze aanpassingen gemaakt. Of in ieder geval, de game bereidt zich voor op een aantal compleet nieuwe mogelijkheden.
Harder, better, faster, stronger
Niet alleen loopt Minecraft: Windows 10 Edition beter dan de Java-versie op je systeem (laadtijden zijn vanaf nu vrijwel nihil), de game stelt zich ook nog eens heel anders op. Werelden zijn niet puur persoonlijk meer, maar meer te vergelijkingen met de Minecraft-ervaring op consoles. Via het netwerk van Xbox Live nodig je in mum van tijd vrienden uit in jouw wereldje, zonder moeilijk te doen met het opzetten van een server of wat dan ook. In de nu draaiende beta werkt deze online- of LAN-feature nog niet helemaal, maar in de toekomst zal dit zeker goed van passen komen. Het versimpelt het principe van Minecraft, waardoor families en vrienden gemakkelijker samen kunnen spelen. Mogelijk een belangrijk aspect voor de jonge spelertjes van het populaire spel.
Dat de game toegankelijker wordt is niet alleen te zien in de multiplayer-mogelijkheden, het zit hem ook in de besturing. De game draait immers op Windows 10, een besturingssysteem dat zich breed inzet, verspreid over verschillende apparaten. Desktop-computers, tablets, later zelfs telefoons, werken allemaal op Windows 10 en daarmee werkt deze nieuwe versie van Minecraft ook over meerdere apparaten. De game kan naadloos wisselen tussen de input van toetsenbord en muis, touch-schermen en Xbox-controllers. Door Minecraft te laten draaien op een breed en toegankelijk platform, met veel verschillende mogelijkheden qua input, worden verschillende versies overbodig gemaakt. Windows 10-gebruikers hebben straks geen baat meer bij de Minecraft Pocket Edition, gezien die samen zal smelten met de Windows 10-versie. De hoop is dan ook dat uiteindelijk de Xbox One- en Xbox 360-ports van Minecraft van cross-play voorzien worden met de Windows 10 Edition, zodat praktisch alle muren tussen de versies verbroken worden. Één Minecraft voor iedereen, is de visie.
(Nog) niet af
Het idee van één platformoverschrijdend Minecraft is wellicht tof, maar de uitwerking is helaas nog niet helemaal vertegenwoordigd. De user interface, waarin we de craftmenu’s en opslag kunnen beheren, zijn overduidelijk gemaakt voor touch-input. Met je drukgrage vingers tik je zo wat voorwerpen aan om te maken, om te smelten of weg te leggen in een kist, maar met muis of controller wil dat niet vlotten. Niet zo goed als de Java-versie in ieder geval. Voor de enigszins ervaren Minecraft-speler op pc voelt dat onwennig, niet naar behoren. Beter zou het zijn als de game de UI aanpast op de gekozen manier van besturing. Bij muis is de game beter af met de oude menuutjes van de Java-versie, met een controller zou de game over moeten schakelen op het craften zoals dat gedaan wordt op de consoles. Niet alleen zou dat stukken vertrouwder aanvoelen, het zou er ook nog eens voor zorgen dat Microsoft de oude Java-spelers niet in het gezicht spuugt. En die gasten wil je zeker overhalen om deze versie tot een succes te laten bekronen.
Maar het overhalen van de huidige Minecraft-speler kan nog lastig worden. Mod-support is nog niet aanwezig, texture packs kunnen niet ingeladen worden en grote, bekende servers voor de Java-versie zijn niet compatibel met deze nieuwe editie van Minecraft. Weliswaar wil Microsoft de zogenaamde ‘Realms’ introduceren, maar een fervent speler ziet natuurlijk liever zijn favoriete online werelden en specifieke mods terug in de game. En juist die features zijn nu nog niet aanwezig in de beta van Minecraft: Windows 10 Edition. Een meevaller is de mogelijkheid om je eigen Minecraft-skins in te laden, maar tegelijkertijd poogt Microsoft ook betaalde Skin Packs te implementeren (een euro of twee per stuk), net zoals we dat al langer kennen van de consoles-versies, die al sinds hun verschijning met dit uitbreidingsysteem werken. Die twee visies staan nogal haaks op elkaar: Microsoft wil de vertrouwde Minecrafter overhalen met een snelle, verbeterde versie, maar probeert evenals de nadelige restricties van de ports door hun strot te duwen. Gamers die Minecraft liever niet ‘vanilla’ spelen, zullen waarschijnlijk moeilijk over te halen zijn met dat een betaald ecosysteem voor simpele uitbreidingen en uiterlijke aanpassingen.
Conclusie
Tot dusver ben ik hoopvol gesteld voor Minecraft: Windows 10 Edition. Deze beta bewijst dat het originele Minecraft gewaarborgd blijft en dat Microsoft een mooie visie poogt na te streven met de indie-hit van Mojang. De game draait subliem op Windows 10 en qua besturingsinput was de game nog nooit zo gemakkelijk. Het idee van één simpele versie van Minecraft, toegankelijk voor allerlei verschillende apparaten, is daarnaast een nobel streven. Minecraft heeft verspreid over tig verschillende platformen natuurlijk een enorme aanhang vergaard, die ook niet snel meer zal krimpen. Om die allemaal te verenigen op één verbeterde versie, kan ik alleen maar toejuichen. Jammer is alleen dat nog niet alle support voor mods en servers aanwezig is en dat de user interface te gericht op touch-apparaten blijkt. Dat zal nog even aangepast moeten worden, voordat de fervente spelers van Minecraft over te halen zijn.
Ben je dus van plan om nu in te stappen op één van de meest succesvolle indie-games ooit, dan ben je voorlopig nog beter af met de originele Java-versie. Gedurende deze beta kan Microsoft de belofte van een betere Minecraft nog niet helemaal waarmaken (enkel sneller), al is het mogelijk dat daar in de komende tijd nog verandering in komt. Tot die tijd vind je de ‘echte’ Minecraft-ervaring nog eventjes in de originele editie van het spel, met volledige ondersteuning voor populaire mega-servers en tal van verschillende mods en textures packs. Wanneer Minecraft: Windows 10 Edition echter zijn oude broertjes weet te overmeesteren, dan lees je hier op GamersNET uiteraard een nieuw verdict over deze ambitieuze nieuwe versie van de game.